Skip to main content

 L.S.

Op vrijdag 9 okt. werd bij ons in de verdeelkast druk gesleuteld, (...). Toen de monteurs weg waren bleek het meeste (TV, internet en telefoon) nog goed te werken.

Maar s’-avonds bleek het FM Signaal op mijn tuner niet meer aanwezig te zijn.

Ik heb een wat oudere 'High-end’ versterker, maar volgens mij, heeft ook een nieuwe DAB+ tuner een FM signaal nodig.

Ik kan niemand vinden bij KPN die mijn probleem begrijpt.

Het advies om via de TV radio te luisteren, vind ik geen bruikbaar advies.

Bij Ziggo zeggen terecht dat ik me bij KPN moet melden.

Kan iemand in dit forum me uit de brand helpen?

B.v.d.

Nico

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

@Nico H Allereerst: ik ga ervan uit dat je voor internet, telefoon en TV klant bij KPN bent.

KPN geeft geen FM-radiosignalen door, en heeft dat ook nooit gedaan.

Kan het zijn dat jouw tuner nog aangesloten was op de kabel van Ziggo? Zo ja, dan zal tijdens die werkzaamheden jouw aansluiting van Ziggo afgesloten zijn. Dat doet Ziggo eens in de zoveel tijd bij oud-abonnees. En dat ‘eens in de zoveel tijd’ kan zelfs pas na enkele jaren zijn…

Als je FM-radiosignalen wilt ontvangen zal je toch aangewezen zijn op Ziggo (tot uiterlijk 1 januari 2023, want dan stoppen ze ermee). Alternatief is om een FM-antenne op je tuner aan te sluiten. Je kunt dan de zenders ontvangen die ter plaatse in de ether via de FM uitzenden.

Piet.


 . . . nieuwe DAB+ tuner een FM signaal nodig.

DAB+ gaat uitsluitend door de lucht, FM kan door kabel of door de lucht.

FM en DAB zijn 2 verschillende dingen.

Dan komt de grote vraag, heeft de DAB ontvanger een antenne ingang ? ? ? ?

Of een sprietje  :-////

Is er DAB ontvangst ? Zo ja, opgelost :-)

Anders, een (betere) antenne aansluiten.

 


Dit probleem heeft in principe niks met KPN of Ziggo te maken. Maar met hoe je je versterker en/of tuner en/of reciever hebt aangesloten.

Als je ervoor kiest om radio te luisteren via FM of DAB+, moet je dat zelf regelen en goed instellen. Is niet de verantwoordelijkheid van een internet provider. Die bieden alleen radio via hun eigen bekabelde kanalen.

Je moet in de handleiding van je versterker kijken. Kan best zijn dat er geen mogelijkheid is om je KPN of Ziggo spullen aan te sluiten op je versterker, is een veelvoorkomend probleem hier op dit forum.

Voor betere hulp, graag merk+type van je versterker laten weten (of foto van de achterkant). Dan zijn er hier wel mensen genoeg die je kunnen zeggen wat je zou kunnen doen.

Ikzelf heb mijn ook oude versterker op altijd op “MD/Tape” staan en dan een optische audiokabel behorend bij de ingangsstand naar een computer die al het mixen enz van vanalles en nog wat doet. Als backup op de AUX ingang een tulp naar 3.5inch kabel, dus analoog. Dat is voor jouw wellicht ook een optie.

 


Nu ik nog eens goed (!) lees zie ik dat je nog gaan DAB ontvanger hebt (?)

Voor FM ontvangst kun je ook een stukje draad gebruiken, deftige term : “kamerantenne”.

Men neme een antenne stekkertje en maak ~75cm draad aan het midden pennetje.

Dan ontvang je de etherzenders, op andere frequenties dus, per regio anders.


Hartelijke dank voor alle reacties.

Ik heb het probleem inmiddels met een antenne opgelost.

M.vr.gr.

Nico