Skip to main content
Sinds vandaag, 17-2-19 heb ik geen ontvangst meer op iTV. De gids is gewoon in beeld, maar beeld blijft op zwart en er is geen geluid.

Programma terugkijken geeft ook zwart beeld. Youtube, Netflix werkt wel. Er zijn geen storingen op mijn adres bekend.

Gegevens:

UI-versie 3.64.01

SW versie: 7.3.61_1

HW versie: HMB2260



Als ik de andere ontvanger aansluit op dezelfde plaats werkt het wel. Dat is een oudere versie:

SW 7.3.60_1

HW Motorola_VIP1853



Blijkbaar ligt het aan de hardware of software. Wat kan ik hier aan doen?
Het werkt helaas niet!



De tuner was er nog niet. Wel heb ik inmiddels de oude Motorola omgeruild voor een nieuw model.

Na aansluiten van de nieuwe tuner blijkt dat zich precies hetzelfde probleem voordoet.

De gids is zichtbaar, geen beeld, geen radio. Het vreemde blijft dat 1306, UStad wel getoond wordt. De nieuwe tuner heeft via DHCP netjes een nieuw adres gekregen.



Wat ik nog niet heb vermeld is: een paar dagen voor de storing (17-2) heb ik het modem vervangen door een nieuwe. Alles werkte hierna. Op 20 feb. kreeg ik een mail van KPN met de tip "Je modem werkt, verbeter nu je wifi". Misschien is rond die tijd iets mis gegaan met de omzetting bij de provider?



Het lijkt nu wel duidelijk dat het niet aan de tuner of het modem ligt. Ik zou zeggen dat het iets bij de provider is.



Wij hebben dus nu geen TV meer.

(Dat wordt dus voorlopig via laptop iTV kijken)
Hoi, dit lijkt me een HDCP probleem. Dit doet zich vaak voor met oudere tv's, ouder dan zo'n 10 jaar. Of de HDMI-kaart in de tv zelf is dus stuk. Het is zeer onwaarschijnlijk dat 2 tuners van KPN, w.o. één nieuwe, achter elkaar hetzelfde probleem hebben.



Bij HDCP probleem of defecte HDMI kaart (electronica) in de tv is de énige oplossing: nieuw toestel. Die zijn stukken goedkoper dan, zeg, 10 jaar geleden.



P.S. Heeft je TV nog scart? Dat zal zeker werken 😉
Wat is het merk en type van de televisie waarop die TV ontvanger is aangesloten?
Nee, het ligt niet aan HDCP. Het doet zich voor op zowel een Philips als op een nieuwe Samsung. Daarnet met scart op de Philips aangesloten (en hdmi-kabel eruit): precies hetzelfde probleem.

De Motorola werkte wel op beide TV's.

De nieuwe is wederom de HMB2260 (nou ja, nieuw, prod.date: 2013/11/28).
Nee, het ligt niet aan HDCP.

Daar ligt het wel aan immers het feit dat jij het menu wel te zien krijgt maar de uitzending zwart blijft is een fenomeen dat 100% wijst naar een probleem met HDCP.

Alleen zenders die geen HDCP vereisen zullen dan bekeken kunnen worden.
Die conclusie trok ik uit het feit dat SCART ook dat probleem geeft, gecombineerd met de opmerking van PeterG: "Heeft je TV nog scart? Dat zal zeker werken".

(Ik wist niet wat HDCP was, heb het opgezocht.)
Nu nog een oplossing voor het probleem.

Gebruik je de hdmi kabel die bij de HMB2260 geleverd werd?

Kan je de televisie eens een aantal minuten volledig van de stroom afhalen.

Hierdoor zal er daarna een nieuwe HDCP handshake plaatsvinden.

Ik hoop dat die dan wel succesvol is.

Zo niet, dan hoop ik dat er snel iemand van KPN zal reageren in dit topic.
De TV gaat vaak uren van de stroom af met een schakelaar op de stekkerdoos. Nieuwe hdmi-kabel aangesloten hielp ook niet.

Geweldig hoe jullie meedenken maar ik denk inderdaad dat KPN hier aan zet is.
pajderuiter schreef: ik denk inderdaad dat KPN hier aan zet is.



Of jijzelf indien de tv al best oud is (naar huidige maatstaven). 8 jaar +.



Als je via scart ook alleen menu's hebt klopt er iets niet (aan de ontvanger).
pajderuiter schreef: ik denk inderdaad dat KPN hier aan zet is.

Of jijzelf indien de tv al best oud is (naar huidige maatstaven). 8 jaar +.




Het doet zich voor op zowel een Philips als op een nieuwe Samsung.
Ik probeer je te bellen @pajderuiter . Ik doe vanmiddag weer een poging. Laat me anders even weten wanneer het schikt. (ik werk doorgaans overdag)
Vandaag ben ik bereikbaar. Een paar keer bellen, want ik mis nog weleens een oproep.
Leuk je gesproken te hebben! Donderdag komt de monteur! Ik ben benieuwd hoe het afloopt!
Het is opgelost door de monteur (kundig en vriendelijk, trouwens). Hij heeft een harde reset uitgevoerd (na e.e.a. gemeten te hebben) en toen werkte het weer. De oorzaak is dus niet echt bekend.

Het enige dat ik op het modem heb gedaan is Wifi (2,4 + 5 GHz) uitzetten omdat ik al een andere AP heb.

De monteur heeft de wifi weer aangezet op het modem.

Deze kan toch gewoon weer uit? Dat kan toch niet de oorzaak zijn geweest?
Als ik de monteursbon bekijk staat er dat de monteur ook bij het is/ra punt bezig is geweest. Tevens heeft hij de wifi opnieuw aangemeld.

Het kan zijn dat de 'oude' verbindingen nog in je telefoon etc. stonden maar dat is voor mij ook speculeren. Wel mooi om te lezen dat het nu in ieder geval werkt!