Skip to main content

Het gemis van HDMI-ARC op de Arris VIP5202 ontvanger is hier wel vaker aan de orde geweest.

Ook ik ervaar dat nu als heel vervelend en dit zou voor mij ondanks het feit dat ik verder best tevreden ben met KPN TVĀ een reden kunnen zijn om een andere provider te kiezen.

Ik gebruik nu een Samsung Smart TV i.c.m. een Teufel Soundbar welke via de HDMI-ARC poortĀ (4) op de TV is aangesloten.

Dit betekent dat als ik de TV via de KPN afstandsbediening inschakel ook automatisch de Soundbar ingeschakeld wordt.

Tot zover gaat het prima maar wil ik viaĀ Internetradio viaĀ de Soundbar naar Radiozenders luisteren dan moet ik de afstandsbediening van de Soundbar gebruiken en dat levert gedoe op, soms blijkt e.e.Ć”. niet goed te reageren.

Het grootste probleem is dat als ik daarna weer TV wil kijken de juiste TV poort op HDMI 1 niet wordt gevonden of ik heb geen geluid omdat de Soundbar dan niet automatisch is ingeschakeld.

Ik zou hetĀ probleem met RADIO luisterenĀ kunnen omzeilen door het geluid van de RADIO optie via de TV te laten lopen maar dat betekent in de praktijk extra energieverbruik en dat is tegen de huidige hoge kosten geen optie.

Als KPN nu eens ervoor zou zorgdragen dat de KPN ontvanger met HDMI-CEC zou worden opgeleverd dan zou alles een stuk gemakkelijker kunnen zijn.

Ik wilde dit toch even kwijt.

Ā 

Ā 

Ā 

@srna513006

Ik reageer op deze laatste regel van uw reactie.

De wens om de KPN ontvanger met HDMI-ARC uit te voeren blijft natuurlijk wel bestaan.

Waarom die wens als u weet dat we er op een KPN box niks aan hebben?

Mijn excuses, wederom dezelfde fout gemaakt, ouderdom denk ikā€¦šŸ˜‚

Ā 

Ā 


@srna513006

Ik reageer op deze laatste regel van uw reactie.

De wens om de KPN ontvanger met HDMI-ARC uit te voeren blijft natuurlijk wel bestaan.

Waarom die wens als u weet dat we er op een KPN box niks aan hebben?

Mijn excuses, wederom dezelfde fout gemaakt, ouderdom denk ikā€¦šŸ˜‚

Ā 

Ā 

Daar hebben we allemaal wel eens last van.


@srna513006

Het is inderdaad een AV systeem, anders heeft de HDMI ARC van de Fidelio naar de TV geen meerwaarde, dan zou elke HDMI poort voldoen.

Hiervoor had ik een pure Samsung audio soundbar dat werkte ook prima via de Harmony. Met iets andere instellingen. Gebruikte ik de originele afstandsbedieningen had ik juist veel problemen, als de soundbar aanmoest ging de TV ook aan, vanwege dat verhipte HDMI CeC gedoe.

Kunt of beter gesteld kon u de Teufel wel goed aansturen en instellen via de 665?

Ā 

Zoals ik in mijn openingsbericht al schreef gebruiken wij voor de geluidsweergave van de TV en oorspronkelijk ook van andere apparaten de Teufel Soundbar en dat ging meestal prima met de Logitech Harmony 665, met de nadruk op meestal want regelmatig was die het spoor kwijt, of dit nu aan de Samsung TV of Soundbar of afstandsbediening lag weet ik niet en daar ben ik tot nu toe nog niet achter gekomen.

Ik kon in de regel het probleem oplossen maar op het moment dat dit bij mijn vrouw gebeurde en ik even niet in de buurt was kwam zij er niet uit.

Daarom ook deze topic met de vraag of het eenvoudiger kon, ja het kan maar dan moet ik de Soundbar vervangen door een Home Cinema Set maar gelet op de best hoge kosten daarvan heb ik voorlopig voor deze oplossing met 2 afstandsbedieningen gekozen.


Op mijn (oudere) Philips werkt het ook alsĀ @Galdor68Ā vermeld. Zet je CEC uit dan werkt ARC ook niet meer.

Ā 

Ik kan het uiteraard mis hebben zover ik het weet is ARC niks meer en minder dan een term gebruikt voor de twee hdmi draadjes om geluid naar een receiver etc te sturen. CeC zal aan moeten staan om via de TV de volume van de geluids installatie aan te sturen. In ieder geval staat CEC uit kan ik niet voor de externe geluidsbron kiezen. Mogelijk een raarĀ software ding bij Samsung.Ā 


@srna513006

Het is inderdaad een AV systeem, anders heeft de HDMI ARC van de Fidelio naar de TV geen meerwaarde, dan zou elke HDMI poort voldoen.

