Skip to main content
Beantwoord

Foutmelding 3016 bij gebruik tv.kpn.com op MacBook

• January 11, 2026
  • 62 reacties
  • 421 keer bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 14, 2026

De optie in Safari met "Toon IP-adres" zie ik bij de meeste pagina's. Maar als ik naar tv.kpn.com ga dan ontbreekt die optie. Ik zal gaan zoeken wat er aan de hand is.

Waarschijnlijk is het te zoeken in Privacy instelling van Safari, als je tussen "Hide IP address from trackers  only" en "Hide IP address from trackers and websites" wissel, verandert ook het gedrag van tv.kpn.com?

Ik krijg trouwens net IP-adres 172.226.96.45, ook een Private Relay adres in Nederland. Met dit adres werkt tv.kpn.com niet.

Dit adres is een Akamai IP-adres, in tegenstelling tot de vorige (Cloudflare IP-adres), waarschijnlijk staat de hele rangen van Akamai in blacklist van KPN.

• Auteur
  • Helper
  • February 14, 2026

Waarschijnlijk is het te zoeken in Privacy instelling van Safari, als je tussen "Hide IP address from trackers  only" en "Hide IP address from trackers and websites" wissel, verandert ook het gedrag van tv.kpn.com?

Deze setting lijkt niets te veranderen. Ik kan helaas niets vinden online over dat die optie kan ontbreken.

Dit adres is een Akamai IP-adres, in tegenstelling tot de vorige (Cloudflare IP-adres), waarschijnlijk staat de hele rangen van Akamai in blacklist van KPN.

Dat zou kunnen. Dat maakt het natuurlijk wel lastig, als een groot deel van de adressen die door Private Relay gebruikt worden, geblokkeerd worden. Ik ben benieuwd of KPN dit eventueel wil heroverwegen.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • February 16, 2026

Ik verwacht niet dat enig VPN zomaar naar een andere regio wisselt die landsgrenzen overschrijd binnen zijn huidige sessie. Wel wisselt een VPN van IP veelvuldig doorgaans, ook tijdens een sessie. Té vaak vinden servers ook niet fijn. 

Dan kan het zo zijn dat er nog een IP-indexering fout plaatsvindt, waarbij onterecht een IP uit land X wordt aanschouwd, waar het in werkelijkheid land Y was en je per abuis de melding krijgt dat je je buiten de EU/EER bevindt. Zeldzaam, maar niet uitgesloten.

Veel VPN aanbieders hanteren ook een fixed IP optie, waarbij je een fixed IP krijgt voor die sessie. Werkt onze dienst op dat IP, acht ik de kans kleiner (maar niet uitgesloten) dat er binnen die sessie weer een 3016 komt.

Over blokkades: tja, we moeten uiteindelijk wel. Privacy is een groot goed, maar ongehinderd en ontraceerbaar onze servers bestoken moeten we uiteindelijk ook tegen gaan. Liever niet via IP blokkades, maar als VPN aanbieders niets tegen dit doen, zullen wij zelf wel moeten om onze diensten stabiel overeind te houden. 

Nu verwacht ik niet snel een blokkade in de iCloud Private Network dienst (want Apple heeft een naam hoog te houden en wil ook dat diensten blijven werken via hun diensten en verkoopt de dienst gok ik niet zonder NAW gegevens etc), maar uitgesloten is het niet. Maar een IP blokkade uit zich niet in continu een 3016; wellicht éénmalig gedurende een stream op het moment dat de VPN aanbieder wisselt van IP tijdens de sessis naar een geblokkeerd IP, maar niet bij opstarten van een stream. Bij een geblokkeerd IP, lukt het helemaal niet die stream te starten namelijk, of zelfs de tv.kpn.com pagina te herladen. Dat is echt nog een ingrijpender iets dan een decodeer fout. Bij 3016 error op web kun je eigenlijk vanuit gaan: geen blokkade.

