Skip to main content

Geachte lezers.

Na aanleiding van dit topic heb ik de volgende vraag.  Het probleem van vage gezichten, minder scherpe kleuren heb ik ervaren met een standaard KPN kasje (dus niet het 4K). Ik heb dit kastje 2 weken geleden omgewisseld voor een nieuw en zo ook heeft KPN al mijn andere apparatuur vervangen. Het probleem is echter nog altijd aanwezig bij mijn 55 inch OLED tv. Wat ik niet precies uit dit forum kan halen is als er voordelen zijn wanneer ik nu naar het nieuw KPN 4K kasje ga? 

Kan iemand mij helpen alvorens ik een 4K kasje ga aanschaffen? Ik ben een beetje bang dat ik het probleem wellicht nog meer ga ervaren?

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Sinds een week mijn Arcadia’s tv-ontvanger omgeruild voor een 4K Arres tv-ontvanger van KPN. Ook ik ervaar een achteruitgang qua kleuren en scherpte terwijl je juist het tegenovergestelde verwacht. 

Ik mag tot hopen dat KPN hier aan werkt om dit zo snel mogelijk te verhelpen


Het valt of staat ook met de kijkafstand. Met een 55 inch is dat 2,80 meter of meer bij HD. Zeker als je geen glasvezel hebt.
Verder is de beeldinstelling ook van belang. Ik heb een 43 inch UHD op DSL. Daarbij vind ik dat ik met 1080p50 écht het mooiste beeld heb. Niet met 1080i.

Met de 4k ontvangers adviseren we een output in te stellen van 1080i of 1080p50 tenzij … er 4k gekeken gaat worden. Ik bedoel dus een 4k bron. Een v.d. 3 4k-zenders danwel Netflix bijvoorbeeld. (alleen met Netflix Premium van € 13,99 kun je 4k aanbod krijgen)

De upscaling van een UHD TV is veel beter dan van de ontvangers. Dus kijk je HD: output op 1080; kijk je 4k: output (tijdelijk) op UHD @ 50 zetten.

4k levert KPN alleen als je aansluiting 100 Mb/s of meer kan leveren. Zie Fourstack.

Alleen de zenderkanalen 691, 692 en 693 zijn 4k. De overige zenders zijn en blijven HD.

Via FttH (glasvezel) heb je een betere HD kwaliteit voor de eerste 10 zenders via 661 t/m 670.


Hallo @peetie.slenders Goed dat je dit hier meldt en bijzonder dat je dit ervaart. Ik heb het zelf nog niet eerder gehoord. Peter geeft denk ik een nuttige tip. Kun je daar mee uit de voeten? 


Reageer