Skip to main content

Sinds vandaag de Soundmixshow van KPN in huis. Het geluid valt mij heel erg tegen. Er zit totaal geen dynamiek in. De bas ontbreekt totaal en de rest kling erg vlak tot blikkerig. Ligt dit aan onze soundbox of is het een algemeen bekend probleem?

Hoi ​@Ron Prins, welkom op de KPN Community! Na het zien van alle reclame spotjes over de Soundbox, kan je haast niet achterblijven om het uit te proberen. 

Je bent inderdaad niet de eerste met feedback over de audio. Heb je bijvoorbeeld al wel gespeeld met audio profielen? Instellingen > Geluid > Verwerking van geluid > Geluidmodus. (Je kan ook tijdens kijken de MUTE knop ingedrukt houden en makkelijk switchen) 

Waar staat de Soundbox? Bijvoorbeeld in een tv meubel wegwerken belemmerd het geluid om goed te kunnen verspreiden in de kamer. 

Ik heb al gespeeld met de instellingen, maar alles klinkt meer van hetzelfde. De Soundbox staat vrij in ons tv-meubel.

Officieel moet de SB op de plek waar je Soundbar staat. Doordat er nu iets boven zit, krijgt het geluid (trillingen) niet de maximale ruimte waarmee het is ontworpen. 

De plek is wel belangrijk maar dat verandert de dynamiek of klank wezenlijk niet significant Dat is meer van belang voor het surround effect.

Die klank ligt puur aan de luidsprekers en de software die de audio verwerkt. Voor goed bass is de diameter van deze luidsprekers natuurlijk zeer klein. Daarom heb je bij soundbars vaak de losse subwoofer.

De klankkast van de soundbox is simpelweg veel te klein en daar veranderd de B&O techniek niets aan. Voor hoge en midden tonen zal het voldoen voor lage tonen nooit, of er moet een equalizer worden ingebouwd. Los van de presets.

Aanvulling als het aan de software in de box ligt zal de audio via een hoofdtelefoon ook blikkerig en vlak klinken.

Dat gaat idd wat beter.  Bedankt. 

Dat gaat idd wat beter.  Bedankt. 

Wat gaat beter? Heb je de box hoger neergezet?

( laat ik er ook eens wat over zeggen )
Ik ken dit kastje niet persoonlijk, nooit gezien in het eggie, alles wat ik er over weet las ik op dit forum.
Los van de technische onmogelijkheden cq betutteling, geen audio uitvoer mogelijk, voor een koptelefoon.
Een klein kastje kan geen goed geluid geven, het laag dan iig.
Ondanks dat er een paar indrukwekkend pogingen zijn gedaan is dat natuurkundig onmogelijk.
Als het dan toch klein en chique / hip moet zijn neem dan 2 losse kastjes (L+R) voor mid-hoog en een grote kast voor het laag, ergens "verstopt".

Of, zoals wij dat hier hebben, een vintage (vertaling : oud) geluidssetje, met flinke kasten, "perfect" ( voor zo ver mogelijk dan )
En ook koptelefoons, draadloos, ideaal.

Ik heb de SB op de plek van de soundbar gezet. Geluid is zo wat beter maar het nog niet wat ik er van had verwacht. JBL Go geeft nog beter geluid naar mijn mening.

Ik heb de SB op de plek van de soundbar gezet. Geluid is zo wat beter maar het nog niet wat ik er van had verwacht. JBL Go geeft nog beter geluid naar mijn mening.

Je mag de soundbox niet met een soundbar vergelijken, vooral niet als er een subwoofer bijzit.

En JBL soundbar met subwoofer, dan heb je een mooi geluid.

Ik zou zeggen, neem de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en laat het geluid bijvoorbeeld via een JBL of Bose (zie ik op de foto) soundbar lopen. 

Ik zie dat de JBL Go een hele kleine BleuTooth speaker is, ik denk de de soundbox (indien goed neergezet en afgesteld), het daar wel van wint. 

Er mag niets in de geluidsbaan staan natuurlijk. 

​@Ron Prins 

Waarop was jouw verwachting gebaseerd? Puur en alleen de B&O techniek de reclame campagne of iets anders.

De speaker aan de bovenkant is de woofer dat geluid lijkt nergens heen te kunnen. Hooguit die bovenplaat laten trillen.

De speakers voor links en rechts stralen op zij dus dat geluid moet alweer terugkaatsen via een muur heel onlogisch.  Bij nagenoeg alle soundbars zijn alle speakers naar de luisteraar gericht, soms ook twee naar boven (upfiring)  voor de atmos beleving.

De frontspeaker voor dialoog is logisch. De in de specificaties genoemde 26 watt RMS is een stuk minder dan de 40 watt van bijvoorbeeld de JBL Go 4 die zal het bijna zeker altijd winnen gebaseerd op het verschil in ontwerp en specificaties.

Persoonlijk denk ik dat deze box meer geschikt is voor tv met slechte standaard speakers.

Of in de slaapkamer.

Voor woonkamer zijn echte soundbars altijd beter en is deze box geen vervanger daarvoor.

Reageer