Skip to main content

Ik heb een LG 4K tv en sinds kerst een mooie soundbar van SHARP, de laatste heb ik via een HDMMI kabel aangesloten op de tv, maar zodra ik overschakel naar bijv Netflix dan loopt het geluid niet via de soundbar. Wil graag het geluid van een huisbioscoop ervaren maar wat doe ik verkeerd?

Heb er alleen een HDMI-kabel bij.

Kijk je Netflix via de KPN tv decoder of via de app op de tv?

De HDMI zit op de tv aangesloten begrijp ik, dus moet je in de instellingen van je tv zijn.

 

Ik heb een LG Oled tv en als ik de AB van de tv gebruikt voor Netflix of Disney+ bij het aanzetten, gaat soms de soundbar niet aan. Die zet ik dan handmatig aan en dan werkt alles perfect.

Ik heb de tv wel ingesteld op geluid via HDMI 2 (eARC).

Dus het beste is zo wie zo de soundbar op de eARC uitgang aan te sluiten (bij mij dus HDMI 2) en je tv ook bij geluidsinstellingen dit aan te geven.

 

De KPN tv decoder heeft hier helemaal niets mee te maken.

Die zit bij mij overigens op HDMI 1  en op HDMI 3 zit de Blu-Ray.  


Hoi Joop, dank je wel voor je tips. Ik heb de HDMI gewoon in de nog beschikbare poort gedaan, dus daar zou het mis gegaan kunnen zijn inderdaad. Oh ja en we krijgen ook op de soundbar te zien: Invalid.:drooling_face: Maar ik snap dat als die niet in de juiste HDMI-poort(eARC) zit en die instellingen ook niet zo zijn ingesteld in de tv dat hij het dan niet doet. We kijken idd via de decoder van KPN. Ik ga mij hier morgen nog eens verder in verdiepen en zal jou tips opvolgen. Ik laat het je nog weten of het gelukt is. :wink:

Heel erg bedankt!!

Groetjes van Patricia.


Hoi Joop,

Ik heb even gekeken bij de aansluitingen van mijn LG UHD QUADCORE 4K IPS 55”  en ik vind niet meer dan 4 HDMI 2.0. ik ga nog even in de handleiding snuffelen. Zie hieronder:

AANSLUITINGEN

  • WiFi

    802.11ac

    Bluetooth

    Ja

  • Apple AirPlay 2

    Ja (vanaf september)

    CI+ Slot

    Ja

  • HDMI 2.0

    4

    Component (AV)

    1

  • Composite In (AV)

    1

    USB

    2

  • RF In

    2 (Rear, RF/Sat)

    Digital Audio Out (Optical)

    1

  • Netwerk aansluiting (LAN)

    1


@PatriciaKoster , het type nummer is niet het typenummer van de LG tv, het is een omschrijving.

Meestal is HDMI 2 de eARC (bij mij is dat ook bij beide LG tv's, zowel de OLED in de woonkamer als de 32” LED LCD in de slaapkamer). 

Kijk op de tv bij de aansluitingen, daar staat het bij.

Maar je moet het ook goed zetten in de tv zelf via het menu en instellingen geluid. 

Optical kan ook, maar zelf geef ik de voorkeur aan HDMI (als de soundbar dat ondersteund).

Ook op de soundbar moet je de HDMI in de juiste ingang doen (bij mijn soundbar staat bij 1 ingang HDMI ARC en dat is de juiste. 

 

Dus ik heb op de OLED tv (model 2021) als volgt:

HDMI 1  KPN tv ontvanger.

HDMI 2  Soundbar (bij mij is HDMI 2 de eARC ingang). 

HDMI 3  Blu-Ray

Netwerk UTP kabel naar de Switch (netgear GS105E) (op de switch zit ook de Desktop, Blu-Ray en KPN tv decoder en dus ook de TV en 1 vaste kabel naar de V10 Experiabox.

 

Dus je moet even kijken op je tv achterop bij de HDMI ingangen wat er bij de poorten staat. 

 


Hoi Joop,

 

Het is gelukt!!!! Had fff wat voeten in de aarde:grin: maar hij doet het:innocent: . Op onze tv zit namelijk naast de gebruikelijke normale geluidsinstellingen ook een speciaal programma om losse apparaten zoals soundbars, thuisbioscoop, externe harde schijven e.d. te herkennen(achteraf ben ik daar vaker geweest maar tv is ook nog vrij nieuw dus nog niet heel erg bekend mee)  daar ben ik uiteindelijk terechtgekomen(vraag me niet hoe :joy:) maar via dat programma kon je zien in welke HDMI poort hij moest zitten want als hij in de juiste poort zat werd hij automatisch herkend en is hij nu dus gekoppeld.

Nu bedenk ik mijzelf dat ik een soort gelijk probleem heb met mijn nieuwe externe HDD en denk dat dit misschien op dezelfde manier moet. De tv ziet wel dat er iets in de usb aansluiting zit, kan het ook gewoon openen, maar hij leest geen bestanden die erop staan.

Mede door jou hulp ben ik hiermee geholpen en daar ben ik erg blij mee. Manlief had hier never nooit uitgekomen dus hij heeft geluk dat ie  een behoorlijk geëmancipeerde vrouw heeft :rofl::rofl: !!

Joop, hartstikke bedankt voor je hulp ondanks dat het niet aan het kpn kastje lag:smile::see_no_evil:

Fijne dag verder!!

Groetjes Patricia.

 


Heb hetzelfde probleem maar dan met mijn Sharp Soundbar ,sharp 2.0 compact soundbar ht-sb107.

Mijn TV is een Samsung Smart TV, 20UE50TU7000W.

Geluid is prima, alleen GEEN geluid bij gebruik Netflix. Gebruik KPN afstandsbediening voor alles.

Hoe kan ik dit oplossen? (Ik ben nogal onhandig).

 

Groet,

Paul