Skip to main content

Ik heb ooit eens geluid uit de SP/DIF aansluiting van DIW7022 box gehad.

Helaas nu niet meer. Er komt alleen maar ruis uit mijn luidsprekers.
Het moet de box wel zijn, want als ik de uitgang uitzet in de instellingen, stopt de ruis ook.

Heeft iemand eenĀ  goed idee?

Vast bedankt.

Hallo @Wim_KreugerĀ 

Ā 

Wat heb je aangesloten op de S/PDIF uitgang, een converter of ander apparaat wat alleen stereo ondersteunt?

Als je op dezelfde instellingen pagina van de TV+ Box waar je de S/PDIF uitgang aan of uit zet onder Indelingen selecteren al geprobeerd of je via de instelling Stereo wel geluid krijgt?
Zeker als je een convertor gebruikt moet die instelling daar namelijk op ingesteld staan.

Ā 

Indelingen selecteren

Heb je audio apparatuur aangesloten zoals een soundbar of versterker? Dan zorgt deze voor het geluid. Meestal gaat deze doorgifte automatisch goed.Ā Maar soms kan het zijn dat het geluid via je eigen apparatuur niet goed (genoeg) is. Te zacht, te hard, ruis erdoor, etc. In dat geval kun je hier opties aanpassen.

De standaardoptie is automatisch. Met deze optie kijkt de TV+ Box wat jouw apparatuur ondersteunt en gebruikt die instellingen. Dit is voor de meeste apparatuur geschikt.

Daarnaast kun je kiezen voor Stereo. Deze zet Dolby audio om in stereo PCM.

De laatste mogelijkheid is Passthrough. Deze zet de geluidsindeling Ć©Ć©n op Ć©Ć©n door naar je geluidsapparatuur zonder wijzigingen. Gebruik dit als je echt problemen ervaart met het geluid op je eigen apparatuur.


Beste GeSP,

Ā 

dit was dus de oplossing. Hartelijk dank daarvoor.

Ik was dus kennelijk niet diep genoeg de instellingen in gedokenšŸ¤”.
Ik heb er inderdaad een convertertje op aangesloten.
Nu toch nog even terug naar het apparaat:
ik had hem inderdaad op automatisch staan.
Kun jij me uitleggen wat er dan uit die uitgang komt en wat er geacht wordt te gebeuren als je hem op Passthrough zet?
Ik probeer altijd graag te doorgronden wat er precies gebeurt.


Beste Wim,

Ā 

Fijn dat het nu werkt.

Als je hem op Passthrough zet wordt het signaal 1-op-1 doorgezet naar het ontvangende apparaat, die laatste moet dat signaal dan kunnen ā€˜begrijpenā€™, een converter kan dat blijkbaar niet, als je hem dan op Stereo PCM zet wordt alleen een PCM audio signaal doorgestuurd.

Hier een stukje wat ik op internet vond:

Het formaat van de digitale interface van Sony/Philips (S/PDIF) is voornamelijk gedefinieerd voor het verzenden van PCM-audiogegevens, maar kan eenvoudig worden aangepast om niet-PCM-gegevens te verzenden. Het principe van S/PDIF pass-through transmissie is dat een niet-PCM datastroom door een S/PDIF link kan gaan alsof het een PCM stream is. Pass-through-transmissie vereist geen S/PDIF-verzend- en ontvangstpoorten om de codering van de niet-PCM-stream te begrijpen.

Ok, dank je!