Skip to main content

Sinds overstap naar kpn ontvang ik geen radio meer. Wel via de tv,maar ik wil apart naar de radio luisteren wat kan ik doen?

alvast dank voor reacties.

Waarschijnlijk luisterde je radio via de coax(ziggo)kabel. Bij KPN krijg je radiozenders op je tv ontvanger.  Als je dat geluid op je radio wil horen heb je een optische kabel nodig tussen tv ontvanger en je radio. Wel eerst kijken of je radio die aansluiting heeft achterop. 

 

Het kan ook vanaf je tv, maar als je het vanaf de tv ontvanger doet kan je tv uit terwijl het geluid doorgaat, op je radio.

 


Hallo Dennis,

hartelijk dank voor de snelle reactie. Ik ga kijken of het mogelijk is.fijn dat er een foto is bijgevoegd. Ik had vanmiddag contact met de kpn denk maar daar werd alleen gezegd nee wij kunnen niets doen u moet bij de fabrikant zijn. Zo’n stompzinnig antwoord geen aanbeveling om te bellen.,geen alternatieven niets.


Hallo Dennis,

de optische kabel past niet op de parasonic uitgang/ingang.

is er nog een andere oplossing mogelijk?


https://www.bol.com/nl/nl/p/digitale-optische-coaxiale-toslink-naar-analoge-rca-audio-converter/9200000065172753


Heb je weinig aan, kun je alleen geluid naar die radio sturen, die radio zal geen zenders ontvangen zoals bij ziggo over de coax.

Radio zal nog altijd via het KPN kastje moeten.

Probeer de ziggokabel eens, misschien is die niet afgesloten.


Heb je weinig aan, kun je alleen geluid naar die radio sturen, die radio zal geen zenders ontvangen zoals bij ziggo over de coax.

Radio zal nog altijd via het KPN kastje moeten.

Probeer de ziggokabel eens, misschien is die niet afgesloten.

Die ziggokabel houd er vroeg of laat mee op wat betreft analoge radiosignaal. Dan is radio via je tv ontvanger de manier om radio te luisteren zonder grote uitgaves. Geluid doorzetten naar je radio met zoiets wat @HGD al zei. Dan kun je huidige radio in iedergeval blijven gebruiken.

En anders moet je kosten maken voor bijv een internet radio.


De ziggo kabel is afgesloten helaas.

en een interne radio werkt deze ook via de kpn ontvanger? Hoe werkt deze? Ik ben a technisch dus vandaar deze vraag😀


Bij KPN zijn de radio zenders gewoon een zender in de decoder, deze moet je selecteren in het TV kastje, die kan dan het geluid doorgeven via de optische (Toslink) aansluiting naar een ander apparaat als die een ingang er voor heeft, je beruikt hem dan alleen als doorgeef luik zodat het geluid van het TV/Radio kastje via die versterker loopt.

Nadeel is dat je waarschijnlijk een VIP 5202 hebt gekregen, perfecte decoder maar jammer genoeg geen schermpje waarop je kunt zien op welk kanaal die staat, blijft het altijd gokken of moet je de TV aanzetten om te kijken waar die op staat.

Lijst met radiozenders en kanaal nummers:

https://www.kpn.com/televisie/zenders/radio.htm


Bedankt voor de reactie. Ik ga v d week naar de mediamarkt ofzo ik kom er niet uit.

wil de radio en Cd speler gewoon gebruiken zonder de radio op de tv.

Â