Het gemis van HDMI-ARC op de Arris VIP5202 ontvanger is hier wel vaker aan de orde geweest.
Ook ik ervaar dat nu als heel vervelend en dit zou voor mij ondanks het feit dat ik verder best tevreden ben met KPN TV een reden kunnen zijn om een andere provider te kiezen.
Ik gebruik nu een Samsung Smart TV i.c.m. een Teufel Soundbar welke via de HDMI-ARC poort (4) op de TV is aangesloten.
Dit betekent dat als ik de TV via de KPN afstandsbediening inschakel ook automatisch de Soundbar ingeschakeld wordt.
Tot zover gaat het prima maar wil ik via Internetradio via de Soundbar naar Radiozenders luisteren dan moet ik de afstandsbediening van de Soundbar gebruiken en dat levert gedoe op, soms blijkt e.e.á. niet goed te reageren.
Het grootste probleem is dat als ik daarna weer TV wil kijken de juiste TV poort op HDMI 1 niet wordt gevonden of ik heb geen geluid omdat de Soundbar dan niet automatisch is ingeschakeld.
Ik zou het probleem met RADIO luisteren kunnen omzeilen door het geluid van de RADIO optie via de TV te laten lopen maar dat betekent in de praktijk extra energieverbruik en dat is tegen de huidige hoge kosten geen optie.
Als KPN nu eens ervoor zou zorgdragen dat de KPN ontvanger met HDMI-CEC zou worden opgeleverd dan zou alles een stuk gemakkelijker kunnen zijn.
Ik wilde dit toch even kwijt.