Skip to main content
Vraag

Geen teletekst op regionale zenders

• March 21, 2026
  • 31 reacties
  • 319 keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

Ook daar staat vrijwel niks op, ​@Noordzee .

Oost heeft alleen statische informatie omtrent ontvangst en contact met de omroep. En dat weer, ach…

https://www.oost.nl/nieuws/335639/rtv-oost-wijzigt-inzet-teletekst

https://mediamagazine.nl/rtv-oost-stopt-met-nieuwsberichten-via-teletekst

Wat ik me dan wel afvraag: werkt de ondertitelfunctie van de TV+ er wel op? Voor het programma Thuis in Overijssel.

Drenthe heeft nog een béétje nieuws en sport nieuws. Daar zal ik wel TT bij gaan zetten. Die zijn verder ook gestopt met het online aanbieden ervan.

https://www.google.com/search?q=teletekst+bij+omroep+drenthe

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 25, 2026

Deze aanpassing heb ik op m'n site gemaakt.

503 Drenthe (TT, nog wat Drents nieuws en sportnieuws en weer.)
504 oost (Overijssel) (TT, alleen weer en contactinformatie, sportnieuws)

• March 25, 2026

Beste Maja, 

Hi ​@Piet van der Vooren,

Ik heb de mediawet even doorgespit, en kan daar niks vinden over een verplichte doorgifte van teletekst. De Must carry zenders moeten worden doorgegeven maar hierbij lijkt teletekst dus niet verplicht te zijn.

Is dat dan HET argument om het ook niet te doen ? Wie heeft er voordeel van om het niet te doen ?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Beste Maja, 

Ik heb de mediawet even doorgespit, en kan daar niks vinden over een verplichte doorgifte van teletekst. De Must carry zenders moeten worden doorgegeven maar hierbij lijkt teletekst dus niet verplicht te zijn.

Is dat dan HET argument om het ook niet te doen ? Wie heeft er voordeel van om het niet te doen ?

Je bent vrij om elke app op de Sagemcom DIW7022 te installeren.

Maar in dit geval is er helemaal geen app.

Ook al zou KPN het willen, mijn inziens is het op de DIW7022 niet mogelijk.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik heb de mediawet even doorgespit, en kan daar niks vinden over een verplichte doorgifte van teletekst. De Must carry zenders moeten worden doorgegeven maar hierbij lijkt teletekst dus niet verplicht te zijn. Ik zie dat PeterG al de tip heeft gegeven om de site of app te bekijken van de zender waar je graag teletekst van zou willen zien en hoop dat dit een goede optie is voor jou 😊

Volgens mij gaat het bij de verplichte doorgifte om het gehele signaal van de betreffende zenders, dus zowel het 'normale’ signaal als teletekst. Ik zal bij het Commissariaat voor de Media informeren hoe men er daar instaat. Dan hebben we duidelijkheid.

Piet.

Van het Commissariaat voor de Media bericht ontvangen dat ik uiterlijk 7 april antwoord krijg op mijn vraag over de doorgifte van teletekst van regionale omroepen.

Piet.

Vandaag de volgende reactie ontvangen van het Commissariaat voor de Media:

Het Commissariaat heeft eerder een soortgelijke vraag ontvangen en onze juristen hebben hier destijds naar gekeken.

Daaruit is naar voren gekomen dat teletekst niet onder de doorgifteplicht valt. Teletekst wordt beschouwd als een additionele dienst en valt daarom buiten de reikwijdte van die verplichting. Wel geldt een verplichting om ondertiteling voor doven en slechthorenden door te geven, maar pakketaanbieders mogen daarvoor elke geschikte techniek gebruiken (zoals DVB-ondertiteling of app-gebaseerde oplossingen). Dit volgt uit de European Electronic Communications Code, die bepaalt dat doorgifteverplichtingen proportioneel en technologieneutraal moeten zijn. Specifieke technische standaarden, zoals het behoud van teletekst, mogen dan ook niet worden afgedwongen. Pakketaanbieders zijn vrij in de keuze hoe zij ondertiteling technisch aanbieden, zolang de toegankelijkheid daarvan gewaarborgd is.

Dit lijkt me duidelijk.

Piet.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 2, 2026

Ik heb gegoogled en dit kwam eruit: 

Nee, het doorgeven van teletekst van regionale omroepen is niet wettelijk verplicht via de Mediawet 2008 voor televisie-aanbieders (zoals KPN, Ziggo, Odido).

Hier zijn de details:

• Geen verplichting: Hoewel regionale publieke omroepen onderdeel zijn van het bestel en vaak teletekst aanbieden, is er in de wet- en regelgeving geen specifieke eis opgenomen die aanbieders dwingt om het teletekstsignaal van deze zenders door te geven.
  • Doorgifteplicht (Must Carry): Aanbieders zijn wel verplicht om het basis-televisiesignaal van de regionale omroepen door te geven (de zender zelf), maar dit geldt niet automatisch voor de teletekst-ondertiteling of de teletekst-informatiepagina's van die specifieke regionale zender.
  • Technologische verschuiving: Steeds meer aanbieders schakelen over op moderne TV-boxen (zoals KPN TV+), waarbij teletekst niet meer standaard wordt ondersteund of via een app moet worden geopend. Hierdoor verdwijnt teletekst van regionale omroepen vaak uit het aanbod, terwijl dat van de landelijke NOS-teletekst (pag. 888) wel via app-constructies blijft werken.
  • Ondertiteling wel belangrijk: De wettelijke eis richt zich meer op toegankelijkheid (ondertiteling), maar ook daarvoor wordt teletekst vaker vervangen door moderne technieken, zeker bij regionale omroepen. 

Officiële bekendmakingen +3

Kortom: De regionale zender zelf wel, de teletekst-pagina's van die zender niet.

Precies wat ik al schreef….