Skip to main content

Hallo,

Ik heb afgelopen week KPN TV+ ontvangen. Ik ervaar nu het volgende probleem met het geluid. De optical aansluiting geeft geen 5.1 geluid door. In plaats daarvan wordt het geluid teruggebracht tot stereo. Bij geavanceerde geluidsinstellingen Automatisch en Passthrough geprobeerd en de laatste firmware (0.19.4) en laatste KPN TV+ app (1.105.0) zijn geinstalleerd. Ik heb dit geprobeerd en ondervonden met de Prime Video app en HBO MAX app. Via de HDMI kable wordt het 5.1 geluid wel juist/goed doorgegeven.

Hoe kunnen we dit probleem oplossen?

Mijn dank

Via de HDMI kable wordt het 5.1 geluid wel juist/goed doorgegeven.

Dus als je vanaf de tv het geluid naar je soundbar of versterker (?) laat lopen heb je 5.1.

En als je het direct vanaf de optische aansluiting van de ontvanger doet niet?


Hallo Peter,

 

KPN TV+ via HDMI naar Reveiver:    5.1 Geluid.

KPN TV+ via optical naar Reveiver:   Stereo geluid.

Jammer genoeg is KPN TV+ via HDMI naar Receiver niet een echt goede oplossing voor ons.


Het 'hoort' dan beide 5.1 te zijn. Tenzij de keuze instelling inmiddels gescheiden is tussen optisch en hdmi. Kan dat nu niet zien want beschik voorlopig niet over de TV+ Box.

Via hdmi is nadeel met radio. Maar die is sowieso stereo. 


Ik ben het met je een. Het hoort beiden 5.1 te zijn. Maar dat is niet zo. Het viel me gisterenavond bij mijn zoon ook op dat het geluid via optical niet in orde is. Ik hoop dat KPN dit probleem snel oplost. Ik hoor graag of het op de lijst staat van nog op te lossen problemen.


Extra testen hebben extra nieuwe inzichten gegeven:
 
KPN TV+ ==> HDMI ==> Reveiver ==> HDMI ==> TV
KPN TV+ ==> Optical ==> Receiver
Receiver geeft 5.1 geluid via HDMI en ook via Optical
TV geeft geluid via HDMI

KPN TV+ ==> HDMI ==> TV
KPN TV+ ==> Optical ==> Receiver
Receiver geeft stereo geluid via Optical
TV geeft geluid via HDMI

Het maakt hierbij niet uit of op de KPN TV+ gekozen wordt voor Automatisch en Passthrough. Dit laatste is heel vreemd! Het lijkt erop dat de TV aan de KPN TV+ (in het geval dat de TV+ via HDMI direct gekoppeld is aan de TV) doorgeeft dat het aleen stereo geluid kan processen. Echter in dat geval zou bij de KPN TV+ instelling Passthrough geen geluid te horen zijn op de TV. Maar het geluid werkt wel op de TV met deze setting en opstelling. 

Op de TV kunnen 2 situaties van toepassing zijn: (1) De TV kan 5.1 geluid processen of (2) de TV geeft door dat het alleen stereo PCM kan processen. In het eerste geval zou onafhankelijk van de Automatisch of Passthrough setting de Optical output naar de reveiver 5.1 geluid moeten geven en dat is niet het geval. Als de TV alleen stereo PCM geluid kan processen dan zou (zoals hierboven al vermeld) er geen geluid uit de TV moeten komen als Passthrough op de KPN TV+ ingesteld is. Ik kan alleen maar concluderen dat het niet helemaal goed gaat op de KPN TV+. 

Naast het feit dat Passtrough niet goed werkt, is het ook twijfelachting of de Automatisch setting wel juist werkt. Ja, het kan zo zijn dat de Automatisch setting ervoor zorgt dat beide uitgangen (HDMI en Optical) omgezet worden naar stereo PCM als de TV terugmeldt dat op de TV alleen stereo PCM geprocessed kan worden. Echter in dat geval is de optical aansluitng nutteloos omdat TVs welke 5.1 geluid kunnen processen ook eARC (HDMI enhanced Audio Return Channel) ondersteunen zodat een extra optical kabel naar de reciever of soundbar onnodig is. Dus het is niet logisch dat de Automatisch setting zo zou moeten werken.

De Automatisch setting zou voor de HDMI en optical uitgang onafhankelijk van elkaar het geluid in stereo PCM of 5.1 geluid door moeten geven! 


Dus nogmaals de vraag aan KPN hoe deze problemen opgelost gaan worden.
Ik hoor graag of het op de lijst staat van nog op te lossen problemen.  


