Skip to main content

Het gemis van HDMI-ARC op de Arris VIP5202 ontvanger is hier wel vaker aan de orde geweest.

Ook ik ervaar dat nu als heel vervelend en dit zou voor mij ondanks het feit dat ik verder best tevreden ben met KPN TVĀ een reden kunnen zijn om een andere provider te kiezen.

Ik gebruik nu een Samsung Smart TV i.c.m. een Teufel Soundbar welke via de HDMI-ARC poortĀ (4) op de TV is aangesloten.

Dit betekent dat als ik de TV via de KPN afstandsbediening inschakel ook automatisch de Soundbar ingeschakeld wordt.

Tot zover gaat het prima maar wil ik viaĀ Internetradio viaĀ de Soundbar naar Radiozenders luisteren dan moet ik de afstandsbediening van de Soundbar gebruiken en dat levert gedoe op, soms blijkt e.e.Ć”. niet goed te reageren.

Het grootste probleem is dat als ik daarna weer TV wil kijken de juiste TV poort op HDMI 1 niet wordt gevonden of ik heb geen geluid omdat de Soundbar dan niet automatisch is ingeschakeld.

Ik zou hetĀ probleem met RADIO luisterenĀ kunnen omzeilen door het geluid van de RADIO optie via de TV te laten lopen maar dat betekent in de praktijk extra energieverbruik en dat is tegen de huidige hoge kosten geen optie.

Als KPN nu eens ervoor zou zorgdragen dat de KPN ontvanger met HDMI-CEC zou worden opgeleverd dan zou alles een stuk gemakkelijker kunnen zijn.

Ik wilde dit toch even kwijt.

Ā 

Ā 

Ā 

Je kan HDMI-CEC aanzetten in het configuratiemenu van de 5202. Ik gebruik het zelf zodat de TV automatisch aangaat en op de juiste ingang zet.


Dan heb ik zeker wat gemist want voordat ik deze vraag steldeĀ heb ik het hele Menu doorgelopen maar niets hieromtrent kunnen vinden.

VoorĀ zover ik uit andere Topics begreep heeft de KPN ontvanger geen HDMI-ARC aan bord dus dan kun je de TV ook niet automatisch inschakelen, dus graag toelichting hoe dit dan te bewerkstelligen.


Of het ARC is weet ik niet, maar CEC zit er wel degelijk bij. Ik kan zo snel niet een handleiding vinden maar het is in het instellingenmenu en er wordt niet over HDMI gesproken voor zover ik me herinner maar iets van ā€˜TV automatisch op het juiste kanaal zettenā€™ dacht ik.


Nou, nog eens het hele Menu van voren naar achteren doorgespit maar niets van dergelijks te vinden.

Ā 


HDMI ARC zal nooit op welke ontvanger of streamingbox komen. Dat is een geluidsverbinding via HDMI van TV naar HTS of Soundbar.

HDMI CEC wel. Al zal ik het uit zetten, want wordt er geĆÆrriteerd van.

De 5202 heeft een beperkte CEC functie. De TV gaat op de juiste ingang bij inschakelen van de 5202. That's all (en voor mij al te veel). Die CEC functie is uit te schakelen en moet dus ergens te vinden zijn. Ik vermoed onder Instellingen 'ā€™Stand-by'ā€™.


Helder v.w.b. het gedeelte over HDMI-ARC, ook wel logisch.

Ik ga weer zoeken naar de optie HDMI-CEC, al was het alleen maar om te willen weten of deze optie standaard nu aan of uit staat en wat voor impact deze optie op mijn huidige bediening zou kunnen hebben.

Ā 


Het zal niet onder de term 'ā€™HDMI CEC'ā€™ in het menu staan.

En ik zie dit

Tot zover gaat het prima maar wil ik viaĀ Internetradio viaĀ de Soundbar naar Radiozenders luisteren dan moet ik de afstandsbediening van de Soundbar gebruiken en dat levert gedoe op, soms blijkt e.e.Ć”. niet goed te reageren.

Als je dat wilt zul je ten allen tijde de ab van de SB moeten gebruiken. Onderlinge bediening (via hdmi cec) kan alleen als apparaat op betr. ingang in gebruik is.

soms blijkt e.e.Ć”. niet goed te reageren.

Dat kan niet aan de huidige CEC functie van de ontvanger liggen. Die bedient alleen de televisie mits de route juist is aangesloten.

Ontvanger ā†’ hdmi ā†’ televisie en televisie ā†’ hdmi arc ā†’ soundbar


Gevonden, het stond inderdaad onder de optie ā€˜Stand-byā€™ en dezeĀ stond standaard op Uit.

Ik heb deze nu aangezet en de bediening is nu wat verbeterd.

