Skip to main content
Beantwoord

Geen beeld wel geluid als ik een draadloze HDMI oplossing probeer

• February 9, 2026
  • 16 reacties
  • 129 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hallo,

Ik heb draadloos HDMI gekocht,maar nu heb ik alleen geluid maar geen beeld op de Sound

box.

Werkt dat daar wel op?

Beste antwoord door Ik_Combineer

KPN adviseert om de meegeleverde ultra high speed hdmi kabel te gebruiken. Daar wordt garantie op geleverd. Elke andere kabel, of in dit geval draadloze dongel is leuk als het werkt maar kan ook erg goed storingen geven. (Zoals je nu ervaart)

Ik gok zomaar dat hdcp intreedt bij zo'n draadloze hdmi kabel. 

16 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • February 9, 2026

KPN adviseert om de meegeleverde ultra high speed hdmi kabel te gebruiken. Daar wordt garantie op geleverd. Elke andere kabel, of in dit geval draadloze dongel is leuk als het werkt maar kan ook erg goed storingen geven. (Zoals je nu ervaart)

Ik gok zomaar dat hdcp intreedt bij zo'n draadloze hdmi kabel. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 9, 2026

Graag kopieer ik een reactie van ​@wjb 6 jaar geleden:

De HDCP 2.2 handshake is een zeer tijdcritische handshake en als antwoorden maar een ms te laat komen dan mislukken ze al. HDCP 2.2 doet een ketencheck en als er ergens in de keten iets fout gaat dan zal de TV ontvanger dus geen beeld tonen. Het kan du prima zijn dat de HDCP 2.2 handshake tussen versterker en TV mislukt en dat de TV ontvanger geen enkele rol speelt in de oorzaak van dit probleem.

Helaas wordt de HDCP handshake vereist door vele zenders en content providers die hun 4K via o.a. Netflix aanbieden. HDCP 2.2 is een essentieel onderdeel in de beveiliging tegen illedgaal kopiëren.

Aangezien je "draadloze" hdmi kabel zeerzeker meer latency heeft dan een normale kabel kickt HDCP in en zal je zwart beeld behouden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

Godsamme,wat jammer nou,ik wilde juist van die kabels allemaal af.

Kunnen jullie dat niet een update in de Soundbox doen?

Ik kijk ook draadloos tv,dat gaat prima,en het beeld is goed scherp.

Afstand met de modem is ook maar 3 meter.

Gebruik 1GB,en tussen het vezelkastje en Box12 1m Cat 8.1 kabel.

Sta op de wachtlijst voor 4GB.

Later dit jaar neem ik een grote TCL 75 Inch Tv met AI Chip.

Als het weer Black Friday is.

Dan heb je die voor 8-900,- normaal 1200,-

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

@Uit Meijel Je kan aan de specificatie 1080p @ 60Hz zien dat een HDMI 1.3 set is. Dwz. met 4K is maximaal 30Hz mogelijk. Als jouw setje een nep-spec bij handshake aangeeft, gebruikt de soundbox 4k met 50/60Hz, dan is de bandbreedte niet genoeg. Je kan in video instelling van ontvanger de resolutie vastzetten op 1080p @ 50Hz, alle TV-zenders hebben deze resolutie of 4k @ 25Hz voor 3 4k-zenders in 4k-pakket. Je mist niet met de instelling 2k 50Hz. Premium streamingsdiensten met 4k kan je beter de native app in jouw TV gebruiken ipv. de app in ontvanger.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 9, 2026

Hallo TDN,bedankt voor al je informatie,die is waardevol.

De Soundbox staat al op 1080p 50Hz.

Maar ik heb nog een oude Panasonic HD Plasma tv uit 2011,daar zou het ook nog aan kunnen liggen.

Fijne dag nog,nu ga ik slapen,nog geen bed gezien.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

Geen geluid wel beeld [….]

[...] alleen geluid maar geen beeld op de Soundbox.

Ik neem aan dat je géén beeld hebt? (En het geluid via de ingebouwde speaker van de Soundbox hoort.) Dan hebben de anderen al uitgelegd dat het misschien de HDCP kopieerbeveiliging is. Of het ding werkt gewoon helemaal niet. 🤓

Maar als je toch wél beeld hebt, maar juist helemaal geen geluid meer via de ingebouwde speaker, dan ligt het denk ik niet aan HDCP. (Hoewel HDCP dan wel kan zorgen voor haperingen.) In dat geval zou je nog even kunnen testen of geluid wel via je televisie werkt, door bij de geluidsinstellingen te kiezen voor “Andere geluidsuitvoer (HDMI)”.