Hoi @OID, geen dolby via de optical dus. Alleen via de HDMI. Bedankt voor je uitgebereide feedback hierin. Zal ik dan ook meenemen. Met name de gedailleerde testen zijn erg handig bedankt daarvoor. Zo kunnen mijn collega's meekijken en de situates reproduceren. Maar even uit mijn hoofd is hier ook al het een en ander over bekend. Er wordt namelijk al gewerkt aan aparte geluidsinstellingen voor optical en HDMI. 


@OID kun je nog aangeven wat de merken en typenummers zijn van je TV en Receiver? En je HDMI poort is eARC neem ik aan?

Heb je ook geëxperimenteerd met aanpassingen in de TV instellingen qua geluid?


@Erik_ :
TV: Samsung UE40F8000
Receiver: Yamaha RX-V671

De TV ondersteunt geen eARC (slechts ARC). De opmerking over eARC is alleen gemaakt omdat als eARC op een TV wel ondersteunt is dat een optical connectie naar de receiver niet nodig is. De Optical aansluiting is wel van belang voor oudere TVs (TVs welke 5.1 niet ondersteunen). En natuurlijk ook voor het scenario waarbij mensen met een gehoor-ondersteunend apparaat deze op de optical aansluiting kunnen aansluiten terwijl de overige kijkers gewoon van 5.1 kunnen blijven genieten via HDMI.

Ik heb het probleem ook geprobeerd op te lossen door instellingen aan te passen in de TV. Maar omdat het een oudere TV is, was daar niet veel aan te passen (betreffende het geluidsformaat) en gaf dat geen oplossing. ARC werkt natuurlijk wel maar geeft slechts stereo PCM door aan de Receiver (en is dus ook geen oplossing).

Volkgens mij is de enige oplossing het apart kunnen instellen van het geluid voor optical en HDMI op de TV+ box (zoals aangegegeven in "Feature requests KPN TV+" punt 38).


Yes, bedankt voor het doorgeven. De feedback nemen wij mee. 


@Erik_ :
TV: Samsung UE40F8000
Receiver: Yamaha RX-V671

Ik heb het probleem ook geprobeerd op te lossen door instellingen aan te passen in de TV. Maar omdat het een oudere TV is, was daar niet veel aan te passen (betreffende het geluidsformaat) en gaf dat geen oplossing. ARC werkt natuurlijk wel maar geeft slechts stereo PCM door aan de Receiver (en is dus ook geen oplossing).

 

 

ARC heeft wel degelijk 5.1 (maar alleen gecomprimeerd is dan mogelijk). 

Mijn vorige tv had ARC en 5,1 was geen probleem, ging via de tv naar de Soundbar en op de Soundbar had ik dan 5.1

 

 


Dus nogmaals de vraag aan KPN hoe deze problemen opgelost gaan worden.
Ik hoor graag of het op de lijst staat van nog op te lossen problemen.  

Stukje terugkoppeling voor je, @OID. Er is op het moment nog geen oplossing hiervoor. Wel wordt er door het team aan gewerkt. 


@Erik_ : Dank voor het op de hoogte houden. Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want kijken naar films en series via videostreamingdiensten met slechts stereogeluid is zonde en jammer. Lijkt me niet de bedoeling. Hoor graag hoe het verder gaat.


Snap ik helemaal. Hou vooral onze Product Updates in de gaten. Daar lees je wat er in welke update aangepast is. Als dit toegevoegd is, dan zal je dat daar lezen. Ik heb geen idee wanneer dat zal zijn. 


Firmware 0.21.2 update (Audio wordt omgezet in Dolby Digital Plus) heeft er voor gezorgd dat nu via optical een 5.1 geluidsignaal uitgestuurd wordt. Echter dit heeft niet het gehele probleem opgelost. Ik heb getest met HBO Max en (Amazon) Prime Video. De content van HBO Max wordt netjes met 5.1 geluid afgespeeld. Echter met Prime Video gaat het fout. Daar wordt op de TV+ box het stereo signaal omgezet naar 5.1 (en niet het werkelijke 5.1 signaal doorgegeven) zodat in werkelijkheid nog steeds stereo wordt doorgegeven.

Ik heb dit vergeleken met wat er gebeurt op een Google TV (maar dan via de HDMI uitgang) en de Google TV geeft voor Prime Video wel het volledige 5.1 geluid door. Het is dus niet zo dat de series en films die ik geprobeerd heb slecht stereo geluid hebben.

Ik weet niet of dit alleen bij Prime Video fout gaat, maar de kans is aanwezig dat dit probleem ook bij andere streming services optreedt.

Ik hoop dat KPN dit probleem snel kan en gaat oplossen.


Mijn collega had het al gespot en neemt je feedback mee naar de ontwikkelaars. Bedankt.Â