Skip to main content

Hallo,

 

ik heb deze week de KPN TV+ box in gebruik genomen.

Het geluid gaat via de optische kabel naar mijn BOSE home cinema, beeld via HDMI naar de TV.

In de instellingen staat het geluid op optisch.

De box is via ethernet aangesloten op een KPN v12 modem/router.

Beeld staat op multicast.

Toch krijg zowel bij live naar Nederland 1 kijken als bij Netflix geen dolby 5.1 geluid.

Is dit een storing?

 

 

De box staat standaard, bij installatie, op PCM stereo. 

Gebruik je een meerkanaals installatie met meerdere speakers dan dien je 'm zelf op Dolby of Pass Through geluid te zetten. 

tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid


Bedankt voor je reactie Peter,

 

die staat inderdaad ook op pass through, maar dat geeft geen 5.1. Alleen als ik hem zet op omzetten naar dolby digital plus komt er 5.1, maar dat lijkt meer op “verbouwd” stereo. 
het geluid uit de center speaker is dan erg zacht bijvoorbeeld.

 

 


Dat kan ik verder niet beoordelen. Thuis met 5 speakers + subwoofer is het prima verdeeld met 5.1 via de plus box.


Dat je dat niet kan beoordelen snap ik. 
Maar als het signaal dolby 5.1 aanbiedt, wat op Nederland 1 en Netflix bijvoorbeeld zou moeten zijn, aan de box (diw7022)  dan zou het met pass through toch ook 5.1 moeten zijn op mijn versterker?
dus ik blijf het vreemd vinden dat dat niet gebeurd en dus lijkt het mij dat de tv+ box het signaal niet goed verwerkt of dat het gewoon niet aangeboden wordt.

 


dus lijkt het mij dat de tv+ box het signaal niet goed verwerkt of dat het gewoon niet aangeboden wordt.

Bij mij gaat het met de tv zenders en Netflix prima met 5.1 op de tv+ box. Behalve het Pathé aanbod (“films huren”) in het kpn menu.

Ben nu alleen ‘al een tijdje’ uit logeren. Heb de box mee, maar alleen een klein tv'tje (HDready uit 2006) tot m'n beschikking nu.


Misschien is er recent iets veranderd in het aangeboden geluid. 
ik ben benieuwd of er nog nieuws komt als je weer in huis bent.

 


Het kan helpen om de instellingen op automatisch te zetten in plaats van passthrough. Bij passthrough is het namelijk zo dat de box tijdens het zappen altijd terugvalt op Stereo om vervolgens weer naar Dolby over te schakelen als dit beschikbaar is. Bij passthrough wordt de doorvoer van het kanaal aangehouden. En tijdens het zappen is er geen doorvoer, dus valt het terug naar Stereo. Je kunt er daarom beter voor kiezen om de box vast te zetten op Stereo, Dolby of automatisch.


Hoi Denise,

 

Alleen als ik de box zet op “omzetten naar dolby digital plus” komt er 5.1, maar dat lijkt meer op “verbouwd” stereo. Het geluid uit de center speaker is dan erg zacht bijvoorbeeld.

 

Kortom het lijkt erop dat de tv+ box het signaal niet goed verwerkt of dat het gewoon niet aan de box aangeboden wordt.

 

André

 

 


Bij passthrough is het namelijk zo dat de box tijdens het zappen altijd terugvalt op Stereo om vervolgens weer naar Dolby over te schakelen als dit beschikbaar is. Bij passthrough wordt de doorvoer van het kanaal aangehouden. En tijdens het zappen is er geen doorvoer, dus valt het terug naar Stereo.

Ik ervaar het tegenoverstelde wat je zegt. Bij passthrough is het zappen sneler, tussen 2 kanalen met zelfde audio formaat bijna geen vertraging, tussen 2 kanalen met verschillende audio formaten wel zichtbare vertraging (ongeveer 0,3s bij verbinding met hifi receiver), het audio symbool van hifi receiver knippert tijdens de vertraging.