Als het werkt via VPN's, prima, maar zo niet, dan is dit momenteel de situatie en het advies: gebruik voor continue dienstverlening geen VPN (ook niet in andere namen). 

Even terug naar de TS: we zien geen geo problemen recentelijk in je logs, de vele IP's die langskomen zijn allemaal NL, zover wij kunnen zien.

Bovendien: mocht het een locatie probleem zijn (buiten EU/EER), dan krijgt tv.kpn.com dat ook netjes door vanuit de server en vertelt je dat met een mededeling dat je je binnen de EU/EER moet bevinden om video af te spelen; dit in grote tegenstelling tot 3016 doorgaans: dit is het niet kunnen decoderen van de video lokaal, oftewel server was en is nog steeds ‘akkoord met de (geo)-situatie’.

De enige 3016 die doorgaans vanuit ons serverpark komt is daadwerkelijk verkeerd geëncodeerde video. Maar dan heeft iedereen constant of met grote regelmaat 3016, over verschillende applicaties, ook zonder VPN. 

Waarom dan toch sóms wel en sóms niet die decoding problemen via VPN's (met als gevolg 3016 op tv.kpn.com) als het geen blokkade is en geen geo probleem kun je je dan afvragen? Dat kunnen er talloze zijn. Een (AI) search op internet geeft dan veel leesvoer waarom VPN's voor fouten kunnen zorgen tijdens video-playback. Maar als iemand informatie heeft met welke aanpassingen aan zijn/haar VPN de 3016 meldingen verdwenen, dan is iedereen daarmee gebaat en wellicht dat wij dan de kans kunnen verkleinen op decoding fouten (is ook in ons belang) in al onze apps. We zijn zeker niet tegen VPN's, maar die diensten veranderen veel en ze staan niet stil. Primaire doel blijft foutloze dienst zónder manipulatie van de pakketten, oftewel vaak zonder VPN momenteel.

Zoals ook aan de TS gemeld: lees hier ons privacy beleid.

• Auteur
  • Helper
  • February 16, 2026

@TV Apps Team Hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord. Helaas vind ik het wat lastig om het antwoord vertalen naar mijn werkelijkheid. Sinds ik Private Relay heb uitgezet werken de TV streams van de KPN TV site altijd. Als ik Private Relay weer aanzet, dan werken de streams van de KPN TV site altijd als ik op een adres uit de Cloudflare range krijg, en nooit als ik een adres uit de Akamai range krijg. Als ik jullie uitleg goed begrijp, dan is dit een onverwacht resultaat.

Het kan natuurlijk zijn dat er nog iets anders verandert tussen de drie situaties (geen private relay, private relay met een Cloudflare adres, private relay met een Akamai adres). Ik kan dat alleen nog niet achterhalen. Ik verander in ieder geval niets anders dan het uitzetten van de optie "Limit IP address tracking" op mijn privé wi-fi netwerk.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • February 17, 2026

​… Sinds ik Private Relay heb uitgezet werken de TV streams van de KPN TV site altijd….

Hier zijn we blij om en dit is op dit moment voor ons het belangrijkste! En een duidelijke boodschap ook voor iedereen met VPN/proxy/private relay of aanverwanten. 

Waar het op neerkomt is dat we momenteel niet teveel tijd gaan steken in het onderzoeken waaróm de streams decoderen via dat soort verbindingen soms wel en soms niet werken. Die VPN/privacy wereld is vol in beweging en eer wij een oplossing/aanpassing hebben gevonden (als die er al is), hebben zij weer een nieuw trucje gevonden, waardoor het weer stuk gaat. Voor nu lijkt dat dweilen met de kraan open.

Zoals je het zelf al aangeeft: binnen één dienst (Private Relay) lijkt er zelfs verschil, dat hebben jullie zo ondervonden. Mogelijk voegt de connectie via Akamai dusdanig veel latency toe, of een ander middel die de das om doet voor je browser (ten opzichte van Cloudfare waar het kennelijk wel werkt, maar misschien voor anderen weer niet). 

