Skip to main content

Vorige week zijn de ontvangers geüpdate. Sinds die tijd heeft 1 van de 3 kastjes geen geluid meer over HDMI bij 1 televisie. Als ik de HDMI kabel er even uit haal en weer in doe, heb ik direct weer geluid. Een andere HDMI kabel heeft geen effect, kastje omwisselen van een andere tv heeft ook geen effect. Heel erg irritant want vorige week was er niks aan de hand.  Ook de software op het kastje herinstalleren heeft niet geholpen. Wat is de oplossing…..

Meestal helpt herinstalleren v.d. software…

Heb je de ontvanger al even minimaal 1 minuut uit (schakelaar achterkant) gehad?

Welke is het? Arris vip2952, Arcadyan hmb2260, Arris vip5202, Motorola, ...


Hoi, tijdje van de stroom gehaald, software opnieuw laten installeren, allemaal zonder resultaat. Het is de 5202. Heel irritant, want vorige week werkte alles nog normaal. Na de update door KPN niet meer…. 


@Familievansoest Welkom op ons Forum! Bedankt voor je reactie, goed dat je aan de belt trekt. Wat gek dat het geluid is weggevallen na de update. Begrijp ik goed dat bij het omwisselen van het kastje het probleem blijft bestaan op die ene ontvanger of juist op de tv? 
Als het kastje een probleem heeft, moeten we die gaan omwisselen, zo simpel is het. Als het probleem blijft bestaan op de tv ben ik benieuwd naar het merk en tv tv dat je hebt. 
Kun je je gegevens alvast invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kan ik eventueel met je meekijken! 


Hallo, het betreft een Arris 5202 ontvanger. Bij 1 specifieke tv, een Sharp led tv hebben we na de update van kpn geen geluid meer over HDMI. Ik moet steeds de HDMI kabel er uit halen en weer aansluiten en dan doet het geluid het direct weer. Een andere poort op de tv heeft geen effect, een andere hdmi kabel ook niet. Tot voor de kpn update werkte het zonder enige hapering. Alles opnieuw ingesteld, nagekeken, ingesteld, etc. Geen effect. De update ging automatisch, zonder dat ik er om gevraagd heb. Hoe kan dit, het is heel irritant. 
Groet, Peter.


@Familievansoest Dat is wel een heel gek probleem. Dat alleen het geluid niet doorkomt? De update kunnen we niet terugdraaien helaas. Ik ga even navragen of dit een bekend probleem is en wat de beste oplossing is. Ik ben bang dat een andere ontvanger met de nieuwe software hetzelfde probleem gaat geven namelijk. Je hoort van me!


@Familievansoest

Als je decoders omwisselt verhuist het probleem dan mee met de decoder of blijft het probleem dan op die ene tv, de Sharp led?

En hoe staat het HDMI geluid in de decoder ingesteld op de op de Sharp aangesloten decoder: stereo of Dolby of auto? Heb / gebruik je daar geen Dolby geluidsset zet dit dan op stereo.


Beste KPN,

Hier hetzelfde probleem.

Gister het Tv kastje een update gegeven en nu geen radio geluid meer op mijn Dolby. Alle kabels zitten er goed in. Geluid gaat via een optical kabel. Instelling van tv staan op uitgang optical  geluid stereo. Hoe krijg ik weer geluid over mij geluidsinstallatie?

 

 


@PeterG @Lisa Ik heb op de decoder de software opnieuw laten installeren, geen verschil. Andere HDMI kabel, geen verschil, andere HDMI poort, geen verschil. Geluid staat op stereo en er zit geen Dolby geluidsset achter. De TV gaat na uitzetten met de afstandsbediening ook fysiek uit, de stroom onderbreken. Van de decoder overigens niet, die gaat in stand-by. Als de TV alleen in stand-by gaat, doet het geluid het wel weer. Als de stoom op de TV uitgaat niet. De reden dat we de stroom uitschakelen, is omdat de TV soms spontaan (‘s nachts) aan gaat en dat is natuurlijk zeer slecht voor je nachtrust. Overigens is de melding die in beeld verschijnt (geen geluid over HMDI) volgens mij een melding van de TV en niet uit de decoder. Op een andere HDMI poort zit een Apple TV aangesloten, en die geeft zonder problemen geluid op de TV, ook al is de TV fysiek uitgeschakeld (stroom onderbroken). Wat nu?


En als je 2 ontvangers omwisselt. Die bij de sharp en die bij een van de andere tv’s.

