Skip to main content

Goedenavond,

Ik probeer de tv via de home cinema set te laten lopen, maar dit werkt nog niet geheel naar behoeven.

model tv: Sony KDL-37w5740

model home cinema receiver: STR-KS1300

model DVD recorder: RDR-HX780

 

Ik heb het geluid nu wel via de receiver lopen middels een RCA audio kabel. de kabel gaat vanaf het KPN itv kastje naar de receiver. echter moest ik hiervoor wel de RCA kabels die vanaf de recorder naar dezelfde uitgang in de receiver gaan verwijderen.

het geluid is nu wel goed, maar nu kunnen we geen cd of dvd meer beluisteren middels het home cinema systeem.

de tv en receiver hebben geen ARC functie.

nu heb ik ook een optische kabel aangeschaft en van het KPN itv kastje naar de receiver aangesloten. maar hier komt geen geluid door als ik de RCA kabel afkoppel.

ook al met wat instellingen geprutst maar mocht nog niet baten.

 

iemand enig idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt!

Als ik hier kijk, dan moet ik bij een dvd afspelen het geluid via de tv instellingen van aux naar dvd zetten… etc.

Heb je daar al iets mee geprobeerd? 


Hoi JK, welkom op het forum. 

Als ik het goed zie ziet de achterkant van je receiver eruit als het plaatje hieronder. Volgens mij is het makkelijkste om alles met HDMI te doen. Dus zowel KPN ontvanger als de DVD speler met HDMI aansluiten op 1 van de IN poorten en daarna 1 HDMI kabel vanaf de HDMI out naar de televisie. Of heb je dit al geprobeerd? 

 

 


bedankt voor de reactie.

betreffende de instelling voor dvd afspelen of aux, deze keuze heb ik niet gevonden in het menu van de tv.

 

alles aansluiten met hdmi heb ik ook al meerdere keren geprobeerd, maar dan heb ik én geen beeld, én geen geluid. ook niet de oplossing dus! helaas.


Mijn versterker heeft HDMI 1 IN, HDMI 2 IN en HDMI BD IN. En een HDMI OUT.

Via HDMI OUT voert ie het beeld uit wat er in komt via de andere 3. Op de versterker kies je dus wat je afspeelt, niet op je tv. Die staat alleen op de HDMI ingang waar de versterker kabel van diens HDMI OUT komt.

Werkt hier prima. Jij hebt ook 3 HDMI ingangen op je versterker.


Ik vermoed dan ook dat je televisie niet op het juiste invoerkanaal staat, zoals Peter het uitlegt hoort het te werken. Overigens heb dit thuis ook zo aangesloten. Televisie dus op het juiste HDMI invoerkanaal zetten en verder via de receiver aangeven welk apparaat doorgeven wordt naar de tv. 


dank voor de reactie,

ik zal het deze week weer even open halen en opnieuw proberen dan.

de kpn itv zit nu op hdmi 1 in de tv.

als ik dit alles via de receiver doe, geeft hij zelf aan welk kanaal ik moet hebben? of hoe moet ik dit nu zien?

en tevens, mocht ik een playstation oid met bluray aansluiten, deze dan dus ook via de receiver aansluiten of wel rechtstreeks op de tv.

dank,


Ik zou de PS dan ook via de receiver doen. Of de tv dit zelf ziet hangt van de televisie af. 

Doe het volgens deze stappen: Sluit bijvoorbeeld je DVD speler op DVD in op de receiver. Selecteer op de receiver ook daadwerkelijk DVD als bron. Zet dan je tv aan en ga alle HMDI ingangen van de TV bij langs to je beeld hebt op je tv. Dit doe je met de source knop, meestal weergegeven als een vierkant met een pijltje naar het midden van de vierkant. 


De logica ‘gebiedt':

Op sat in de kpn ontvanger (ook praktisch met alleen radio luisteren)
Op dvd in de dvd-recorder
Op BD in de Play station (BD staat voor BlurayDisc overigens)

Hdmi out v.d. versterker naar een hdmi ingang van de tv. Aangezien je toch de kpn daaraf haalt (want gaat naar bv sat in) komt hdmi 1 vrij. En de tv dan daarop laten staan.