Bij automatisch is er altijd een vertraging tussen 2 kanalen. Trouwens met  automatisch instelling wordt bij kanalen met stereo audio een Nep DD+ 2.0 uitgegeven, met passthrough wordt bij deze kanalen een zuiver PCM Stereo uitgegeven.

De vertraging is alleen bij audio te zien, het beeld komt meteen, audio pas later.


Controleer de volgende dingen eens:

  • Sluit een andere apparaat (bv DVD speler) op de optische kabel aan ipv de TV+ box.
    • Als het andere apparaat ook geen geluid geeft: Dan is mogelijk de optische kabel defect of de audio versterker is niet goed ingesteld of defect.
    • Als het andere apparaat wel geluid geeft: controleer de volgende geluid instellingen op de TV+ box:
  • Staat de Optische uitgang aan:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / apparaatvoorkeuren / weergave en geluid / Geavanceerde geluidsinstellingen / Optische uitgang dient aan te staan
  • Zet het geluid van de TV+ box op stereo:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / apparaatvoorkeuren / weergave en geluid / Geavanceerde geluidsinstellingen / Audio kwaliteit instellen / Selecteer Stereo en druk op <OK>
  • Zet de TV+ box terug naar fabrieksinstellingen:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / Apparaatvoorkeuren / Over / Terugzetten op fabrieksinstellingen

Staat bij mij op automatisch en alles werkt ook Dolby Atmos.

 


@Denise van KPN De TV+Box is verbonden via HDMI met Hifi-Receiver, dus optische uitgaan is uit. De TV+Box is al meermaals gereset. De vreemde audio streams heb ik al vroeger gemeld.

Bij automatisch wordend bij zender met PCM Audio toch DD+ 2.0 uitgegeven op HDMI port betekent dat de TV+Box toch alle audio naar DD+ converteert, terwijl het toch niet moet. Dat verklaart ook de vertraging en ook lipsync probleem van vele gebruikers terwijl ik die niet heb omdat ik toch wegens traagheid bij zenders wisselen bij passthrough blijf. 


Er lopen nu dingen door elkaar heen. Mijn reactie was bedoeld voor @AABKDD.

Ik raad jou aan om in je eigen topic jouw problemen te bespreken, @TDN. Zo houden we alles mooi en overzichtelijk en voorkomen we verwarring.


Hoi Denise,

Zoals ik al schreef.

Als ik de box op “omzetten naar dolby digital plus” herkent mijn installatie prima dolby 5.1 geluid en krijg ik ook geluid. (omgebouwd stereo weliswaar) De kabel lijkt me dus prima en de optische uitgang staat dus ook aan.

 

Ik heb deze box pas een week in huis en tijdens het aansluiting is de nieuwste firmware er op gezet.Dus terug naar fabrieks instellingen (wat naar ik aanneem betekent dat ik de box opnieuw moet installeren en ik mijn gemaakte keuzes wat betreft favorieten verlies) lijkt me dan ook niet echt een oplossing.

 

André

 


Hier dus prima 5.1 geluid. Goede verdeling over de 5 losse luidsprekers en subwoofer. Zowel via TV+ als de apps. Hoewel ik alleen Netflix nog gebruikt heb voor films. En dan is 't 5.1 fantastisch.

Ik heb deze box pas een week in huis en tijdens het aansluiting is de nieuwste firmware er op gezet.Dus terug naar fabrieks instellingen (wat naar ik aanneem betekent dat ik de box opnieuw moet installeren en ik mijn gemaakte keuzes wat betreft favorieten verlies) lijkt me dan ook niet echt een oplossing.

Maar het lijkt nu op een omruil uit te draaien want waarschijnlijk is er in dat specifieke boxje iets niet goed. En de nieuwe moet ook helemaal opnieuw ingericht….


@Denise van KPN Ik hoef geen eigen topic te openen, Ik reageert op jouw bewering

Bij passthrough is het namelijk zo dat de box tijdens het zappen altijd terugvalt op Stereo om vervolgens weer naar Dolby over te schakelen als dit beschikbaar is. Bij passthrough wordt de doorvoer van het kanaal aangehouden. En tijdens het zappen is er geen doorvoer, dus valt het terug naar Stereo

En dat is volgens mijn observatie niet juist, mag ik jou niet tegenspreken in een topic?


