Skip to main content
Beantwoord

Geen beeld, wel haperend geluid na opstarten TV en VIP5202

• January 28, 2026
  • 21 reacties
  • 186 keer bekeken

Hallo,

Al jarenlang schakelen wij in huis alle apparatuur volledig van de stroom af om lekstromen te voorkomen. Dit doen we ook met de VIP5202-box en de tv.

Sinds we onze nieuwe tv (LG OLED65G45LW, 2024) in gebruik hebben genomen — nu ongeveer een half jaar — komt het echter zeer regelmatig voor dat we na het inschakelen van beide apparaten geen beeld hebben en alleen een haperend geluid horen.

Bij het installeren van de LG heb mijn (oude) HDMI kabel vervangen voor een 8K (UHD) HDMI 2.1 kabel.

Het probleem is uitsluitend op te lossen door zowel de tv als de VIP5202 volledig van de stroom te halen en daarna opnieuw aan te zetten. Vanmorgen heb ik verschillende tests gedaan: beide apparaten afzonderlijk uit- en aanzetten met de afstandsbediening, alleen de VIP5202 spanningsloos maken en het loskoppelen van de HDMI-kabel. Geen van deze acties heeft het probleem opgelost.

Mijn vermoeden (vooralsnog een voorzichtige conclusie) is dat het probleem in de VIP5202 zit. Wanneer ik deze uitzet, toont de LG-tv netjes het opstartscherm en kan ik probleemloos alle tv-apps gebruiken. Dit wijst er voor mij op dat de tv zijn opstartprocedure correct doorloopt.

We kunnen het probleem ook vaak zien aankomen. Bij het inschakelen van de combinatie toont de VIP5202 soms een ander opstartscherm dan normaal. Normaal verschijnt een blauwe balk met een voortgangspercentage van het opstartproces (met bovenin de melding dat herstart nodig is als dit langer dan 10 minuten duurt). Wanneer het misgaat, verschijnt deze blauwe balk slechts heel kort en wordt het scherm daarna zwart.

Ik wil hier graag vanaf. Soms werkt alles pas weer na twee of drie keer opnieuw opstarten.

Mijn vragen zijn dan ook:

• Is dit een bekend probleem?

• Zijn hierover eerder meldingen geplaatst op dit forum?

Alvast dank voor een reactie.

Met vriendelijke groet,
Marcel

Beste antwoord door Wartywolfs

Dat kan ik me voorstellen.

Misschien helpt een frisse start (reset) van de tv ontvanger. Je raakt dan wel je aangepaste instellingen kwijt in de ontvanger, kan handig zijn die te noteren voordat je dat doet.

21 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 28, 2026

Hallo ​@Marcel Bakker,

Gebeurt dit ook als je oude hdmi kabel gebruikt ipv. de nieuwe?

Edit: of een andere hdmi ingang op je tv?

• Auteur
  • Helper
  • January 28, 2026

Hoi ​@Wartywolfs,

Dat heb ik (nog) niet geprobeerd.
En gezien het feit dat de TV aan de muur hangt, en er aan lijkt geplakt, wil ik die test ook niet in eerste instantie uitvoeren. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 28, 2026

Dat kan ik me voorstellen.

Misschien helpt een frisse start (reset) van de tv ontvanger. Je raakt dan wel je aangepaste instellingen kwijt in de ontvanger, kan handig zijn die te noteren voordat je dat doet.

• Auteur
  • Helper
  • January 30, 2026

Dank voor je suggestie

Ik ga die frisse start optie dit weekend uitvoeren.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Marcel Bakker. Ik ben benieuwd of een frisse start het probleem gaat verhelpen.

• Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Hoi ​@Wartywolfs en ​@Vikash van KPN

Ik heb net de frisse start uitgevoerd. Op de VIP5202-box is ook een software update uitgevoerd.
We gaan het de komende periode meemaken of de frisse start en de software update het probleem heeft opgelost.

Ik meld me weer als het issue er nog is.
Mocht het zo zijn dat na een geruime periode het probleem zich niet meer heeft gemeld meld ik me ook weer hier.