Kunnen jullie dat niet een update in de Soundbox doen?

De kopieerbeveiliging mag KPN er natuurlijk niet afhalen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 9, 2026

Graag kopieer ik een reactie van ​@wjb 6 jaar geleden:

De HDCP 2.2 handshake is een zeer tijdcritische handshake en als antwoorden maar een ms te laat komen dan mislukken ze al. HDCP 2.2 doet een ketencheck en als er ergens in de keten iets fout gaat dan zal de TV ontvanger dus geen beeld tonen. Het kan du prima zijn dat de HDCP 2.2 handshake tussen versterker en TV mislukt en dat de TV ontvanger geen enkele rol speelt in de oorzaak van dit probleem.

Helaas wordt de HDCP handshake vereist door vele zenders en content providers die hun 4K via o.a. Netflix aanbieden. HDCP 2.2 is een essentieel onderdeel in de beveiliging tegen illedgaal kopiëren.

Aangezien je "draadloze" hdmi kabel zeerzeker meer latency heeft dan een normale kabel kickt HDCP in en zal je zwart beeld behouden.

Ergens was mijn vorige reactie grijs geworden…. Foutje

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

Fout in HDCP handshake kan je uitsluiten. DD+Audio is deel van beveiliging, als geluid te horen is, is HDCP al geverifieerd. Maar omdat het een setje uit zender en ontvanger bestaat, krijgt de zender volle video en audio en moet deze naar de ontvanger versturen. Bij 2k60hz is de vereiste bandbreedte voor video alleen al 3,2Gbit/s zelfs te hoog voor 5Ghz-wifi, dit betekent dat de zender moet de daten comprimeren voor het versturen. Als de gecomprimeerde stroom toch te hoge bandbreedte voor draadloze overdracht vereist, krijgt de ontvanger alleen een deel van de daten, hier alleen audio.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

Fout in HDCP handshake kan je uitsluiten. DD+Audio is bestand van beveiliging, als geluid te horen is, is HDCP al geverifieerd.

@TDN, daar ben ik weer met een vraag over HDCP. 🤓 Want nieuwsgierig: kan het ook nog zo zijn dat er helemaal géén HDCP verificatie is? Omdat er helemaal geen HDMI-verbinding is? (Bijvoorbeeld door wat je al uitlegt over het gebrek aan benodigde bandbreedte.)

Achtergrond: eerder had iemand haperend geluid via de interne speaker van de TV+ Soundbox, als de televisie uit stond. Als ik het goed begrijp dan vond er toen toch een HDCP-controle plaats via de televisie, die in standby niet écht uit was, maar wel trager of zo? En toen hielden de haperingen op als de stekker van de televisie losgehaald werd, ofwel: toen wel goed geluid, want helemaal geen verificatie via HDMI meer nodig.

Als de gecomprimeerde stroom toch te hoge bandbreedte voor draadloze overdracht vereist, krijgt de ontvanger alleen een deel van de daten, hier alleen audio.

Detail, voor de volledigheid: ik denk dat ​@Uit Meijel geluid uit de interne speaker van de TV+ Soundbox hoort.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

Want nieuwsgierig: kan het ook nog zo zijn dat er helemaal géén HDCP verificatie is? Omdat er helemaal geen HDMI-verbinding is?

Dan noem je DVI met audio. Alle TV-content (HD-Beeld en DD+) vereist HDCP, als deze niet succesvol geverifieerd, krijgt men zwart beeld en geen geluid. Zonder HDCP mogen beeld en geluid alleen via analoge of optische uitgang.

Als ik het goed begrijp dan vond er toen toch een HDCP-controle plaats via de televisie, die in standby niet écht uit was, maar wel trager of zo? En toen hielden de haperingen op als de stekker van de televisie losgehaald werd, ofwel: toen wel goed geluid, want helemaal geen verificatie via HDMI meer nodig.

