Skip to main content

Kent iemand het volgende verschijnsel en de oorzaak ervan?

Sinds een paar weken valt van mijn set top box het beeld en geluid uit. Vooral als ik deze een tijd niet gebruikt heb mbt afstandsbediening.

Ik krijg dan geen geluid of beeld van de uitzending of opname maar verder werkt alles wel. Ik krijg het menu in beeld, ik kan pauzeren, heen en weer spoelen, van zender wisselen, opnames aanzetten, instellingen wijzigen maar het beeld van de uitzending zelf blijft zwart en ik krijg geen geluid. Sterker nog: bij Netflix krijg ik wél de ondertiteling maar verder niks.

Als ik een minuutje of vijf op deze manier met de afstandsbediening aan het spelen ben geweest, verschijnen beeld en geluid wel.

Zou dit een storing van de set top box zijn of van de streaming van de KPN?

Volgens mij het niet toegestaan om de MAC adres van de STB door te sturen. Dan had ik zou in Agama voor je kijken wat er gebeurd. Privacy Wet volgens mij… Heeft u de STB al eens van het stroom gehaald zodat deze weer heel zijn laad proces doet? Probeer misschien is de stroom aftekoppen en dan de knop bovenop ingedrukt houden en de stroom er weer in te doen. Je krijgt nu een scherm met Software Verwijderen / Fabriekinstelling wellicht nog de moeite waard om dit uit te proberen.


@Pauwerful ,  dank voor de reactie. Uw eerste suggestie om de STB stroomloos te maken heb ik al een paar keer geprobeerd, zonder resultaat. Terug naar de fabrieksinstellingen heb ik nog niet gedaan omdat ik dan volgens mij mijn zenderselectie opnieuw moet instellen en dat is een vervelend karwei. Maar ik zal het morgen toch maar eens doen.

De storing doet zich trouwens onregelmatig voor. Twee weken geleden dagelijks, vorige week had ik helemaal geen last en sinds eergisteren is het weer dagelijks mis.


Goedemorgen beste als u de decoder Reset hoeft u niet de zenders er in te zetten  dat gaat automatisch beste makzzz😃


Beste @cornelis48 , ik had me onduidelijk uitgedrukt, ik bedoelde de voorkeurzenders. Ik vind het een heel gedoe om mijn selectie uit de vele zenders vast te leggen. Gisteren heb ik als eerste test de software opnieuw laten installeren, maar vanmorgen toen ik opstond was het beeld zwart. Een kwartier nadat ik met de STB 'gespeeld' had, kwam het beeld en geluid spontaan weer terug.

Vanmiddag ga ik een totale reset doen, maar ik vrees het ergste. Ik heb steeds het gevoel dat het aan de streamingkant van de KPN ligt. Maar nu eerst een cappuccino.


Ik heb sinds vandaag precies hetzelfde met dit verschil dat ik 'm niet aan de gang krijg. Op slaapkamer heb ik wat oudere ontvanger Arcaduan HMB2260 die hetzelfde probleem heeft; je ziet het menu en de blauwe balk en dat werkt ook allemaal maar zwart beeld en geen geluid. Ik heb inmiddels volgens mij alles al geprobeerd:
- reset met aan/uit schakelaar 2x
- reset door stroom eraf te halen 2x
- software opnieuw gedownload
- terug naar fabrieksinstellingen gezet
Geen resultaat.
In woonkamer heb ik de wat modernere ZTE settopbox ZXV8001, die heb ik aangesloten op slaapkamer maar doet hetzelfde; wel menu e.d. maar geen beeld en geluid
Toen die van de slaapkamer in woonkamer aangesloten en doet het prima.

Lijkt me toch ook niet dat de TV op slaapkamer stuk is want dan zie je menu e.d. toch ook niet(?)
Kan het zijn dat er nieuwe software is wat dan niet meer matcht met de TV op de slaapkamer?


@Marcelw Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit verschijnsel. Ik ben benieuwd of een KPN medewerker ons kan vertellen of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en wat de oorzaak is. Voor jou is het nog lastiger omdat hij helemaal niet wil opstarten. Bij mij is het een kwartier duimendraaien 's morgens en dan komt hij wel weer op gang...


Goedemorgen beste dan zal er een moderator naar moeten kijken die kunt u daar bij helpen. 🙂


@makzzz; heb jij dezelfde ontvanger (Arcaduan HMB2260)?
Aangezien hij het bij mij in de woonkamer wel doet moet het dus wel haast software zijn. Heb op slaapkamer Samsung TV, misschien is er wel probleempje in die combinatie in de software. Zag ergens anders ook nog iemand met zelfde probleem en toevallig zelfde combinatie ontvanger-TVmerk.

 


@Marcelw  Ik heb ook een HMB2260, gecombineerd met een nogal oud model Toshiba tv. Maar aangezien ik wel het menu etc in beeld krijg, denk ik niet dat het aan het tv toestel ligt. Ik ga zodadelijk een reset naar de fabrieksinstellingen doen...