Zo zijn er nog tig andere (VPN) aanbieders die ook via diverse netwerken weer netwerken inkopen etc etc. Prima natuurlijk als hier info wordt gedeeld tussen gebruikers om het tóch via VPN's werkend te krijgen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

Ter info, want ik was toch nieuwsgierig: het lijkt dat “Hide IP address from trackers” standaard aanstaat in Safari. Met bij dat vinkje deze uitleg:

Your IP address can be used to determine personal information, like your location. To protect this information, Safari can hide your IP address from known trackers. Learn more…

Maar, paasei, bij die “Learn more...” lees ik:

iCloud Private Relay — part of an iCloud+ subscription — helps protect your privacy when you browse the web in Safari.

Ik heb geen iCloud abonnement. En via whatismyip.com zie ik ook in Safari gewoon mijn KPN IP-adres. 🙄

Ik ben geen Safarigebruiker en ik kan me niet voorstellen dat ik dat vinkje zelf aangezet heb. Maar het staat wel degelijk aan bij mij. En het doet dus niks. (En dus ook geen foutmeldingen als ik kort test of KPN TV het doet in mijn Safari.) 😅

Privacyinstellingen van Safari op macOS 15.6 Sequoia

• Auteur
  • Helper
  • February 17, 2026

​… Sinds ik Private Relay heb uitgezet werken de TV streams van de KPN TV site altijd….

Hier zijn we blij om en dit is op dit moment voor ons het belangrijkste! En een duidelijke boodschap ook voor iedereen met VPN/proxy/private relay of aanverwanten. 

Waar het op neerkomt is dat we momenteel niet teveel tijd gaan steken in het onderzoeken waaróm de streams decoderen via dat soort verbindingen soms wel en soms niet werken. Die VPN/privacy wereld is vol in beweging en eer wij een oplossing/aanpassing hebben gevonden (als die er al is), hebben zij weer een nieuw trucje gevonden, waardoor het weer stuk gaat. Voor nu lijkt dat dweilen met de kraan open.

Zoals je het zelf al aangeeft: binnen één dienst (Private Relay) lijkt er zelfs verschil, dat hebben jullie zo ondervonden. Mogelijk voegt de connectie via Akamai dusdanig veel latency toe, of een ander middel die de das om doet voor je browser (ten opzichte van Cloudfare waar het kennelijk wel werkt, maar misschien voor anderen weer niet). 

Zo zijn er nog tig andere (VPN) aanbieders die ook via diverse netwerken weer netwerken inkopen etc etc. Prima natuurlijk als hier info wordt gedeeld tussen gebruikers om het tóch via VPN's werkend te krijgen.

@TV Apps Team  Voor mij is er een verschil tussen Private Relay en VPN. Private Relay staat standaard aan op ieder Apple apparaat met iCloud+. Het is voor de meeste mensen geen bewuste keuze om Private Relay aan te hebben staan. VPN daarentegen is een bewuste keuze. Als tv.kpn.com niet betrouwbaar werkt met VPN naar een NL IP-adres dan zou ik dat lastig kunnen vinden, maar de meeste streaming diensten werken niet via VPN. Dus dat zou ik uiteindelijk heel acceptabel vinden. Als tv.kpn.com daarentegen niet betrouwbaar werkt met een MacBook + Safari, vanwege Private Relay, dan werkt tv.kpn.com vanuit de gebruiker gezien niet betrouwbaar met een MacBook + Safari. Als ik het goed begrijp dan verwachten jullie van de gebruikers met een MacBook een stukje technische kennis die er denk ik vaak niet is. Uiteindelijk is het jullie besluit of jullie hieraan willen werken. Ik werk zelf in de IT en weet dat er altijd meer te doen is dan er uren in een dag zitten. Het enige dat wij als klanten kunnen doen om jullie op andere gedachten te brengen is eventueel opzeggen.