Dit alleen gokken omdat ik de het draadloze setje niet kent. Het kan zijn dat de zender zonder bewerking de HDMI-stream draadlos doorstuurt, maar dat is voor me ondenkbaar omdat al 1080p60Hz is te veel voor draadlos. Dus de ontvanger moet een eigen HDCP-decoder hebben en deze opnieuw comprimeren met sterkere compressie.

Detail, voor de volledigheid: ik denk dat ​@Uit Meijel geluid uit de interne speaker van de TV+ Soundbox hoort.

Ja, ik denk dat je gelijk heb. Ik dacht ook in 1. plaats aan tv+box en niet aan de soundbox.

De Soundbox staat al op 1080p 50Hz.

Krijg je wel beeld als je de resolutie op 1080p/25Hz of 720p/50Hz vastzet? Dus niet meer automatisch laat staan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 9, 2026

Hoe kort bij de tv staat de Soundbox? In verband met het geluid bij tv zenders moet ie zelfs midden voor de tv staan. Dan kan je beter een kort HDMI 2.1 kabeltje gebruiken! 

Netter dan die knollen voor draadloos HDMI. En dan ook nog die uitklapbare antennes!

Verder zitten de HDMI aansluitingen aan de achterkant van ontvanger en televisie. Dan is de kabel ook redelijk uit het zicht.

De HDCP anti kopieer controle werkt echt niet draadloos. Dat is een van de opties die daarin juist geblokkeerd wordt. Draadloos kan signaal onderschept worden. En... gekopieerd. 

Alleen met de SMART-TV APP in een geschikte televisie kun je 'draadloos' kijken, maar dan dus via wifi. De app heeft alleen streamen geluid overigens. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 9, 2026

De HDCP anti kopieer controle werkt echt niet draadloos. Dat is een van de opties die daarin juist geblokkeerd wordt. Draadloos kan signaal onderschept worden. En... gekopieerd. 

Men kan kopiëren maar zonder geldig sleutel is het waardeloos. De sleutel wisselt ook nog heel snel, dus als men toch lukt, de cracken, in binnen no time is hij weer ongeldig. Dan kan men toch gelijk de KPN TV-stream kopiëren, decoderen kan men sowieso niet.

@Uit Meijel Ik denk dat je setje zonder HDCP-decoder is. Het is niet in specificatie te vinden, en bij reviews praat men alleen over aansluiten van PC/Laptop op TV.

Een draadloos set met HDCP kost veel meer, b.v. deze met HDCP 2.2 en HDMI 2.0

https://www.galaxus.nl/nl/s1/product/premiumcord-4k-hdmi-draadloze-verlenger-na-30m-bez-zpodn-30-m-hdcp-22-hdmi-14a-hdmi-20-draadloze-zen-34811482

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 9, 2026

De Soundbox staat, moet, vlakbij de tv. Het nut van draadloze hdmi ontgaat mij eigenlijk. 

Met de standaard box DIW7022 kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar ook die kan, met wifi, altijd vlak bij de tv. Zelfs erachter waarbij de kabel niet zichtbaar zit.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Uit Meijel, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Ik heb eerder een klant gezien die zelf een houder had gemaakt met een 3d printer:

Maar als je echt zo veel mogelijk weggewerkt wil hebben zou je misschien meer hebben aan een reguliere TV+ ontvanger (achter je TV) met draadloze speakers of een soundbar aan de TV

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 11, 2026

Hartelijk dank voor jullie tips allemaal,ik ga er mee aan de slag.

Maar ik zal het ook nog eens op een nieuwe tv proberen met 4k en AI chip van TCL of Hisense later dit jaar.

Zoals ik al zei mijn oude Panasonic Plasma van 2011 is maar HD.

Misschien komt die niet mee.

Fijne dag allemaal,en blijf gezond!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 11, 2026

Je zou het nog kunnen proberen met de beeld instelling vast op 1080p 50hz te zetten. 

Dan omzeil je de resolutie communicatie die er ook steeds is. Werkt het dan nog niet draadloos dan is het echt de HDCP. En die kan en mag niet uit.

Overigens moet de Soundbox midden voor de tv. Omdat het geluid van de tv zenders ook alleen maar uit de box komt.

Vrij nutteloos om pak 'm beet 20 cm draadloos te overbruggen. Bovendien, als het werkt, zal er wat vertraging voor het beeld door ontstaan. Dat krijg je dan niet synchroon met het geluid uit de Soundbox. 

Kortom, HDMI kabeltje gebruiken.