Skip to main content
Vraag

Geen geluid meer op Soundbar (Sony HT-SD35) met TV+ Box

• July 23, 2026
  • 5 reacties
  • 61 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Al tijden maak ik gebruik van de TV+-box in combinatie met een Sony HT-SD35 soundbar. Die zat aangesloten op de HDMI ARC-poort van mijn tv. Alles gekoppeld aan de afstandsbediening van de TV-box. Zodra ik de TV-box aanzette, ging automatisch de tv aan en ook de soundbar. Sinds een paar weken krijg ik echter steevast de mededeling “Mislukt! Tv-speakers actief” op het scherm te zien in plaats van “Externe versterker actief”. Heel af en toe gebeurde dat in het verleden ook wel eens, maar dan zette ik de soundbar handmatig aan en kreeg ik direct de “Externe versterker actief” mededeling te zien en werkte het allemaal goed. Dat laatste werkt nu echter ook niet meer. Ik heb de HDMI-kabel al vervangen voor een nieuwe, maar dat heeft geen resultaat. Ik weet dat de soundbar gewoon werkt, want ik heb hem ook al met bluetooth aan mijn telefoon gekoppeld en dan gaat alles prima.

Ik heb niet gerommeld aan de instellingen van de TV-box , maar ik heb ze toch nog eens een keer doorlopen. Ik zie niets geks, maar misschien is er een update geweest die ik over het hoofd heb gezien? Zou het eventueel verholpen kunnen worden door een toslink-kabel toe te voegen aan de set-up? De soundbar met bluetooth aan de TV-box koppelen kan geloof ik niet toch?

Ik sluit overigens ook niet uit dat het aan de HDMI-poort van mijn tv ligt, die is namelijk al tegen de 20 jaar oud, maar ik wil eerst al het andere uitsluiten aangezien de tv verder nog perfect werkt. 

5 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

De soundbar loopt nu via hdmi (e)arc vanaf de tv. Zo hoort het ook. Het lijkt er dus sterk op dat er iets mis gaat in de (hdmi) communicatie tussen die 2.

Je krijgt nu helemaal geen geluid meer van de tv op de soundbar?

De soundbar met bluetooth aan de TV-box koppelen kan geloof ik niet toch?

Zou zeker niet mijn advies zijn. Geen optimale verbinding voor Dolby geluid. Werkt daardoor ook vaak niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 23, 2026

De soundbar loopt nu via hdmi (e)arc vanaf de tv. Zo hoort het ook. Het lijkt er dus sterk op dat er iets mis gaat in de (hdmi) communicatie tussen die 2.

Je krijgt nu helemaal geen geluid meer van de tv op de soundbar?

De soundbar met bluetooth aan de TV-box koppelen kan geloof ik niet toch?

Zou zeker niet mijn advies zijn. Geen optimale verbinding voor Dolby geluid. Werkt daardoor ook vaak niet. 

Normaal ging de soundbar altijd vanzelf aan zodra ik de tv aanzette. Dat gebeurt nu niet met de mededeling “Mislukt! Tv-luidsprekers actief”. Als ik de soundbar handmatig aan zet, blijft het geluid gewoon uit de tv-speakers komen, dus inderdaad geen geluid op de soundbar. Ik heb de instellingen van de tv zelf ook gecontroleerd, daar staat HDMI ARC gewoon ingeschakeld.  

Omdat het van de ene op de andere dag gebeurde denk ik dus inderdaad dat het aan m'n tv ligt omdat die al op leeftijd is. Zou Toslink dan een oplossing zijn, aangezien die kabel tussen soundbar en tv-box zit? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 23, 2026

Met TOSLINK van tv+ box naar soundbar zal vast werken. 

Zet op de tv eens HDMI ARC/CEC uit en enkele seconden later weer aan. Misschien wordt het dan weer wakker. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@Rsd1989. Welkom terug op de KPN Community! Je had een perfect werkende opstelling. Lastig dat het dan ineens niet meer (goed) werkt en dan is het even zoeken wat precies de boosdoener is. 

Via CEC werd je soundbar dus aangestuurd vanaf je tv-toestel begrijp ik. In die communicatie gaat nu iets mis, zoals PeterG al aangeeft. Goed dat je zelf al de HDMI-kabel hebt vervangen, maar dat was dus helaas niet de oplossing. Ik wil verder ook meegaan in zijn advies en eens de CEC-instellingen opnieuw in te stellen. Je kan voor de zekerheid beginnen bij de TV+ box en daar de instellingen uit en aan te zetten. Daarna dit ook doen in de tv-instellingen. Haal daarna nog eens alle apparatuur van de stroom af en kijk of het daarna weer werkt. 

Je kunt zoals je zelf oppert een toslink kabel aansluiten tussen de TV+ box (of vanaf de TV) naar de soundbar. Houd er dan wel rekening mee om de KPN afstandsbediening af te stemmen op je soundbar. Deze wordt nu namelijk niet meer aangestuurd via CEC. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 4, 2026

Paar dagen overheen gegaan, maar helaas werkte niets van de aangedragen oplossingen. Inmiddels heb ik een Toslink-kabel er tussen gezet en dat werkt wel. Afstandsbediening ook gekoppeld en ook dat werkt voor het volume.  Ik moet de soundbar nu wel handmatig aan en uit zetten, maar ik vermoed dat dat nou eenmaal zo is bij deze opstelling?

Ik las wel in de kennisbank “Heb je de afstandsbediening niet ook afgestemd op je tv? Dan werkt de TV aan/uit knop nu ook om je geluidsinstallatie aan en uit te zetten.”. Eerlijk gezegd moest ik dat even 3 keer lezen maar kijk afstandsbediening is WEL afgestemd op de tv dus geluidsinstallatie aan/uit zetten kan NIET toch? 

Conclusie is vooral dat we maar eens de markt op moeten voor een nieuwe tv!