@makzzz Aan TV ligt het niet want ik heb de ontvanger van woonkamer op slaapkamer geprobeerd en die deed het prima. de oude ontvanger in woonkamer deed het ook.
Maar in woonkamer veel nieuwere TV, dus ik denk toch echt dat combinatie oudere TV→ nieuwe software probleem is.
Ben benieuwd of die reset lukt; ik heb het 2x gedaan maar niks.


@Marcelw Ik heb een reset gedaan naar de fabrieksinstellingen, wat nogal wat voeten in de aarde had. De eerste keer had ik geen hoofdmenu meer, alleen een blauw vlak, de tweede keer liep de boel vast op 70%. Na de derde keer werkte alles weer.

Of het succes had, weet ik morgen pas, want het verschijnsel doet zich alleen maar voor wanneer ik de STB een lange tijd met rust heb gelaten, dus meestal na een nachtje slapen of als ik een dagje ben weggeweest.


@Marcelw De volgende dag…. Het heeft allemaal niets geholpen. Zwart beeld en geen geluid. Het menu deed het wel. Na wat zenderwisselingen, kwam het beeld na 10 minuten.


@makzzz Balen. Ik heb nog wat dingen geprobeerd; bij Netflix heb ik ondertiteling, geluid maar geen beeld, bij youtube kan ik wel normaal filmpjes afspelen. Viel me op dat als ik via de instellingen de resolutie veranderde (maakt niet uit naar welke instelling) ik telkens in een flits beeld en geluid had.
Mijn voorzichtige inschatting is dus softwarefout die iets te maken heeft met de resolutie.
Als je software opnieuw installeert zie je aan eind ook pop-up dat er updates zijn en of je die ook wilt installeren. Dat heb ik een keer overgeslagen in de hoop dat het met die laatste update te maken had, maar was ook niet het geval; toch zwart beeld en geen geluid.
Denk dat ik dan toch maar eens ga bellen.


@Marcelw Ik ga dat ook eens proberen met die resoluties. Maar dan moet hij eerst weer uitvallen, ik denk dat dat pas morgenochtend is. Momenteel werkt hij weer goed.

Wat jouw opmerking betreft om die laatste update uit te stellen: dat had ik ook gedaan, maar toen had ik geen hoofdmenu meer.

Mocht jij KPN eerder aan de telefoon hebben dan ik, wil je me dan op de hoogte houden wat ze ervan zeiden? Bedankt alvast.


Sinds gisteren probleem dat ik zwart beeld en geen geluid heb bij de ontvanger op de slaapkamer

Blauwe balk onderin wel zichtbaar, Menu is ook gewoon zichtbaar en alles lijkt ook daar te werken.

Ik heb inmiddels volgens mij alles al geprobeerd:
- reset met aan/uit schakelaar 2x
- reset door stroom eraf te halen 2x
- software opnieuw gedownload 3x
- terug naar fabrieksinstellingen gezet 3x

- sluit ik deze ontvanger aan in woonkamer doet-ie het prima, die van de woonkamer (ZXV8001) doet het ook prima op slaapkamer dus ligt niet aan TV

- bij Netflix heb ik geluid en ondertiteling maar geen beeld

- Youtube-filmpjes via app wel normaal af te spelen

- Als ik via de instellingen de resolutie verander (maakt niet uit naar welke instelling) zie ik telkens in een flits beeld en geluid.
- Als je software opnieuw installeert zie je aan eind ook pop-up dat er updates zijn en of je die ook wilt installeren. Dat heb ik een keer overgeslagen in de hoop dat het met die laatste update te maken had, maar was ook niet het geval; toch zwart beeld en geen geluid.

- HDMI-kabel vervangen

Wat kan ik nog meer proberen?

Mijn voorzichtige inschatting is dus softwarefout die iets te maken heeft met de resolutie.
m.vr.gr.

Marcel

 

Admin: bericht samengevoegd met ander topic waarin je probleem in behandeling is genomen


Hi @makzzz en @Marcelw, raar probleem wel! Jullie hebben beide wél de gids en dergelijke, de verbinding tussen de Experia Box en de tv-ontvanger én tussen de tv-ontvanger en de tv zelf is dus aanwezig.

Dat jullie verder zwart beeld hebben, kan meerdere oorzaken hebben. Het kan inderdaad zijn dat er iets met jullie ontvanger aan de hand is, maar ik ben er nog niet zeker van dat we dit direct in die hoek moeten zoeken.

Hoe ziet jullie thuisnetwerk er uit? Hebben jullie wellicht een eigen router, extra router/acces point en/of switch in gebruik? 

 


@Maja_ Klopt, wat mij betreft. Het gekste is dat ik wel de ondertiteling van Netflix in beeld krijg.