Hiervoor had ik een pure Samsung audio soundbar dat werkte ook prima via de Harmony. Met iets andere instellingen. Gebruikte ik de originele afstandsbedieningen had ik juist veel problemen, als de soundbar aanmoest ging de TV ook aan, vanwege dat verhipte HDMI CeC gedoe.

Kunt of beter gesteld kon u de Teufel wel goed aansturen en instellen via de 665?

Ā 

Zoals ik in mijn openingsbericht al schreef gebruiken wij voor de geluidsweergave van de TV en oorspronkelijk ook van andere apparaten de Teufel Soundbar en dat ging meestal prima met de Logitech Harmony 665, met de nadruk op meestal want regelmatig was die het spoor kwijt, of dit nu aan de Samsung TV of Soundbar of afstandsbediening lag weet ik niet en daar ben ik tot nu toe nog niet achter gekomen.

Ik kon in de regel het probleem oplossen maar op het moment dat dit bij mijn vrouw gebeurde en ik even niet in de buurt was kwam zij er niet uit.

Ā 

Dat klinkt bekend, heel af en toe moet ik mijn Harmony opnieuw inprogrammeren. Ik vermoed zelf dat het deels in het gebruik van de Harmony ligt, hier doet deze in handen van de vrouw ook wel eens vreemd.

Als het nu verder naar wens werkt gewoon zo laten.


Daar lijkt het inderdaad op.

Als ik op mijn Samsung TV Anynet+ aanzet en op mijn Soundbar zowel HDMI-CEC Ć©n HDMI-ARC aanzet dan gaat het meestal goed maar datĀ conflicteert dan weer met de Harmony want die houdt niet van HDMI-CEC.

Als ik echter Anynet op de Samsung aanzet dan gaat ook de TV aan als ik Radio via de Arris wil beluisteren en dat is onwenselijk.

Ā 


@Galdor68Ā 

ā€ā€¦.Ik vermoed zelf dat het deels in het gebruik van de Harmony ligt, hier doet deze in handen van de vrouw ook wel eens vreemdā€¦ā€

Nu denk ik niet dat dit soort problemen alleen door vrouwen wordt gegenereerd want ik constateer regelmatig dat de grootste probleemveroorzakerĀ achterĀ de knoppen zitā€¦.šŸ˜‰ en dat ook mannen.

Ā 

Ā 


@Galdor68

ā€ā€¦.Ik vermoed zelf dat het deels in het gebruik van de Harmony ligt, hier doet deze in handen van de vrouw ook wel eens vreemdā€¦ā€

Nu denk ik niet dat dit soort problemen alleen door vrouwen wordt gegenereerd want ik constateer regelmatig dat de grootste probleemveroorzakerĀ achterĀ de knoppen zitā€¦.šŸ˜‰ en dat ook mannen.

Ā 

Ā 

Klopt ik bedoel zeker niet dat het door de vrouw wordt gegenereerd. Probleem is meer dat deze niet altijd de juiste knoppen gebruikt.

Ā 

Apart kan je op de Teufel arc aan of uitzetten?

Ā 

Met een Harmony kan je instellen welk apparaat wel of niet aan gaat, wat dat betreft verbazen mij de genoemde problemen, maar CeC blijft soms voor problemen zorgen. Hier gingĀ de DVD speler wel eens ongewenst aan, dat kon ik oplossen door alles opnieuw in te stellen.


Inderdaad, op de Teufel Soundbar heb je de optie om alleen CEC aan te zetten maar ook CEC-ARC.

Zoals je schrijft zijn juist de onverwachte storingen het probleem en de vrouw kan dat (meestal) niet oplossen.

Ik ga voorlopig op de hiervoor gemelde voet verder en ga over nadenken wat ik nog voor maatregelen kan treffen.

Ā 


Inderdaad, op de Teufel Soundbar heb je de optie om alleen CEC aan te zetten maar ook CEC-ARC.

Zoals je schrijft zijn juist de onverwachte storingen het probleem en de vrouw kan dat (meestal) niet oplossen.

Ik ga voorlopig op de hiervoor gemelde voet verder en ga over nadenken wat ik nog voor maatregelen kan treffen.

Ā 

Dat verbaasd mij wat ik over ARC denk te weten kan je dat niet aan of uitzetten. Ik heb een handleiding van de Teufel Cinebar 11 gevonden daar wordt dit niet genoemd.

Ā 

Om met 1 afstandsbediening de volume regeling van de Teufel aan te sturen zal cec aanmoeten staan.Ā  Met arc is het vaak dat maar 1 hdmi poort hier gebruik van maakt, die poort moet dan als bron worden gekozen.

Ā 

Ā 


Jij vergelijkt weer appels met perenā€¦

Ik gebruik geen Cinebar 11 maar een Cinebar Trios (CS 42) en die is van een heel ander kaliber.

Hierbij even een screenshot van een Duitse handleiding en hierna stop ik er mee met antwoorden want het voegt nu niets inhoudelijks meer toe.

Ā 

Ā