Skip to main content

Goedenavond,

Sinds gister heb ik een Unifi Dream Machine (UDM). Vanaf het KPN modem (v12) gaat er een kabel naar de WAN poort op de UDM. 

Op de UDM heb ik de UTP kabel aangesloten die verbonden is met de TV ontvanger (Arris). Daar zit bij de TV wel een switch tussen om meer apparaten te kunnen aansluiten. Helaas werkt op deze manier de interactieve TV niet. Als ik de UTP kabel rechtstreeks op het KPN modem aansluit, werkt het wel. Maar dat wil ik dus niet.

Ik heb glasvezel.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt en tips hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

 

Ps. Ik heb mijn vraag onder TV geplaatst maar zou ook onder Internet kunnen.

De UDM heeft geen ingebouwde IGMP proxy server en is daarmee ongeschikt om als primaire router gebruikt te worden voor KPN met iTV.

Jij gebruikt hem als router achter de V12 en dan moet je de TV ontvangers op de V12 aangesloten laten. Zie ook "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".


De UDM heeft geen ingebouwde IGMP proxy server en is daarmee ongeschikt om als primaire router gebruikt te worden voor KPN met iTV.

Bedankt voor je reactie. Dat van IGMP proxy wist ik maar ik dacht, omdat het signaal wel van het KPN modem naar de UDM gaat, dit zou moeten werken. Niet dus.

Ik heb de UTP die naar de TV ontvanger gaat nu aangesloten op poort 2 van het KPN modem en dat werkt logischerwijs.

Alleen zit er bij de TV ontvanger een switch tussen omdat ik meer apparaten bedraad heb aangesloten. Betekent dit nu dat deze nooit via de UDM kunnen lopen via dezelfde UTP kabel? 2de UTP kabel trekken is geen optie.


Staat de UDM bij de V12 of bij de Experia Box?

Ondersteunt de switch ook vlans?

Wat is het merk en type van die  switch?


Staat de UDM bij de V12 of bij de Experia Box?

Ondersteunt de switch ook vlans?

Wat is het merk en type van die  switch?

De UDM staat in de meterkast bij het KPN modem (v12). De switch staat in het TV meubel in de woonkamer. Dit is een huis, tuin en keuken switch met geen opties behalve het signaal splitsen.

 

Het KPN modem is trouwens als volgt geconfigureerd;

- UDM zit aangesloten op poort 1 van het KPN modem met de WAN poort op de UDM.
- In KPN modem het MAC adres van de UDM (die zichtbaar is in het KPN modem. Ik neem aan dat dit het MAC van de WAN poort is?) een reserved address gegeven van 192.168.2.200
- Vervolgens DMZ ingeschakeld met IP adres 192.168.2.200 in het KPN modem.


Als het alleen de televisie en de TV ontvanger zijn die op die switch zijn aangesloten dan zou ik het lekker zo laten. Het enige nadeel is dat je dan niet kan casten naar die televisie als het een Android televisie betreft. En anders kan je de televisie vaat ook via wifi aansluiten op de UDM.


Als het alleen de televisie en de TV ontvanger zijn die op die switch zijn aangesloten dan zou ik het lekker zo laten. Het enige nadeel is dat je dan niet kan casten naar die televisie als het een Android televisie betreft. En anders kan je de televisie vaat ook via wifi aansluiten op de UDM.

Het is meer, helaas. Shield Pro, Versterker, Xbox. Vooral de Shield wil ik op de UDM omdat deze met mijn NAS is verbonden welke ook op de UDM is aangesloten.
Kan ik daar nog iets mee? Of zit er niks anders op dan of via WiFi of een extra UTP kabel? Want het signaal komt toch altijd direct van het KPN modem?

 

Geen Android TV ;)


Vanaf v12 naar deze switch

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=0

Daar de tv ontvanger op

en de UDM

En de rest achter de UDM en daar je oude switch achter doen als je poorten tekort komt


Volgens mij euhm... denk jij er iets te simpel over Peter 😄 maar @wjb gaat het haarfijn uitleggen. Topicstarter heeft in ieder geval 2x de switch uit jouw link nodig 👍

Bij de tv misschien 1 met 8 poorten... 

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

🤔


Waarom 2x? Verhaal van Peter klinkt logisch? Heb er in ieder geval alvast één besteld :P


@Nick83

Van de v12 naar de switch en daar de itv en UDM achter 

Ik dacht dat de UDM bij de tv staat

 


Kan ik daar nog iets mee? Of zit er niks anders op dan of via WiFi of een extra UTP kabel? Want het signaal komt toch altijd direct van het KPN modem?

Met één netwerkkabel zal je in de meterkast en bij de televisie een switch die vlans ondersteunt (zoals de Netgear GS105Ev2) moeten plaatsen. Dan kan je zowel het netwerk van de V12 als het netwerk van de UDM over één netwerkkabel sturen.

