Skip to main content
Beantwoord

Foutmelding 3016 bij gebruik tv.kpn.com op MacBook

• January 11, 2026
  • 34 reacties
  • 218 keer bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

• Auteur
  • Helper
  • January 21, 2026

Update: vandaag deed Safari het soms. Google Chrome deed het de paar keer dat ik het probeerde.

• Deelnemer
  • January 22, 2026

Ook van mij een update: Safari werkt sporadisch, maar meestal komt er weer een 3016. Zelfs als een zender het doet en ik van zender wissel, treedt er toch weer een fout op. 

Nu heb ik Firefox geïnstalleerd en HET WERKT!!! Geen enkel probleem en ik heb allerlei zenders geprobeerd. Net één keer een foutcode, noch 3016, noch 6006.

Misschien is het nu voor mij opgelost.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Update: vandaag deed Safari het soms.

Safari werkt sporadisch, maar meestal komt er weer een 3016. Zelfs als een zender het doet en ik van zender wissel, treedt er toch weer een fout op.

Ligt het dan aan het programma dat jullie kijken? Bijvoorbeeld, ​@JanDordt, als je teruggaat naar het eerste programma dat het goed deed, werkt dat programma dan weer wel?

Ik heb zonet ook random wat dingen van “Nu op TV”, en terugkijken vanuit de gids gedaan. Ook nadat Safari al een half uur open stond. Geen problemen in Safari (op MacBook Air 13” M3, 2024, macOS Sequoia 15.6.1, niet up-to-date). Ik ben wel benieuwd of het bij mij ook die fout kan geven. (Ik gebruik verder geen televisie, en ook geen Safari, behalve voor testen.)

Safari is voor mij wel enorm veel langzamer met starten dan Firefox. Ik moet echt drie tot soms wel tien tellen wachten, en zie dan de overlay met de play/pauze knop in beeld. Ik zie ook fout­meldingen (rode regels, ondanks dat die ook een 200 OK laten zien) op de netwerktab in de web inspector, die ik in Firefox niet zie. Maar ik krijg dus uiteindelijk wel beeld en geluid. (Gek genoeg zie ik ook beeld bij de screenshots, maar dat is voor deze uitzending ook zo in Firefox. Meestal laat de drm-beveiliging een zwart vlak zien.)

tv.kpn.com in Safari: rode regel (en toch 200 OK) met halve details

tv.kpn.com in Safari: later voor dezelfde URL en X-Playback-Session-Id meer details

Het ging dan om deze URL, die het in een latere of andere browser sessie waarschijnlijk helemaal niet doet:

pedge08-zl.video.kpnstreaming.nl/session/99837780-f77e-11f0-9b20-00505699f066$h1.0$kpn-live/wvzjq4/itvonline/clustere/live/18/18.isml/18-audio_dut=128000-video=4000000-307131657.ts

De ontwikkelaars kunnen natuurlijk een timeline recording starten.

• Deelnemer
  • January 22, 2026

In Firefox heb ik allerlei acties ondernomen: verschillende zenders uit het live-aanbod, terugkijken, opgenomen programma’s. Steeds geen enkel probleem. Het lijkt erop dat Firefox voor mij de oplossing is, terwijl Safari meestal met een foutmelding komt. Soms werkt het in Safari na opnieuw opstarten, maar als ik dan van zender wissel gaat het alsnog weer mis.

Van enige traagheid heb ik geen last als de IMac is opgestart. Tahoe 26.2 heeft het opstarten wel iets vertraagd maar het blijft voor mij acceptabel. 

• Auteur
  • Helper
  • January 22, 2026

Bij mij lijkt het probleem niet afhankelijk te zijn van het gekozen programma. Programma's op alle zenders geven hetzelfde probleem in Safari. Er lijkt wel iets veranderd te zijn aan de site want met Google Chrome werkt het nu altijd. Het is mij tenminste in de afgelopen dagen bij mijn testen niet meer gebeurt dat het niet werkt in Google Chrome.

Als ik de user agent in Safari aanpas naar "Google Chrome - macOS", dan verandert de error van error 6016 naar error 6006.

@Arjan van B wat bedoel je met langzamer starten van Safari? Bedoel je dat de tv.kpn.com website langzamer start of dat Safari zelf langzamer start? Bij mij is Safari altijd gestart. Als dat het is, daar heb ik geen last van. De website van tv.kpn.com voelt snel aan bij mij.

@Arjan van KPN ik begrijp dat sommige anderen tevreden zijn met het overschakelen naar een andere browser. Dat is voor mij geen oplossing, helaas voor jullie.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Als ik de user agent in Safari aanpas naar "Google Chrome - macOS", dan verandert de error van error 6016 naar error 6006.

🤓

wat bedoel je met langzamer starten van Safari?

De website reageert op zich goed. Als ik een programma start om af te spelen, dan zie ik meteen een scherm met meestal als achtergrond de afbeelding die bij die uitzending staat, of soms zwart. Maar dat beeld staat stil. Daarbovenop zie ik een play-knop in beeld (waarschijnlijk omdat mijn muis boven de player staat), totdat de stream eindelijk begint. Soms is het na een paar tellen het eerste daadwerkelijke frame te zien, maar dan nog staat ook dat beeld stil, met nog steeds die play-knop in beeld. Maar uiteindelijk komt het allemaal wel (hier in mijn testen geen fout­melding gezien), en dan wordt de play-knop een pauze-knop. (Allemaal zonder die play-knop zelf aan te klikken.)

Het starten van de stream is véél sneller in mijn Firefox.

tv.kpn.com in Safari: na starten stream enkele tellen zwart beeld of stilstaande afbeelding

tv.kpn.com in Safari: pas na enkele tellen bewegend beeld

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 23, 2026

Dank nog aan ​@Joop O en ​@JanDordt voor het opzoeken van de processor van jullie MacBook. En ook aan de rest die hieraan heeft bijgedragen. Het lijkt er niet op dat het aan een type processor lijkt te liggen of aan het OS, maar meer aan de Safari browser. Dat ga ik in ieder geval doorgeven en dan moeten we kijken of dat op termijn opgelost kan worden. Voor nu kan ik je toch alleen het advies geven om voorlopig de Chrome of Firefox browser te gebruiken ​@Jean-Marc. Dan kun je in ieder geval zonder errors online tv-kijken. 

• Auteur
  • Helper
  • January 23, 2026

Dank nog aan ​@Joop O en ​@JanDordt voor het opzoeken van de processor van jullie MacBook. En ook aan de rest die hieraan heeft bijgedragen. Het lijkt er niet op dat het aan een type processor lijkt te liggen of aan het OS, maar meer aan de Safari browser. Dat ga ik in ieder geval doorgeven en dan moeten we kijken of dat op termijn opgelost kan worden. Voor nu kan ik je toch alleen het advies geven om voorlopig de Chrome of Firefox browser te gebruiken ​@Jean-Marc. Dan kun je in ieder geval zonder errors online tv-kijken. 

Hartelijk dank ​@Arjan van KPN . Ik heb nu ook nog een abonnement bij Odido. Ik ga ervan uit dat dit opgelost gaat worden. Mocht dit niet opgelost gaan worden, dan zal ik terug gaan naar Odido. Zowel Chrome als Firefox hebben voor mij te veel nadelen.

• Deelnemer
  • January 30, 2026

Dag Arjan,

Dank voor je melding. Ik hoop dat het binnen afzienbare tijd opgelost gaat worden. Zoals ik al eerder heb gemeld loopt het bij mij prima via Firefox.