Skip to main content
Vraag

Geen geluid via Sennheiser luisterhulp bij opgenomen aflevering

• July 15, 2026
  • 14 reacties
  • 149 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Omdat ik slechthorend ben, heb ik een Sennheiser 5000 flex luisterhulp besteld. Het apparaat werkt prima m.b.v. De optical kabel die zowel in de ontvanger als in het kastje (Ari’s) van KPN zit. Er is echter 1 vreemd probleempje. Alle rechtstreekse én opgenomen programma’s kan ik prima beluisteren met het geluid van de tv uitgeschakeld. Behalve de opgenomen afleveringen van Boulevard op RTL4. Nu is er natuurlijk ook zonder dit programma nog wel een leven mogelijk 😊, maar ik zou tóch graag willen weten wat de oorzaak hiervan is én vanzelfsprekend een oplossing. Wie weet iets te bedenken?

14 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 15, 2026

Ik heb werkelijk geen idee.

Naar mijn idee zou je bij alle opgenomen rtl 4 programma's of geen geluid of wel geluid moeten hebben. Maar niet een programma als uitzondering. 

Je hebt in de Arris bij audio tabblad optical de uitvoer op stereo staan?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 16, 2026

“Je hebt in de Arris bij audio tabblad optical de uitvoer op stereo staan?”

Ik weet niet precies waar dit over gaat.

Ik heb een Sony Bravia en bij “Instelling” op de tv heb ik bij ‘Geluid” “stereo” aan.

Bedoel je dat?

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Beste ​@Siemxxx welk merk en type tv-decoder heb je precies van KPN in bruikleen?

Ik zie iets van Arris, staan, maar dat zegt me nog niets.

Volgens de handleiding van de koptelefoon moet het geluid van het uitgaande apparaat, de tv  of de tv-decoder dus, op PCM staan, heb je dat ook.

Als je de koptelefoon met de tv verbindt i.p.v. met de decoder, heb je de genoemde klacht dan ook?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 16, 2026

ARRIS VIP 2952 V2 

Hoe zet ik de tv en/ de decoder op PCM?

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

ARRIS VIP 2952 V2 

Hoe zet ik de tv en/ de decoder op PCM?

Beste ​@Siemxxx PCM ook wel gewoon stereo genoemd, bij het ene apparaat staat PCM en bij het andere apparaat staat stereo of beide.

Zowel bij de tv als de decoder bij de geluidsinstellingen.

In plaats van de optische aansluiting zou je ook de 1 × 3,5 mm mini-jack (voor analoge audio)

aansluiting kunnen proberen of een andere optische kabel.

Succes.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 16, 2026

Kpn afstandsbediening. Druk op menu. Kies geluid. Dan tabblad optical. Daar stereo kiezen en opslaan. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Ik heb alles nog eens op mijn gemak doorgelezen en kom tot de conclusie dat in principe alles goed werkt, alleen een bepaalde uitzending niet, dat zij dan zo, hoef je niet verder te zoeken of even contact opnemen met de betreffende  beheerder van die uitzending  en dat is niet KPN, want KPN geeft slechts door en past niets aan ​@Siemxxx 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 16, 2026

Niets aan te doen dus….. Jammer, ik had het euvel bij mijn vorige luisterhulp niet, dus het is een beetje vreemd. Dank voor alle reacties.💕

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Siemxxx! Welkom op de community. Fijn om te lezen dat je luisterhulp verder goed werkt. Dat maakt het opvallender dat het alleen misgaat bij opgenomen afleveringen van Boulevard op RTL

Wil je nog iets controleren? Wil je controleren of de geluidsprioriteit voor HDMI en Optical hetzelfde is ingesteld? Ga daarvoor naar Menu, Instellingen, Geluid. Kijk vervolgens welke instelling er is gekozen voor HDMI en Optical, en of deze gelijk zijn. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 17, 2026

Bedankt voor uw antwoord. Beide opties, dus zowel HDMI als Optical staan  op stereo.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 18, 2026

Komt er bij Boulevard wel geluid uit de luidsprekers van de tv?

Sluit dan de Sennheiser eens op de optical van de tv aan.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 18, 2026

Dank voor het meedenken. :-)

Ja, er komt wel geluid uit de luidsprekers van de tv.

De optische kabel is aangesloten op de ARRIS. Ik heb hem ook in de TV aangesloten gehad. 

Beide met hetzelfde resultaat helaas.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 18, 2026

Beide met hetzelfde resultaat helaas.

Dat zou ik dan niet verwachten. Als er geluid uit de tv komt staat er ook signaal op de optische uitgang. Heb je op de televisie trouwens wel gekozen voor PCM? Ik denk maar zo dat de Sennheiser 'moeite' heeft met Dolby geluid. 

Voorbeeld van m'n Samsung. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 18, 2026

Die vraag over PCM stelde ik ook al eerder ​@PeterG , maar geen duidelijk antwoord voor gehad of gevonden.