Keep my fingers crossed :-)

Grt, Marcel

• Auteur
  • Helper
  • February 1, 2026

Hoi ​@Vikash van KPN ,

Wat ik nog wel het melden waard vindt is het feit dat ik na een frisse start van de VIP5202-box een melding kreeg dat er een software update klaar stond en of ik die wilde installeren. 

Waarom laat je het aan de gebruiker over om die software al dan niet te installeren. Waarom wordt die update niet naar de box ge-pushed. Dan weet je zeker dat iedere gebruiker op de laatste update zit.

Lijkt me een kleine moeite om dat vanuit de KPM Cloud in te stellen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 1, 2026

Waarom laat je het aan de gebruiker over om die software al dan niet te installeren. Waarom wordt die update niet naar de box ge-pushed. Dan weet je zeker dat iedere gebruiker op de laatste update zit.

De reden daarvoor is dat je dan zo’n update op een voor jou geschikt moment kan laten uitvoeren. En niet bv tijdens een belangrijke sportwedstrijd die jij live wil volgen. 

Mijn vermoeden (vooralsnog een voorzichtige conclusie) is dat het probleem in de VIP5202 zit.

Ik wil hier graag vanaf.

Je kunt via MijnKPN overstappen naar KPN TV+. Je ontvangt dan een nieuwe ontvanger in plaats van de Arris VIP 5202. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Hoi ​@Vikash van KPN ,

Wat ik nog wel het melden waard vindt is het feit dat ik na een frisse start van de VIP5202-box een melding kreeg dat er een software update klaar stond en of ik die wilde installeren. 

Lijkt me een kleine moeite om dat vanuit de KPM Cloud in te stellen. 

De meest recente “TV Ontvangers” update die ik kon vinden in https://community.kpn.com/product-updates is van 31 okt 2025. Normaal gesproken wordt zo’n update in de loop van de weken daarna ‘s nachts gepusht naar tv ontvangers die op standby staan. Als ze op eco staan, of uit, dan krijg je bij opstarten een popup om de update te installeren. Dat kun je een paar dagen uitstellen, maar op een gegeven moment is update toch echt verplicht.

Misschien was jouw ontvanger zodanig de kluts kwijt dat ie die update gemist heeft. (Of er is onlangs een nog niet aangekondigde tv ontvanger update geweest, kan ook.)

Maar het belangrijkste: heb je nu wel meteen na opstarten beeld en geluid?

• Auteur
  • Helper
  • February 1, 2026

Hoi ​@Wartywolfs 

Ja, ik heb beeld en geluid. Maar het was ook niet zo dat elke dag het probleem zich voordeed. Eens per week kwam het voor en soms 2 weken ook weer niet. Dus ik hou het de maand februari in de gaten. 

Merk wel dat na de software update de LG features door de vip5202 herkend worden. Dat stemt hoopvol.

wordt vervolgd 

• Auteur
  • Helper
  • February 2, 2026

De reden daarvoor is dat je dan zo’n update op een voor jou geschikt moment kan laten uitvoeren. En niet bv tijdens een belangrijke sportwedstrijd die jij live wil volgen. 

Mijn vermoeden (vooralsnog een voorzichtige conclusie) is dat het probleem in de VIP5202 zit.

Ik wil hier graag vanaf.

Je kunt via MijnKPN overstappen naar KPN TV+. Je ontvangt dan een nieuwe ontvanger in plaats van de Arris VIP 5202. 

Hoi ​@Noordzee 

Dankjewel voor je bericht.

V.w.b. het laden van de nieuwe software en er dan last van hebben tijdens een live event zou niet een probleem hoeven zijn. Als er een nieuwe software update klaar staat kan je de gebruiker informeren dat die wordt gedownload en pas bij het volgende TV moment wordt die software dan geladen en draait de VIP box vanaf dat moment op de laatste versie.

Ik mag aannemen dat die optie ondersteund wordt door de VIP5202.

Wat mij betreft zou de optie TV+ inclusief een nieuwe ontvanger niet nodig moeten zijn. In mijn optiek kun je klanten niet op extra kosten jagen omdat zij een nieuwe tv hebben gekocht die vervolgens niet wordt ondersteund door de VIP5202.

