Skip to main content

Ik heb deze week 2 KPN TV+ boxen ontvangen.
Sluit ik de TV+ box rechtstreeks aan op de TV via de HDMI-kabel, dan werkt alles.
Maar sluit ik hem aan via de home cinema set dan heb ik wel geluid, maar geen beeld. 
Ik heb de andere TV+ box ook geprobeerd, maar die geeft hetzelfde probleem. 

Hiervoor hadden we 2 KPN UHD tv-ontvangers (de Arris Vip5202).
Deze ontvanger werkte prima via onze home cinema set (Bose Cinemate 120).
Onze tv is van het merk Samsung; het is een Qled 4K (QE43Q67AAUXXN) en is een tv uit 2021. 
Het modem is de KPN Box 12 en de 2 Superwifi's zijn de SuperWifi 2.

In beeld komt een melding: Niet ondersteund - Resolutie wordt niet ondersteund. Wijzig de resolutie van het externe apparaat.

In de instellingen van de home cinema set kan ik uiteraard geen resolutie instellen. Op de instellingen van de tv zie ik ook geen onderdeel waar ik de resolutie kan wijzigen.

Ik heb het volgende geprobeerd:

  • zowel de modem als de superwifi's 2 x gereset naar fabrieksinstellingen
  • home cinema set gereset naar fabrieksinstellingen
  • tv gereset naar fabrieksinstellingen
  • de TV+ box meerdere keren gereset naar fabrieksinstellingen (waarbij de software bekabeld weer moest worden gedownload)
  • alle apparaten minimaal 30 seconden van het stroom gehad
  • apparaten in verschillende volgordes ingeschakeld
  • HDMI kabels vervangen
  • de TV+ box via ethernet kabel aangesloten op het modem en toen geprobeerd om beeld te krijgen op de tv terwijl de box aangesloten was op de home cinema set

Inmiddels heb ik de oude ontvanger (de Arris) weer aangesloten omdat we de home cinema set willen gebruiken terwijl we tv kijken. De ontvanger is via een draadloze verbindingsset van KPN verbonden met het modem. Dit werkt zonder problemen met alle apparatuur.  
 

Enig idee wat er gedaan moet worden om zowel beeld als geluid te krijgen wanneer je het via de home cinema set laat verlopen?

Hallo @Tas M , @PeterG weet hier veel van, wacht zijn reactie even af. Ik heb hem even ingeseind.

 


Dank JanD 

Het gaat lang niet altijd goed als het signaal door ook versterker moet. Hier is 't ook geen succes hoewel de versterker hier 1080p ondersteunt. 

Zet het uitgangssignaal van de tv+ eens vast op 1080p 50.

Hopelijk werkt het dan.

De hdmi kan beter direct naar de tv.

Geluid via optical tv+ naar versterker. Of van optical tv naar versterker. 

En als alle apparaten arc ondersteunen via dat van televisie naar versterker. 

Voor radio luisteren met televisie uit box optisch naar versterker. 

Je oude 5202 's schakelt kpn nog uit en krijg je een retour verzoek voor. 


Hoi Peter,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik ben zelf niet zo technisch, dus moet even zeker weten of ik je goed begrijp.

Als eerste geef je aan dat ik het uitgangssignaal van tv+ vast moet zetten op 1080p 50 - bedoel je het uitgangssignaal van de KPN TV+ box? Waar doe ik dat? Ik ben alle menu's van alle apparaten wel al een aantal x door geweest, maar zag niets herkenbaars. Als ik naar het menu van de KPN TV+ box moet, dan kan ik daar alleen bij als ik hem rechtstreeks via de HDMI op de tv aansluit, anders heb ik geen beeld… Dat maakt dan niet uit dat ik die box later weer op een andere manier aansluit?

HDMI kan beter direct naar de TV - m.a.w. ik sluit de HDMI kabel van de KPN TV+ box rechtstreeks aan op de achterkant van de TV. Maakt het nog uit welke HDMI poort ik gebruik? Hij zit nu op de ‘HDMI 2 (eARC)’.  De HDMI 1 en 3 zijn nog vrij.

En dan het geluid via de optical van de tv+ naar de versterker - dus van de KPN TV+ naar de Bose?  Dan moet ik van beide apparaten dus de ‘Optical’ poort gebruiken? Zo'n kabel heb ik niet, moet ik bestellen. Als ik google zie ik dat er verschillende kabels zijn. Heb je nog een suggestie welke soort optische kabel ik moet hebben (welke specificaties)?

Of van optical tv naar versterker - dan bedoel je dus van de Samsung TV naar de Bose via zo'n optische kabel? 

 

En dan snap ik het niet helemaal meer: als alle apparaten arc ondersteunen via dat van televisie naar versterker - alleen op de tv zie ik bij de HDMI 2 ‘eArc’ vermeld staan bij een poort; achter op de Bose of de KPN TV+ box staat nergens ‘ARC’. Ik moet dus naast die optische kabel de HDMI kabel van de KPN TV+ box naar de Bose set leggen, en dan de HDMI kabel van de Bose naar de TV (op de HDMI 2 eARC)? Of moet ik de menu's iets instellen dat het via ARC moet lopen.


Zal ook even contact opnemen met KPN dat ze het oude kastje nog niet uitzetten zolang dit nog niet werkt. 


Ja. Signaal tv+ Box. 

Tandwiel- apparaat- apparaat voorkeuren- weergave en geluid- scherm resolutie:

Automatisch beste resolutie uit zetten 

Onder weergave modus 1080p-50hz instellen 

HDR instelling op SDR 

 

Hdmi 1 en 3 zijn geschikter. Als je hdmi via de versterker laat lopen dan hdmi2 e-arc ook niet gebruiken. Het audio retour signaal kan problemen geven. 

 

Optische kabel van box naar versterker is wel te prefereren. Bestellen? Bij elke doe het zelf boer al te krijgen. Specificaties? Bij een Optische kabel? In ieder geval met plastic pluggen anders past ie niet naast het 12 volt plugje. En koop wat langer dan je nodig hebt want een optische kabel mag geen scherpe knik hebben. 

 

Als de televisie en de Bose ARC ondersteunen dan kun je voor het geluid ook nog een hdmi kabel tussen de televisie (hdmi e-arc) en versterker (hdmi out / arc) gebruiken. 

Maar dat alleen als je de DIW7022 direct op de televisie via hdmi 1 of 3 aansluit. 

 

 


Hoi Peter,

De resolutie aanpassen heeft direct geholpen! Heb nu via de home cinema set geluid en beeld. Heel erg bedank voor deze uitleg en je hulp! Nu kunnen beide oude boxen dus gelukkig retour wanneer KPN hierom vraagt.

Groet Natasja