Skip to main content

Hallo, 

 

Waarschijnlijk is dit al in diverse links besproken, dus bij voorbaat mijn excuus voor wellicht de zoveelste vraag hierover.

Mijn opmerking / vraag:

Ik beschik over één HMB2260 Arcadyan TV ontvanger. 

Deze ontvanger is met een HDMI kabel rechtstreeks op de tv aangesloten.

Daarnaast heb ik een soundbar, eveneens met een HDMI kabel aangesloten op de tv, opHDMI ARC port.

Verder loopt er nog een optische kabel tussen de soundbar en de tv ontvanger.

In stereo werkt alles prima.

Echter, als ik op de tv ontvanger de geluidsinstelling bij HDMI stereo omzet naar Dolby krijg ik op de Nederlandse zenders géén geluid, niet op NPO, niet op RTL en niet op SVS/Veronica.

Dolby werkt wel op ESPN, Ziggo Sport, Netflix en op, wat in alternatieve zenders noem, zoals bijv. Comedy Central, MTV, XITE, National Geographic en FOX.

Ik al gelezen over hoe een en ander aangesloten moet worden en vlgs mij heb ik dat ook op die manier gedaan.

Weet iemand misschien wat de oorzaak hiervan kan zijn? 

Is de tv ontvanger te oud, of misschien mijn tv?

Of heeft dit een andere oorzaak?

 

 

Daarnaast heb ik een soundbar, eveneens met een HDMI kabel aangesloten op de tv, opHDMI ARC port.

Verder loopt er nog een optische kabel tussen de soundbar en de tv ontvanger.

Ik al gelezen over hoe een en ander aangesloten moet worden en vlgs mij heb ik dat ook op die manier gedaan.

Is dat niet een verbinding te veel richting die soundbar? Waar heb je gelezen dat dit de beste manier is?


Dat heb ik in diverse berichten voorbij zien komen, maar welke verbinding is volgens u te veel?

 


Ik weet niet wélke van de twee te veel is, maar er gaat nu geluid naar de soundbar vanaf de televisie (via HDMI, op zich correct aangesloten op het audio return channel), én via de optische verbinding direct vanaf de ontvanger. Dat lijkt mij overbodig, en misschien verwarrend voor de soundbar. Maar als anderen zeggen dat dat beter is dan zal dat wel.

Trouwens, die optische verbinding is in bijvoorbeeld de TV+ Box expliciet aan/uit te zetten. Als je geen licht ziet in die kabel, dan staat die misschien niet eens aan. Ik weet niet hoe dat werkt in de HMB2260 Arcadyan ontvanger.


Ok dank je, voor je reactie. 


Probeer bij de Arcadyan het geluid via menu > instellingen > geluid op automatisch te zetten.


@jespstev

Het klopt dat op de toslink (audio fiber) van de Arcadyan HMB 2260 geen dolby staat.

Als ik het goed heb, is dat bij de niuewste KPN tv decoder Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) sinds kort wel het geval.

 

Beste aansluiting is en blijft:

Acradyan HMB 2260 met een (goede) HDMI kabel naar HDMI 1 op de televisie.  (uitgezonder als deze HDMI eARC (bij het Chinese merk Philips komt dat nogal eens voor).

Soundbar met HDMI verbinden naar de HDMI 2 (eARC of ARC) aansluiting. 

 

Het enige voordeel van de Toslink op de KPN tv decoder gebruiken is, dat je radio kunt luisteren zonder dat de tv aan moet.😉😊


Ok. Ook Paul.K en joop2011 bedankt. Ik ga er mee aan de slag. Komt goed. 👍🏻