Skip to main content

Ik heb sinds kort last van het probleem dat mijn KPN kastje foutcode stb-nmc-400 weergeeft bij het opstarten. Na een minuutje of 2 en even wisselen van zender werkt het gewoon weer. Het lijkt ook te blijven werken zolang ik de TV aan laat. Zodra ik de TV (en het TV kastje) uitzet en een tijdje wacht en later weer opstart heb ik het probleem weer. Kan er iemand helpen?

Hoi @Hartog, welkom terug. Deze foutcode geeft aan dat de verbinding tussen tv ontvanger en het tv platform even kort onderbroken is. Meestal komt dit door een niet optimale manier van aansluiten van tv ontvanger op Experia Box. Of het hebben van extra apparaten in je netwerk die wellicht niet ideaal zijn ingesteld en daardoor zorgen voor verstoring.

Je geeft aan dat je dit sinds kort hebt. Is er recentelijk iets veranderd in je netwerk? Heb je bijvoorbeeld een apparaat toegevoegd of juist verwijderd, of aanpassingen gedaan in instellingen van bestaande apparaten? Hoe is de tv ontvanger in kwestie aangesloten op de Experia Box?

 

 


Hoi Erik,

Ja ik heb recent een switch vervangen. Ik had er een oude Dell switch tussen zitten, maar daarmee had ik problemen met mijn Sonos die ik onder de TV heb zitten. Nu heb ik een TP-Link switch geplaatst die IGMP snooping heeft, daarmee is het geluidsprobleem op mijn Sonos weg. Ding is alleen dat dit probleem er voor in de plaats is teruggekomen…

Ik las in andere topics dat IGMP snooping het probleem juist veroorzaakt, maar dat lijkt me sterk.


Je wilt juist een switch hebben die IGMP snooping ondersteunt, maar wellicht dat er dan qua instelling/aansluiting toch iets niet helemaal in orde is. Hoe heb je alles op elkaar aangesloten zitten? En welke TP-Link is het precies?


Het is een TL-SG108E. Niet de duurste, maar ik heb hem puur gekocht omdat het een managedswitch is en IGMP ondersteunt.

Het netwerk is best simpel. Internet en TV komt binnen op de Experiabox, vanuit daar 1 kabel naar de switch en daaraan zitten dan weer mijn TV, KPN kastje en Sonos bekabeldaangesloten.


Kan je eens een screenshot plaatsen van de IGMP snooping instellingen op de TP-Link?


Dat kan, maar in deze switch zit alleen maar een optie voor Enabled of Disabled. Meer instellingen wat betreft IGMP zitten er niet in. Ik heb sinds vrijdag IGMP snooping disabled om te kijken hoe dat gaat (met het oog op mijn Sonos).

Ik blijf het echter wel raar vinden dat KPN zo slecht omgaat met IGMP snooping, want dit wordt steeds meer een standaard setting. Als je het mij vraagt zou het KPN kastje een verbinding up moeten houden en niet sluiten wanneer je het kastje uitschakelt. Ik denk namelijk dat het storen bij het opstarten te maken heeft met het opzetten van de verbinding en dat in die eerste periode IGMP snooping het lastig maakt.


Dat kan, maar in deze switch zit alleen maar een optie voor Enabled of Disabled. Meer instellingen wat betreft IGMP zitten er niet in.

Dan ben ik wel benieuwd welke versie van IGMP die switch ondersteunt.


Ik ook, kan het nergens vinden :sweat_smile:


Bij de V1 versie is dit volgens de specificaties L2 IGMP snooping.

Bij de V5 is dat L2 IGMP Snooping V1/V2/V3

Wellicht is er een poort niet helemaal 100%. Heb je al eens een andere poort geprobeerd.

Een GS108E zou normaliter geen problemen op moeten leveren, al hou ik het hier altijd bij Netgear switches (5 stuks).