Is er al ergens een FAQ waarin ik had kunnen vinden dat tv.kpn.com het niet betrouwbaar doet via Private Relay en VPN? Dat had mij veel tijd gescheeld. Hopelijk helpt zo'n FAQ tekst anderen in de toekomst ook.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • February 18, 2026

Je hebt een heel goed punt als Private Relay standaard zou worden aangezet bij elk iCloud+ abonnement. Private Relay bestaat al sinds 2021. Desondanks is dit de aller eerste keer dat mij Private Relay zo duidelijk als boosdoener ter ore is gekomen, in al die jaren ondersteuning voor tv.kpn.com 

Nu neemt het gebruik van VPN's etc langzaamaan ook toe door de jaren en de meeste gebruikers van zulke diensten zijn vaak behoorlijk goed op de hoogte, maar dat wordt minder nu de aantallen gebruikers toenemen. Maar met het indirect aanzetten van die dienst wordt inderdaad een grotere groep gebruikers bereikt die daar geen weet van hebben dat dit dan aan staat en effect kan hebben. Echter diverse bronnen (ook Apple zelf) melden dat de Private Relay dienst in Safari tot en met heden manueel aangezet dient te worden (maar mogelijk wel aan blijft staan?). Dan kan dit makkelijk vergeten worden, of wie weet had Apple dit in de eerste weken van de dienst ook wél autmatisch aangezet, maar zijn ze daar rap op terug gekomen en wordt het nu niet meer genoemd.   

Mij is onbekend hoeveel iCloud+ gebruikers Nederland telt, misschien ook niet zoveel. Maar los daarvan, het gegeven dat pas in 2026 Private Relay ons team bereikt als 'boosdoener’ terwijl het al richting 5 jaar bestaat, kan ook betekenen dat de Private Relay dienst veranderd is en tot recentelijk geen problemen gaf. Mogelijk is Akamai recentelijk toegevoegd, of anderszins. Of gaan verbindingen pas sinds Tahoe via Akamai en met oudere MacOS versies niet. Of Akamai heeft iets aangepast (of een wat langer durende storing.. met dit als gevolg); vooralsnog giswerk. In zo'n geval moet iemand de eerste zijn, waarbij we verder gaan dan standaard. Diegene heeft dan meestal de pech van het eerste onderzoek. Excuus. Maar ook dank voor het doorzetten. 

Desondanks is dit sowieso een leermoment en goede suggestie, om VPN's en soortgelijken explicieter te benoemen, inclusief Private Relay in Safari. Daar heb je helemaal gelijk in.🙂 Dan kijk ik graag naar ​@Arjan van KPN voor suggesties?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

Je hebt een heel goed punt als Private Relay standaard zou worden aangezet bij elk iCloud+ abonnement.  

@TV Apps Team, ter info. Zonet nagevraagd bij iemand die een twee weken oude MacBook heeft, geen backup heeft teruggezet bij installatie, en net als ik normaal géén Safari gebruikt: het vinkje uit mijn eerdere reactie staat ook daar aan. (Maar wie weet, misschien toch een sync van oude instellingen via de Apple ID? Zij heeft wel iCloud+, maar ikzelf dus niet.)

Standaardinstellingen Safari

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

...maar, weer alleen ter info: als ik zelf nog even de knop “About Safari & Privacy...” uit mijn schermafdruk aanklik, dan is “Hide IP address from trackers”(dat volgens mij dus standaard aanstaat) misschien iets anders dan “Private Relay”? Hieronder door mij vet gemaakt:

Hide IP Address

Intelligent Tracking Prevention helps protect you from unwanted tracking by using on-device machine learning to stop trackers while allowing websites to function normally. Hide IP Address enhances Intelligent Tracking Prevention by sending some of your web traffic through two separate relays operated by different entities. The first knows your Internet Protocol (IP) address, but not the website you are visiting. The second knows the website you are visiting, but not your IP address, instead providing a generalized identity and location to the destination website. This way, no single entity has the information to identify both you and the sites you visit.