Wat mij betreft dient KPN de ontwikkelingen op het gebied van tv’s nauwlettend te volgen en de producten hierop af te stemmen. Het is begrijpelijk dat KPN niet direct klaar hoeft te zijn voor nieuwe functies op het moment dat een tv op de markt komt, omdat deze ontwikkelingen dan pas zichtbaar worden. Maar enkele maanden later zou de tv-box wél zodanig aangepast moeten zijn dat nieuwe tv-features worden ondersteund.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 2, 2026

Graag gedaan ​@Marcel Bakker ,

Jij schrijft hierboven extra kosten. Dat is niet zo. Sterker nog: De nieuwe ontvanger is momenteel 0,25 per maand goedkoper dan de oude ontvanger. Je kunt dit direct omzetten in MijnKPN.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 5, 2026

@Marcel Bakker 

Je kunt (mits contractvrij) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. Je krijgt dan de nieuwste ontvanger van KPN. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• Auteur
  • Helper
  • February 14, 2026

Hoi ​@Wartywolfs en ​@Vikash van KPN,

We tellen nu 14 dagen na de frisse start gedaan hebbende en ik kan jullie melden dat we nog geen gekke opstart issues hebben gehad sindsdien. 

Als we de komen dagen het issue niet meer zien dan kunnen we zeggen dat we de root cause hebben gevonden en het issue hebben opgelost.

Maar, zo ver is het nog niet.

Wordt vervolgd.

Grt, Marcel

• Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Hallo ​@Vikash van KPN en ​@Wartywolfs 

Helaas is het probleem toch niet verholpen door de frisse start actie van de  VIP5202.

• Auteur
  • Helper
  • February 19, 2026

Hallo ​@Vikash van KPN en ​@Wartywolfs 

Helaas is het probleem toch niet verholpen door de frisse start actie van de  VIP5202.

Afgelopen dinsdag hebben we helaas weer een vreemde startup gehad. En weer geen beeld en haperend geluid. De enige remedie is om beide (de VIP en de LG) van de spanning af te halen en ze weer terug op spanning te zetten. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 19, 2026

Ik denk dat er iets niet helemaal lekker zit in de HDMI communicatie tussen tv ontvanger en de tv.

Wat zijn de beeldscherm instellingen op de VIP? Met name beeldschermresolutie?

• Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Ik denk dat er iets niet helemaal lekker zit in de HDMI communicatie tussen tv ontvanger en de tv.

Wat zijn de beeldscherm instellingen op de VIP? Met name beeldschermresolutie?

Hi ​@Wartywolfs ,
Bij deze de beeld instellingen op de VIP

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Kun je proberen de beeldschermresolutie vast te zetten, bijv. op 1080p50 om te kijken of dat beter gaat met je LG?

• Auteur
  • Helper
  • February 20, 2026

Kun je proberen de beeldschermresolutie vast te zetten, bijv. op 1080p50 om te kijken of dat beter gaat met je LG?

@Wartywolfs 

Ik heb de beeldschermresolutie op UHD@60 Hz – 4K bij 60 beelden/s (hoogste frequentie-optie) gezet.

Ik heb niet getest welk beeld de 1080p50-optie oplevert. Omdat mijn 4K LG OLED meer aankan dan 1080p en deze instelling de HDMI-handshake enigszins zou moeten beperken, ben ik ervan uitgegaan dat een vaste resolutie volstaat — ongeacht welke waarde je kiest.

Maar als dat niet zo is dan hoor ik dat graag

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Als je de tv ontvanger voornamelijk gebruikt om kpn tv te kijken, dan zou ik ‘m op 50 Hz zetten, omdat dat de frequentie is waarop tv programma’s worden uitgezonden. Dat zal een iets vloeiender beeld geven, omdat de tv ontvanger dan het tv signaal ongewijzigd kan doorgeven en geen extra frames hoeft te genereren.

Update: tenzij je het 4k pakket hebt (voor de 3 zenders die daadwerkelijk in 4k uitzenden) of een app gebruikt op de tv ontvanger die 4k inhoud streamt, zou 1080p ook kunnen volstaan. Dan laat je het upscalen van het HD signaal over aan de tv in plaats van de ontvanger. Dat zou een mooier beeld kunnen opleveren, dat laat ik aan jou over om te beoordelen.