Ik heb net even geprobeerd met de SCART aansluiting en die doet het wel. Het gaat dus om de HDMI.
Ik begin te vrezen dat het aan de tv ligt, alleen snap ik dan niet hoe ik maar de helft van de info in beeld krijg maar niet het bewegende beeld.

Er is verder niets veranderd in mijn situatie, V10A modem/router, Devolo Powerline Adapter die ik al jaren heb.


@Maja_  en @Marcelw , omdat ik nu gemerkt heb, dat bij mij de Scart wel werkt en de HDMI maar half, vraag ik me af of er geen storing is met de HDMI communicatie tussen tv en STB. Bij nader inzien en achteraf reconstrueren, gebeurt het verschijnsel bij mij als het tv toestel voor een tijdje uit heeft gestaan.
Omdat de SCART wel werkt, is er dus wél beeld- en geluidsignaal aanwezig, maar komt het niet goed door bij de HDMI. Bij mij verschijnt na 10 minuten wel het beeld en het geluid. Daarvoor alleen de zenderlijst, menu's en ondertiteling bij Netflix. Duister, duister, duister...


@Maja en @makzzz 
Experia box V9,
huiskamer ontvanger ZXV8001
Kabel naar boven in switch Netgear GS605v4
Van daaruit 1x naar slaapkamer op ZXV8001 en 1x naar slaapkamer op Arcaduan HMB2260

Had nog niet naar switch gekeken:
kabels beide slaapkamers omgewisseld, nog steeds zelfde dus ligt niet aan poorten in switch
nieuwe kabel van switch naar HMB2260 helpt ook niet.
Wat wel opvallend is; in welke poort ik kabel van HMB2260 ook zet en of ik nou bestaande of nieuwe kabel gebruik; lampje is geel (knippert snel) terwijl de andere die naar slaapkamer met ZXV8001 gaat groen is.


thnx
gr Marcel


@Maja_  en @makzzz  Ik heb ook een scartkabel geprobeerd en gek genoeg werkt het dan wel. Maar lampje op switch blijft geel. Had de HDMI-kabel al vervangen dus aan kabel zelf ligt het niet. Blijft dus alleen nog over HDMI-aansluiting of software. 

 


@Maja_  en @Marcelw , ik had vanochtend al een berichtje gemaakt, maar dat werd door het forum geweigerd, alsof ik er persoonlijke gegevens in had vermeld, wat niet het geval was. Dus nu een nieuwe poging…

Vanmorgen had ik weer een zwart beeld toen ik mijn tv toestel aanzette. Ik heb toen de STB aangesloten op een andere HDMI ingang van mijn tv toestel en toen werkte het gelijk goed. Mogelijk dus een onbetrouwbare HDMI ingang op mijn tv toestel, hoewel ik hem (tweedehandsje) al twee jaar zonder problemen gebruikt heb.

Probleem dus hopelijk opgelost, al blijf ik het een vreemd verschijnsel vinden dat alles in beeld komt behalve de streaming zelf, maar dat zal dan wel met de HDMI techniek en protocollen te maken hebben.

Heb jij maar één HDMI aansluiting op je tv, Marcel of heb je de andere ook al geprobeerd?

Ik heb trouwens nu op de HDMI ingang waar eerst de STB opstond een ander apparaat aangesloten en dat werkt wel gelijk.

Ik denk toch dat het een probleem is in de wisselwerking tussen de KPN STB en sommige HDMI ingangen op de tv. Mogelijk toch een Software fout?

Bij mij werkt het dus weer, rest mij om jou, Marcel, succes te wensen bij de verdere oplossing en om jullie allebei te bedanken voor het meedenken.

Groetjes en prettig weekend, Max


@Maja_  en @makzzz   Blij dat het voor jou weer werkt.

Ik heb de 2e HDMI-aansluiting ook geprobeerd maar helaas geen resultaat. Dus aan TV ligt het niet, is ook pas 2 jaar oud. Bovendien had ik al andere STB aangesloten en die bleek het prima te doen.
Ben dus toch bang dat het echt aan de STB ligt in mijn geval.
gr
Marcel


Heel fijn dat het bij jou weer werkt via een andere HDMI ingang @makzzz! Er zal dan inderdaad iets niet helemaal lekker hebben gelopen in de combinatie van de ontvanger en die HDMI ingang.

@Marcelw gaat het jou ook lukken om een andere HDMI ingang te testen?


@Maja   Zoals je in bericht voor die van jou kan lezen heb ik het getest maar beide HDMI-aansluitingen doen het niet. Bovendien had ik het al geprobeerd met een andere ontvanger en die werkte wel op de HDMI. 
gr
marcel


Pardon @Marcelw, jouw reactie was nog niet ingeladen toen ik mijn reactie begon te typen!

Alléén jouw HMB2260 geeft dit probleem, maar ook alleen bij die Samsung tv toch? De HMB werkt wel goed op 1 van de andere tv's? Of heb ik het nu niet goed samengevat?