You can choose to send certain traffic through the relay architecture. Private Relay subscribers can choose to send all traffic through Private Relay by going to Safari > Settings > Privacy > Hide IP address and selecting “Hide IP address” and “from Trackers and Websites”. Alternatively, all users can choose to send traffic with known trackers through the relay architecture by going to Safari > Settings > Privacy and selecting “Hide IP address” and “from Trackers Only” or “from Trackers and Websites”. You can disable Hide IP Address at any time by going to Safari > Settings > Privacy and deselecting “Hide IP address”.

Die extra keuzes zie ik niet. Ikzelf heb niet de allerlaatste macOS, maar die nieuwe Mac uit mijn vorige bericht denk ik wel en daar ook niet te zien. Verouderde documentatie? That’s all I know, voor mij geen probleem, snel terug naar Firefox. 😎

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 18, 2026

...maar, weer alleen ter info: als ik zelf nog even de knop “About Safari & Privacy...” uit mijn schermafdruk aanklik, dan is “Hide IP address from trackers”(dat volgens mij dus standaard aanstaat) misschien iets anders dan “Private Relay”?

Hide IP from Trackes is vergelijkbaar met Do not Track opties of Ghostery Add-On, VPN is niet actief. Hide IP from Tracker & Websites is alleen beschikbaar met Private Relay (iCloud+). Zonder iCloud+ heeft dieze optie geen invloed op verbergen ip adres voor Websites.

https://support.apple.com/nl-nl/guide/safari/sfri35610/mac

• alleen voor trackers: Verberg je IP-adres voor bekende online trackers die worden geladen wanneer je een website bezoekt.

• voor trackers en websites: Verberg je IP-adres voor zowel bekende online trackers als websites. Hiervoor is 'Privédoorgifte in iCloud' vereist, wat onderdeel uitmaakt van een iCloud+-abonnement.

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • February 18, 2026

Dat maakt het verschil duidelijker ​@TDN, dank. 

En één link verder vanaf jouw link, meldt Apple ook dit bij inschakelen van Private Relay/Privédoorgifte:

Opmerking: Je moet 'Privédoorgifte in iCloud' op elk apparaat inschakelen waarop je deze voorziening wilt gebruiken.

Samenvattend ten aanzien van de twee opties binnen Hide My IP/IP-adres verbergen in Safari :

• Voor alleen trackers: is voor elke Safari gebruiker te gebruiken (dus ook zonder iCloud+ of Apple One) én staat tegenwoordig standaard aan (maar geeft geen noemenswaardige problemen op reguliere websites).
  • Voor trackers en websites: de functionaliteit die slaat op websites is dan alleen beschikbaar of werkzaam voor iCloud+ of Apple One abonnees én zou per device aangezet moeten worden (niet standaard aan) en dat laatste heet Private Relay/Privédoorgifte. (dit kán problemen geven op sommige websites)

Blijft gek dat enkelen dus de ervaring delen dat Private Relay/Privédoorgifte niet bewust is aangezet per apparaat en toch aanstaat.

Maar bovenal belangrijk: met Private Relay/Privédoorgifte uit, geen 3016 in Safari

Dat sluit niet uit dat dát de enige boosdoener is. Op basis van deze openbare lijst van IP's voor Apple's Prive Relay, kunnen wij wel grofweg vaststellen dat er grote aantallen unieke ingelogde gebruikers van tv.kpn.com zijn op Akamai IP's, als die allemaal consequent 3016 krijgen in Safari bij afspelen, de telefoon bijna roodgloeiend zou staan bij de helpdesk en op dit forum er tientallen gebruikers zich zouden melden. Dit is niet het geval, dus er lijken mogelijk meer factoren mee te spelen. Desondanks blijft het advies: zet VPN's & Private Relay/Privédoorgifte uit