Afh. van wat je wilt kijken/gebruiken kiezen op de versterker.

Feitelijk heb je alleen de HDMI ingangen en uitgang v.d. versterker nodig.


Heb een optische audio omvormer tulp naar optica coaxion gekocht met bij kabels die ef bij horen, zoals tulp en een optical kabel. Nu heb ik het aan gesloten,  maar heb geen geluid. Hoe kan ik dit oplossen.  Heb het via de media box van KPN aangesloten.  


Wil radio luisteren zonder dat de tv aanstaat. Geen  ingewikkeld antwoord aub.


Hallo @Tommy3 , op de tv-decoder zit een digitale of analoge geluidsuitgang. Verbindt 1 van de 2 uitgangen met een geluidsINgang van je geluidsapparatuur met een geschikte kabel. Stem je geluidsapparatuur af op de geluidsingang, kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en je hebt radiogeluid vanaf kanaal 801.

Succes.

 


Hallo @Tommy3 , op de tv-decoder zit een digitale of analoge geluidsuitgang. Verbindt 1 van de 2 uitgangen met een geluidsINgang van je geluidsapparatuur met een geschikte kabel. Stem je geluidsapparatuur af op de geluidsingang, kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en je hebt radiogeluid vanaf kanaal 801.

Succes.

 

Dankjewel voor de info, maar dan hoeft de tv niet aan? 


Hallo @Tommy3 , op de tv-decoder zit een digitale of analoge geluidsuitgang. Verbindt 1 van de 2 uitgangen met een geluidsINgang van je geluidsapparatuur met een geschikte kabel. Stem je geluidsapparatuur af op de geluidsingang, kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en je hebt radiogeluid vanaf kanaal 801.

Succes.

 

Dankjewel voor de info, maar dan hoeft de tv niet aan? 

Hallo @Tommy3 , inderdaad, dan hoeft de tv niet aan, op eerdergenoemde manier luister ik ook naar de radio via de KPN-tv-decoder, zonder tv aan.

Je kunt hoogstens de tv even aanzetten om te zien naar welk radio-programma je luistert of je draait de tv-radio-zenders op papier uit, dan zie je meteen op welk kanaal welke radiozender uitzendt.

Succes.

 

 


Hallo @Tommy3 , op de tv-decoder zit een digitale of analoge geluidsuitgang. Verbindt 1 van de 2 uitgangen met een geluidsINgang van je geluidsapparatuur met een geschikte kabel. Stem je geluidsapparatuur af op de geluidsingang, kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en je hebt radiogeluid vanaf kanaal 801.

Succes.

 

Dankjewel voor de info, maar dan hoeft de tv niet aan? 

Hallo @Tommy3 , inderdaad, dan hoeft de tv niet aan, op eerdergenoemde manier luister ik ook naar de radio via de KPN-tv-decoder, zonder tv aan.

Je kunt hoogstens de tv even aanzetten om te zien naar welk radio-programma je luistert of je draait de tv-radio-zenders op papier uit, dan zie je meteen op welk kanaal welke radiozender uitzendt.

Succes.

 

 

Ok nogmaals bedankt,  ga het proberen.  


Hallo @Tommy3 , op de tv-decoder zit een digitale of analoge geluidsuitgang. Verbindt 1 van de 2 uitgangen met een geluidsINgang van je geluidsapparatuur met een geschikte kabel. Stem je geluidsapparatuur af op de geluidsingang, kies op de AB van de tv-decoder voor RADIO en je hebt radiogeluid vanaf kanaal 801.

Succes.

 

Dankjewel voor de info, maar dan hoeft de tv niet aan? 

Hallo @Tommy3 , inderdaad, dan hoeft de tv niet aan, op eerdergenoemde manier luister ik ook naar de radio via de KPN-tv-decoder, zonder tv aan.

Je kunt hoogstens de tv even aanzetten om te zien naar welk radio-programma je luistert of je draait de tv-radio-zenders op papier uit, dan zie je meteen op welk kanaal welke radiozender uitzendt.

Succes.

Nou daar was ik weer, nog steeds geen geluid uit de stereo.  Van alles geprobeerd.  Home cinema set is denk ik 15 a 17 jaar oud. 

 

Ok nogmaals bedankt,  ga het proberen.