@AABKDD Heb je al een andere optische kabel geprobeerd? En heb je het ook getest op een ander apparaat? 

Kijk, als het op een ander apparaat ook niet werkt, dan ligt het mogelijk aan de optische kabel. Dus het kan geen kwaad om deze eens te vervangen. Als het dan wel werkt, dan kan je de instellingen in de TV+ Box controleren. En dan kan het zeker de moeite waard zijn om de TV+ Box eens te resetten. Vaak lost dit problemen wel op, ongeacht hoe lang je de Box hebt staan.

 

@TDN Jouw ervaring wijkt blijkbaar af van wat standaard is. Dat is hartstikke mooi. Maar op het moment dat ik tips geef aan @AABKDD reageer jij daar ook weer op dat het bij jou anders is aangesloten. Dat is leuk, maar daar heeft de topicstarter op zo'n moment niets aan. Bovendien werkt het heel verwarrend. Vandaar mijn advies om een eigen topic aan te maken als je problemen ervaart. Ervaar je geen problemen? Top! Dan nodig ik je uit vooral het gesprek met de topic starter aan te gaan. Misschien heeft de topic starter iets aan jouw manier van aansluiten.


Hoi Denise,

 

Inmiddels de box met een nieuwe optische kabel aangesloten, maar het probleem blijft.
Ik heb helaas geen ander apparaat om het even te proberen.

Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat er bij Netflix ook geen 5.1 geluid gekozen kan worden. 
Volgens mij staat die optie er ook altijd tussen, maar dat kan ik mis hebben.

 

André


@AABKDD Jammer dat een nieuwe optische kabel geen verschil maakt. Heb je de instellingen ook al gecontroleerd?

  • Staat de Optische uitgang aan:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / apparaatvoorkeuren / weergave en geluid / Geavanceerde geluidsinstellingen / Optische uitgang dient aan te staan
  • Zet het geluid van de TV+ box op stereo:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / apparaatvoorkeuren / weergave en geluid / Geavanceerde geluidsinstellingen / Audio kwaliteit instellen / Selecteer Stereo en druk op <OK>
  • Zet de TV+ box terug naar fabrieksinstellingen:
    Menu / instellingen (wieltje) / Apparaat (Open algemene instellingen) / Apparaatvoorkeuren / Over / Terugzetten op fabrieksinstellingen

Hallo Denise,

 

De optische uitgang staat uiteraard aan.

Als ik het geluid naar stereo zet komt er ook stereo aan bij de versterker.

Overigens heb ik nog een tweede KPN+ box voor mijn tweede TV. Als ik die omruil met de andere box blijkt dat deze hetzelfde probleem heeft. Ook geen 5.1 geluid uit de optische uitgang.

 

Ik had nog een HDMI splitter liggen om het signaal dat via HDMI wordt doorgegeven the splitsen in beeld  en 5.1 geluid. 

Het beeld gaat vanaf de splitter met een volgende HDMI kabel door naar de TV en het geluid gaat vanaf de splitter met een optische kabel naar de 5.1 versterker.

Via deze splitter ontvangt de versterker nu dus wel 5.1 geluid.

Mijn conclusie is nu dus dat het 5.1 geluid wel via de HDMI kabel wordt doorgegeven ook als je de optische uitgang hebt geselecteerd en dat de optische uitgang alleen stereo doorgeeft.

 

Volgens mij is het dus echt een probleem in de software op de box en blijft de box het 5.1 geluid via HDMI sturen ook al is de optische poort geselecteerd.

 

André


Bedankt voor het testen! Er komt een nieuwe update voor de KPN TV+ Box die veel verbeteringen voor de geluidservaring bevat. Deze zou je uiterlijk volgende week moeten hebben. Hopelijk lost deze ook jouw problemen op. Zo niet, laat het dan weten, dan geef ik dit intern door.