Skip to main content

Minstens een keer in de week krijg ik een foutmelding STB-NMC-400. Van zender wisselen heeft geen zin, alleen de KPN experia box  v12 herstarten helpt.

Hoi @nieyep . Welkom op het forum.

Deze foutcode heeft vaak te maken met de manier waarop een itv tuner is aangesloten.  Maak jij gebruik van een switch of een draadloze verbindingsset?


Tv-ontvanger is aangesloten op een switch. Heeft altijd gewerkt tot een maand geleden.


Kun je mij vertellen wat voor switch dat is? Merk en type? 


Netgear GS105Ev2  via KPN


Netgear GS105Ev2  via KPN

Is dat de enige switch in uw huis? Of heeft u er nog meer?

Heeft u misschien ook een draadloze verbindingset in huis?


ik heb er nog 1, dezelfde. 1 in de meterkast en 1 bij de TV


ik heb er nog 1, dezelfde. 1 in de meterkast en 1 bij de TV

Weet u zeker dat dit precies dezelfde modellen zijn? Met die "e" aan het eind? Want zonder "e" zijn ze ongeschikt voor de tv ontvangers. 


Beiden met de “e” aan het eind. Ze hebben een jaar goed gewerkt


Kun je die switch eens 30 seconden van de stroom halen? Als het probleem terugkomt, heb je dan de mogelijkheid om een tv ontvanger (tijdelijk) rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten? Om uit te sluiten of het iets met die switch te maken heeft?


Switch heb ik al een keer van de stroom gehaald, lost niks op. Ik ga proberen de tv-ontvanger rechtstreeks op het modem aan te sluiten.


Switch heb ik al een keer van de stroom gehaald, lost niks op. Ik ga proberen de tv-ontvanger rechtstreeks op het modem aan te sluiten.

Ik ben benieuwd. Als de storing dan wegblijft zit er toch ergens iets niet goed in die switch.  Een switch moet sowieso IGMP snooping ondersteunen om zorgeloos itv van KPN te kunnen kijken. 


Is het probleem al verholpen en ik begrijp dat hier ook Devolo's in het spel zijn.

Welke firmware draait daarop?


Probleem is nog niet verholpen. We gebruiken geen Devolo's.


Probleem is nog niet verholpen. We gebruiken geen Devolo's.

Okay ik dacht het gelezen te hebben bij de reactie hierboven 


Misschien is het proberen waard op ook de firmware op de GS105E te updaten naar de meest recente versie 1.6.0.11
Zie: https://www.netgear.nl/support/product/gs105ev2.aspx#download


@nieyep je schrijft ook dat je 1 GS105Ev2 in de meterkast hebt en een in de woonkamer.

Hoeveel apparaten zijn er bekabeld in het netwerk? Advies is om vanaf de Experiabox V12 enkel de switch te voeden in de meterkast en de switch in de woonkamer doorgelust te hebben op de switch in de meterkast. Heb je dan te weinig porten zou ik een geavanceerde switch neer zetten. Nog beter is alle bekabeling in de meterkast te laten uitkomen en alles door 1 switch te laten afhandelen. Waarschijnlijk zit het probleem in 1 van de aangesloten apparaten, waardoor er dus ook er multicast streams blijven hangen in het netwerk en de foutmelding stb-nmc-400 ontstaat.


Ik heb nog steeds hetzelfde probleem, minstens 1 keer per dag blijft het tv-beeld hangen met foutcode stb-nmc-400. Ik haal dan de stroom van het glasvezelkastje, wacht 10 seconden en sluit dan de stroom weer aan. Dan werkt het weer voor een dag maar een dag later weer hetzelfde probleem.


Hoi @nieyep .  Is het toen gelukt om een tuner rechtstreeks op die experiabox aan te sluiten? Zo ja, speelt het probleem dan ook?  Dit is een hele relevante test omdat we zo kunnen bekijken of het iets met die switch te maken heeft. 


@nieyep 

De foutmelding betekend dat de KPN tv decoder geen verbinding kan maken met de Experabox (KPN modem router).

Meestal zijn de draadloze netwerkadapters (DVS) de boosdoeners.