Als ik via de Soundbar naar de Internetradio luister en ik schakel daarna weer naar de KPN ontvanger dan is de Samsung TV meestal even van slag.

Nu dat ik de optie ā€˜Stand-byā€™ heb gewijzigd en ik de KPNĀ TV ontvanger aanzet wordt automatisch de HDMI TV poort automatisch van poort 4 naar 1 gezet.

Uiteindelijk kom tot conclusie dat ik toch maar weer de Logitech Harmony One universele afstandsbediening in gebruik ga nemen.

Daar kan ik in elk geval weer instellen welke poorten bij welke actie gebruikt moeten worden.

In elk geval weer wat geleerdā€¦šŸ‘šŸ»


Inderdaad de HDMI ARC is het Audio Relay Channel en dus puur om audio naar in dit geval soundbar te krijgen.

De HDMI CEC is Consumer Electronics Control die inderdaad in vip5202 aanwezig is puur om TV op juiste input te zetten.

Ā 


De HDMI CEC is Consumer Electronics Control die inderdaad in vip5202 aanwezig is puur om TV op juiste input te zetten.

HDMI-CEC werkt echter niet in alle gevallen en met alle merken en typen tv-ontvangers. Dat staat overigens ook in het menu aangegeven.

Bij mij werkt het niet met mijn (wat oudere) Philips-tv, ondanks dat deze HDMI-CEC wel ondersteunt.

Piet.


Even voor de goede orde, op mijn Samsung UE55KS8000 van aankoopdatum 2016 functioneert HDMI-CECĀ prima.


Je kunt ook deĀ optische digitaalkabel (TOS-link) uitgang gebruiken om de soundbar aan te sturen.


Klopt maar de Soundbar wordt door 2 apparaten aangestuurd.

1 vanaf de TV en Ć©Ć©n vanaf de Internetradio dus ik heb sowieso altijd al minimaal 2 afstandsbedieningen nodig tenzij ik toch weer de Logitech HARMONY One universele afstandsbediening toepas en ik denk dat dat de juiste weg is.

Ā 


P.J.M. van der Vooren schrijft:

Bij mij werkt het niet met mijn (wat oudere) Philips-tv, ondanks dat deze HDMI-CEC wel ondersteunt.

@P.J.M. van der Vooren . Bij mijn Philips uit 2013 werkt het gewoon met CEC en ARC. Echter staat het bij Philips bij mijn weten standaard uit. FF aazetten dus.

Bij Philip heet het overigens EasyLink (elke fabrikant geeft er zijn eigen naam aanā€¦ helaas)

En heb je ook de vip5202 van KPN? De andere, 2952 en 2260, hebben geen CEC. Al is dat bij KPN dus heel beperkt.


@PeterGĀ Bij mijn Philips-tv heet het geen EasyLink, maar HDMI-control.

HDMI-CEC staat ingeschakeld op zowel m'n Philips-tv als op de Arris VIP5202-ontvanger van KPN, maar helaasā€¦

Piet.


Tering. Als Ć©Ć©n fabrikant er nu ook al verschillende namen voor gebruikt wordt het wel heel verwarrend.

@P.J.M. van der VoorenĀ 

Het enige wat HDMI CEC op de 5202 doet is bij inschakelen de tv op de juiste hdmi ingang schakelen. De tv moet dan wel (eerst) aan staan, want het zet de tv juist niet aan.


@PeterGĀ Tja, ik zal er maar mee moeten leren leven dat het bij mij niet luktā€¦Ā šŸ˜‰

Piet.


Tering. Als Ć©Ć©n fabrikant er nu ook al verschillende namen voor gebruikt wordt het wel heel verwarrend.

@P.J.M. van der Vooren

Het enige wat HDMI CEC op de 5202 doet is bij inschakelen de tv op de juiste hdmi ingang schakelen. De tv moet dan wel (eerst) aan staan, want het zet de tv juist niet aan.

Voor mijn Samsung TVā€™s is het ook een signaal om aan te gaan. Welliswaar starten die dan weer te traag op om meteen het goede kanaal te pakken ā€¦ maar dat is wat anders.


Even een update.

Uiteindelijk er toch maar voor gekozen om de Logitech Harmony 665 op Marktplaats aan te bieden want wij gaan nu alleen nog 2 afstandsbedieningen toepassen en wel de KPN ontvanger AB en de Teufel Soundbar AB welkĀ eigenlijk best wel goed functioneert.

Voor TV kijken is de Arris VIP 5202 via HDMI op de Samsung TV aangesloten.

Voor Radio luisteren is de KPN ontvanger via Bluetooth op de Teufel Soundbar aangesloten, dit om te voorkomen dat de Samsung TV tijdens Radio luisteren AAN moet blijven staan.

