Skip to main content

Vanaf 15 april jl. krijg ik de foutmelding STB-NMC-400 in beeld. Ik heb al +/- 2,5 uur met de helpdesk van KPN gebeld, 100x modem gereset, tv-ontvanger opnieuw de software gedownload en gereset, vorige week is de tv-ontvanger omgewisseld, maar nog steeds zonder resultaat. TV kijken lukt dus niet.

Vorige week met de backoffice van KPN gesproken, het probleem zou wellicht de switch zijn. Nieuwe aangeschaft maar het probleem blijft bestaan.

Nu ben ik zelf nog op onderzoek uitgegaan met het er uit halen van kabeltjes en wanneer ik de WiFi AP's (2x) uit de modem haal, werkt de tv zonder problemen. De backoffice medewerker gaf al aan dat het mogelijk was dat deze de storing veroorzaken. Ik heb twee ubiquiti - (unifi AP - AC LR).

Wat zou de oorzaak, en veel belangrijker, de oplossing kunnen zijn? Er is niets gewijzigd in de AP's, de TV lijkt ineens hier problemen mee te hebben.

Ik zou een SMS ontvangen van de backoffice medewerker met een direct nummer en een ticketnummer zodat ik snel contact op kon nemen, deze echter niet ontvangen. Ik probeer het nu even via het forum, wellicht dat andere nog tips hebben. 

Hi @HpeLe, top dat je zelf verder op onderzoek uit bent gegaan en dat je de oorzaak waarschijnlijk gevonden hebt! Als alles goed werkt zonder de Ubiquiti's, maar de foutmelding komt terug zodra ze weer zijn aangesloten, dan lijkt het mij vrij aannemelijk dat dit met elkaar te maken heeft :wink:

Voor zover ik kan zien, heeft de backoffice de melding gesloten omdat je ontvanger wél probleemloos werkt als er alleen KPN apparatuur aan is gesloten. Doordat het probleem veroorzaakt wordt door apparatuur die niet van KPN is, valt dit eigenlijk buiten de ondersteuning van de klantenservice. Hier had je over geïnformeerd moeten worden, ik merk dat dit niet is gebeurd, aangezien je nog wacht op een vervolg vanuit de backoffice. Excuus voor de onduidelijkheid!

Doordat dit buiten onze ondersteuning valt, durf ik er zelf ook weinig over te zeggen. Er is in ieder geval overduidelijk iets in jouw thuisnetwerk aanwezig dat de boel dusdanig verstoort dat de audio/video pakketjes niet goed aankomen bij je tv-ontvanger. Ik hoop dat de community je verder kan helpen en met je mee kan denken over hoe het kan dat de AP's zo'n verstoring veroorzaken!


Staat IGMP snooping aan op de Unifi accesspoints?

Hoe zijn die Unifi accesspoints op de Experia Box aangesloten, rechtstreeks of via een switch?

Als via een switch, welk merk en type is die en staat IGMP snooping aan op die switch?

Welke Experia/KPN Box heb je?


We hebben niets meer van je gehoord @HpeLe, kan je hier nog verdere hulp mee gebruiken? Zo ja, zou je dan de vragen van @wjb willen beantwoorden? :slight_smile:


Ik heb eea na moeten vragen bij degene die voor mij de AC heeft aangesloten. 

 

Staat IGMP snooping aan op de Unifi accesspoints?

Dit staat uit, maar zou niet uit moeten maken omdat de tv ontvanger bekabeld is. 

 

Hoe zijn die Unifi accesspoints op de Experia Box aangesloten, rechtstreeks of via een switch?

Deze waren rechtstreeks aangesloten op de modem. 

 

Als via een switch, welk merk en type is die en staat IGMP snooping aan op die switch?

nvt

 

Welke Experia/KPN Box heb je?

KPN Box 12

 

 

Inmiddels een andere, nieuwe switch aangeschaft (Netgear GS105GE). Nu wisselende resultaten. Foutmelding komt nog een enkele keer voor. Bij het wisselen van zenders blijft de zender elke keer een paar seconden hangen. Foutmelding heb ik nu een paar keer nog gehad, dus ben nog een beetje terughoudend of het opgelost is. 

Heb de AC aangesloten op de switch, eerder rechtstreeks via modem maar toen kreeg ik vaker de foutmelding. 

 

 


Kan je beide Unifi accesspoints op de switch aansluiten en absoluut zorgen dat IGMP snooping aan staat op die Netgear switch. Je doet er ook verstandig aan om "Loop Detection" op die Netgear aan te zetten.

 


Ben je er uit gekomen met dit laatste bericht van WJB @HpeLe?


Weer een nieuwe switch aangeschaft, omdat ik een "unmanaged" switch gekocht had. Nu via KPN de GS105E gekocht en de instellingen zoals beschreven door WJB ingesteld. Helaas nog altijd de foutmelding.

Wat ik tevens merk:

Wanneer ik van zender wissel, knippert het blauwe lampje op de afstandsbediening 15x en dan 1x het groene lampje. Ik krijg steeds 3 sec. gewoon beeld, dan blijft ie 6 sec. hangen, dan weer 3 sec. gewoon beeld, dan blijft ie 3 sec. hangen en vervolgens de foutcode STB-NMC-400. Op dat moment knippert 1x het groene lampje op de afstandsbediening.

De streekomroepen (zender 1374 en 1388) kan ik gewoon kijken, zonder foutmelding of dat ie ook maar een sec. blijft hangen. Maar alleen die zenders worden we niet echt vrolijk van ;) 


Hmm, ik snap dat je na een poosje wel zat bent van alleen 2 streekomroepen :sweat_smile:

@wjb heb jij hier wellicht een verklaring voor?


@wjb heb jij hier wellicht een verklaring voor?

Alles riekt naar een tweede IGMP proxy server of querier in het netwerk en ik verdenk die Ubiquiti accesspoints.