Hoe oud is die tv?

Want dit mag natuurlijk ook al niet in standby:

de TV soms spontaan (‘s nachts) aan gaat


@PeterG Omwisselen heeft geen effect, zelfde probleem. De TV is een paar jaar oud, maar vertoont geen enkel probleem. Dit is echt ontstaan door de update van de decoder door KPN.… Dat tv’s op stand-by soms spontaan aan gaan schijnt veel vaker voor te komen. Daarnaast hoe minder apparaten in stand-by hoe beter. 


Hoi @Familievansoest en @Bi1981 Het is geen bekend probleem, maar omdat het bij jullie beiden voorkomt bij de Sharp tv ga ik het intern even meedelen en ben ik benieuwd of mijn kundige collega's tips voor me hebben of vermoedelijk weten wat de oorzaak is. 
Welk type sharp tv hebben jullie? Dan geef ik dit meteen door. 


@Lisa Wij hebben een Sharp Aquos LC-32LD 164E. Hoop dat de collega’s iets kunnen vinden! 


@Familievansoest Bedankt, ik heb het meteen doorgegeven. Zodra ik een reactie heb, laat ik het hier weten. :smile:


Zit er nog meer aan die tv verbonden of alleen de tv ontvanger?

Ik heb nog nóóit gehoord van spontaan inschakelende tv's v.u. standby overigens. En ik ben 56¾ en heb jaren in dat ‘spul’ gezeten.


@Familievansoest Kan het zijn dat de tv opzoek is naar een andere geluidsbron, bijvoorbeeld externe soundbar/homecinemaset achter de HDMI ARC? Als dit niet is aangesloten, dan is er ook geen geluid. Zou je de ‘HDMI ARC’ eens uit willen zetten op de televisie? 

@Bi1981Hoe heb jij de geluidsinstallatie (Dolby) aangesloten/ingesteld op de tv?

 


@Lisa Hallo. Nee er is geen geluidsset of iets dergelijks aangesloten. Het geluid gaat alleen via de TV. De TV kent ook geen ARC instelling. Allen de keuze uit Stereo, Dolby of Auto. Ik heb het op Stereo ingesteld.


De enige 2 oplossingen die ik kan verzinnen:

  1. Bij dié tv de aan/uit schakelaar van de ontvanger (achterkant) gebruiken. Eerst TV aan en dan ontvanger aan. Dan zal het geluid het m.i. doen.
  2. TV vervangen

@PeterG punt 1 zal ik testen. Punt 2 is natuurlijk onzin. Voor de KPN update van de decoder werkte alles prima. Tenzij KPN ons een andere TV geeft, vind ik dat prima. Maar bedankt voor het meedenken.


Ik heb hetzelfde fenomeen als ik een HMB2260 op mijn Sony 4K Ultra-HD televisie aansluit.


Punt 2 is natuurlijk onzin.

Als het onzin was zou ik het natuurlijk niet suggereren…. en meer dan een suggestie is het niet. Dus zo reageren is niet nodig.

Maar: aangezien het toch maar een HDready is: hoe gaat het met het geluid als je ze via scart verbindt?


@PeterG Ik reageer zo omdat ik Volgens jou veel geld moet uitgeven voor een nieuwe TV terwijl deze het uitstekend doet maar door een update van KPN ineens niet meer. Dat kwam op mij over als de omgekeerde wereld. En kennelijk ben ik niet de enige inmiddels met dit probleem. 


Maar: aangezien het toch maar een HDready is: hoe gaat het met het geluid als je ze via scart verbindt?

De Arris 5202 heeft geen scart uitgang.


Ik vermeld nergens dat ie nieuw moet zijn heur :relaxed: .


@Lisa Even nog een aanvulling. Ik heb ontdekt dat als ik de decoder bij de instellingen van stand-by zet op energiebesparing, dat het geluid het dan wel weer direct doet. Het opstarten van de ontvanger duurt dan wel langer maar dat is altijd prettiger dan steeds de HDMI kabel opnieuw aansluiten op de decoder. Hoop wel dat je collega’s iets kunnen vinden. Groet, Peter.


Ah, dat is ook een goeie oplossing:relaxed: . Dan gaat de decoder helemaal uit op de HDMI en zal de ‘connectie’ met de TV ook geheel ververst worden, zelfde effect als HDMI kabel even disconnecten. Maar wel beter voor de aansluitingen natuurlijk.