Er ontstond in eerste instantie tussen deze beide functies een behoorlijk verschil in geluidsniveau want als ik van TV overschakelde naar Radio danĀ was het geluid beduidend luider dan bijĀ TV kijken.

Gelukkig kon ik dit op de KPN ontvanger via Instellingen - Geluid met -8 dB verlagen waardoor de het verschil in geluid nagenoeg verdwenen is.

Dus op het feit na dat ik moet wennen om 2 afstandsbedieningen te gebruiken ben ik met de kwaliteit van KPN TV en de Arris VIP 5202 best tevreden.

De wens om de KPN ontvanger met HDMI-ARC uit te voeren blijft natuurlijk wel bestaan.


@srna513006Ā ARC - Audio Return Chanel, er worden 1 of 2 draadjes voor de Audio gebruikt. Leg ons eens uit wat uw KPN ontvanger met een inkomend audio signaal aan moet? Deze hoeft alleen audio uit te sturen, met een binnenkomend signaal kan deze niks, en ik ga ervan uit dat de voor ARC gebruikte pinnen nergens mee verbonden zijn in de vip5202.

CeC Consumer electronics Control is een ander verhaal, en is zowel een vloek als een zegen.

Ā 

Op onze Samsung TV moet HDMI -CEC (AnyNet) helaas aan anders wordt het geluidssysteemĀ niet aangestuurd welke via HDMI ARC verbonden is aan de TV.

Alles, 4 apparaten worden met een Harmony 650 aangestuurd dat werkt ideaal.

Radio luisteren via vip5202 en de Fidelio van Philips werkt prima de TV gaat niet eens aan dankzij de opties van de Harmony, een kwestie van de juiste scenario instellen, de kpn ontvanger wordt meteen op radio en kanaal 802 ingesteld.

Ā 

Arris en DVD speler - HDMI - Philips Fidelio- HDMI ARC- TV HDMI3(ARC)

Ā 


Ā Op onze Samsung TV moet HDMI -CEC (AnyNet) helaas aan anders wordt het geluidssysteemĀ niet aangestuurd welke via HDMI ARC verbonden is aan de TV.

Dat is wel heel vreemd, ook zonder HDMI-CEC zou HDMI-ARC gewoon moeten werken.


@Galdor68Ā , dit hoef ik niet meer uit te leggen want dat is 4 dagen geleden al door @PeterGĀ uitgelegd en ik had al gemeld dat dit een misvatting van mij was.

Mooi dat uw ā€˜geluidssysteemā€™ prima door de Harmony wordt aangestuurd maar u verteld er niet bij waaruit uwĀ geluidssysteem bestaat.

Als hiermee een AV Receiver is bedoeld dan begrijp ik dat wel maar zoals ik al herhaaldelijk heb uitgelegd gebruik ik een Teufel Soundbar en de combinatie Samsung TV - Logitech Harmony 665 - Soundbar is nog nooit een goed huwelijk geweest en zal het ook niet worden.

Ā 

Ā 


@srna513006

Ik reageer op deze laatste regel van uw reactie.

De wens om de KPN ontvanger met HDMI-ARC uit te voeren blijft natuurlijk wel bestaan.

Ā 

Waarom die wens als u weet dat we er op een KPN box niks aan hebben?

Ā 

Het is inderdaad een AV systeem, anders heeft de HDMI ARC van de Fidelio naar de TV geen meerwaarde, dan zou elke HDMI poort voldoen.

Hiervoor had ik een pure Samsung audio soundbar dat werkte ook prima via de Harmony. Met iets andere instellingen. Gebruikte ik de originele afstandsbedieningen had ik juist veel problemen, als de soundbar aanmoest ging de TV ook aan, vanwege dat verhipte HDMI CeC gedoe.

Kunt of beter gesteld kon u de Teufel wel goed aansturen en instellen via de 665?


Ā Op onze Samsung TV moet HDMI -CEC (AnyNet) helaas aan anders wordt het geluidssysteemĀ niet aangestuurd welke via HDMI ARC verbonden is aan de TV.

Dat is wel heel vreemd, ook zonder HDMI-CEC zou HDMI-ARC gewoon moeten werken.

Dat blijft mij inderdaad ook verbazen. Zet ik Anynet uit dan krijg ik enkel geluid uit de TV speakers.


Op mijn (oudere) Philips werkt het ook alsĀ @Galdor68Ā vermeld. Zet je CEC uit dan werkt ARC ook niet meer.

Kan het echter niet testen op de Samsung en Sony. Bij die wordt het op geen enkele manier aangegeven bij uitzetten CEC icm ARC.

Mijn versterker is van nĆ©t voor ARC, heeft wel CEC. Maar er moet tussen versterker en televisie hier nog een hdmi kabel Ć©n een optisch kabeltje. Dan werkt het welĀ alsofĀ je ARC gebruikt.