Zet je de UDM bij de televisie dan heb je één switch nodig die IGMP snooping ondersteunt.


Als je de udm bij de tv zet, dan heb je genoeg aan de switch die je nu al hebt. Er vanuit gaande dat de udm zoveel poorten heeft als op het plaatje van Peter . En dan hoef je niks te doen met vlans.


Als je de udm bij de tv zet, dan heb je genoeg aan de switch die je nu al hebt. 

Toch is het beter om de TV streams weg te houden bij de UDM.


.


Ik kan me heel goed voorstellen dat je de UDM in de meterkast wilt houden omdat je ook op de 1e verdieping netwerkaansluitingen hebt die vanuit de meterkast komen.


Klopt wat @wjb zegt. Op de UDM zijn nog twee AC’s van UniFi aangesloten.

 

ik heb nu een 5 en 8-ports NetGear managed switch besteld. Moet ik op deze apparaten nog iets instellen om de situatie werkend te krijgen?

 

Sowieso enorm bedankt voor jullie snelle hulp!


Klopt wat @wjb zegt. Op de UDM zijn nog twee AC’s van UniFi aangesloten.

 

ik heb nu een 5 en 8-ports NetGear managed switch besteld. Moet ik op deze apparaten nog iets instellen om de situatie werkend te krijgen?

 

Sowieso enorm bedankt voor jullie snelle hulp!


ja dan wel 2 switches

maar is het echt niet mogelijk om 2x utp door die buis te strekken dan ?

dat wil meestal wel door een 5/8 buis

 


ik heb nu een 5 en 8-ports NetGear managed switch besteld. Moet ik op deze apparaten nog iets instellen om de situatie werkend te krijgen?

Zie dit bericht als voorbeeld.


Ik heb beide switches ontvangen.

 

@wjb Moet ik nu de Switch in de meterkast rechtstreeks verbinden met het KPN modem? Dus buiten de UDM om?


Als je beide switches zo configureert als in het voorbeeld en je sluit alles als onderstaand aan dsn zou het moeten werken.

 

Switch in de meterkast:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch bij de televisie en TV ontvanger.

Poort 2: LAN poort van Experia Box.

Poort 3: LAN poort van de UDM

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.

 

Switch bij de televisie en TV ontvanger:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch in de meterkast.

Poort 2: De TV ontvanger.

Poort 3: De televisie.

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.


Als je beide switches zo configureert als in het voorbeeld en je sluit alles als onderstaand aan dsn zou het moeten werken.

 

Switch in de meterkast:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch bij de televisie en TV ontvanger.

Poort 2: LAN poort van Experia Box.

Poort 3: LAN poort van de UDM

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.

 

Switch bij de televisie en TV ontvanger:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch in de meterkast.

Poort 2: De TV ontvanger.

Poort 3: De televisie.

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.


Bedankt.

 

Weet je ook hoe ik de configuratie van de Switches kom? Ik heb de Switch op poort 1 rechtstreeks aangesloten op mijn laptop maar op het standaard IP adres 192.168.0.239 gebeurt helemaal niks…


Weet je ook hoe ik de configuratie van de Switches kom? Ik heb de Switch op poort 1 rechtstreeks aangesloten op mijn laptop maar op het standaard IP adres 192.168.0.239 gebeurt helemaal niks…

Sluit de switch gewoon op de UDM aan en zoek op de UDM bij de DHCP cliënts naar het IP adres die de switch heeft gekregen.

Ga in.de browser naar dat IP adres en login.


Weet je ook hoe ik de configuratie van de Switches kom? Ik heb de Switch op poort 1 rechtstreeks aangesloten op mijn laptop maar op het standaard IP adres 192.168.0.239 gebeurt helemaal niks…

Sluit de switch gewoon op de UDM aan en zoek op de UDM bij de DHCP cliënts naar het IP adres die de switch heeft gekregen.

Ga in.de browser naar dat IP adres en login.

 

 

Exact mijn gedachte maar wat ik ook doe, de switch wordt dan niet getoond in de UDM. De UDM zegt wel dat er een netwerkkabel is aangesloten maar geeft geen device weer.

 

Kan dit komen doordat op de WAN poort van de UDM de netwerkkabel uit het KPN modem is aangesloten?


Kan dit komen doordat op de WAN poort van de UDM de netwerkkabel uit het KPN modem is aangesloten?

Nee, dat is juist de bedoeling.


@wjb 

Na een hard reset van de UDM zie ik de Switch eindelijk. Zit nu ingelogd in de beheeromgeving van de switch. Is aan te raden de switch een vast IP te geven? 192.168.1.2 denk ik? 1.1 is de UDM.