Skip to main content

Goedenavond,

Sinds gister heb ik een Unifi Dream Machine (UDM). Vanaf het KPN modem (v12) gaat er een kabel naar de WAN poort op de UDM. 

Op de UDM heb ik de UTP kabel aangesloten die verbonden is met de TV ontvanger (Arris). Daar zit bij de TV wel een switch tussen om meer apparaten te kunnen aansluiten. Helaas werkt op deze manier de interactieve TV niet. Als ik de UTP kabel rechtstreeks op het KPN modem aansluit, werkt het wel. Maar dat wil ik dus niet.

Ik heb glasvezel.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt en tips hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

 

Ps. Ik heb mijn vraag onder TV geplaatst maar zou ook onder Internet kunnen.

Is aan te raden de switch een vast IP te geven? 192.168.1.2 denk ik? 1.1 is de UDM.

Het beste is mijns inziens om de switch gewoon zijn IP adres via DHCP op te laten halen en deze op de UDM met een DHCP reservation vast te zetten.

Dit geldt eigenlijk voor alle apparaten die je aansluit.


Als je beide switches zo configureert als in het voorbeeld en je sluit alles als onderstaand aan dsn zou het moeten werken.

 

Switch in de meterkast:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch bij de televisie en TV ontvanger.

Poort 2: LAN poort van Experia Box.

Poort 3: LAN poort van de UDM

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.

 

Switch bij de televisie en TV ontvanger:

Poort 1: Netwerkkabel naar de switch in de meterkast.

Poort 2: De TV ontvanger.

Poort 3: De televisie.

Poort 4 en hoger: Andere apparatuur.

Als ik het goed begrijp sluit ik een netwerkkabel vanaf LAN 2 van het KPN Modem aan op een willekeurige poort op de Switch en op die poort ga ik de VLAN configureren?

 

Of configureer ik de VLAN op de andere switch in het TV meubel op (uit jouw voorbeeld) poort 2?


Als ik het goed begrijp sluit ik een netwerkkabel vanaf LAN 2 van het KPN Modem aan op een willekeurige poort op de Switch en op die poort ga ik de VLAN configureren?

Nee, je configureert op beide switches de vlans zoals in dat voorbeeld (klik) beschreven is en dan sluit je een willekeurige LAN poort van de Experia Box aan op poort 2 van de switch in de meterkast.

Sterker nog, je sluit het precies zo aan zoals ik in mijn bericht aangegeven heb.


@wjb Oke, switch in de meterkast is ingesteld. Nu de 2de switch in het TV meubel nog. Deze komt niet naar voren in mijn UDM logischerwijs omdat deze op de Switch in de meterkast is aangesloten. Hoe kan ik het IP van de 2de switch achterhalen?

 

Never mind, na herstart switch ziet de UDM em.


@wjb Het lukt helaas niet 😞 Alles aangesloten volgens het schema maar krijg even beeld en dan blauw scherm met foutcode stb-nmc-400.

 

Morgen maar verder puzzelen. Enorm bedankt voor je hulp tot nu toe!


Plaats hier eens screenshots van de instellingen op beide switches.

Dat zijn vier screenshots per switch.

1) VLAN configuration

2) VLAN membership VLAN ID 1

3) VLAN membership VLAN ID 4

4) Port PVID


Als beeldvorming voor hen die het begrip vlan niet dagelijks tegen komen, je trekt als het ware een virtuele kabel door de fysieke heen. De vlan ID is een labeltje wat de switch in staat stelt te bepalen welk virtuele kabel het op moet dan wel vanaf komt. Om dat werkend te krijgen moeten beide kanten wel gelijk zijn.


Plaats hier eens screenshots van de instellingen op beide switches.

Dat zijn vier screenshots per switch.

1) VLAN configuration

2) VLAN membership VLAN ID 1

3) VLAN membership VLAN ID 4

4) Port PVID

Hierbij alvast van de switch in het TV meubel. De andere kan ik (weer) niet bereiken. Kom ik op terug.

 


@wjb En hierbij de screenshots van de switch in de meterkast;

 

 


Klopt het dat

  • de twee switches onderling via poort 1 met elkaar verbonden zijn?
  • de TV ontvanger op poort 2 van de switch in het TV meubel aangesloten is?
  • de Experia Box met een LAN poort op poort 2 van de switch in de meterkast is aangesloten?
  • de UDM met een LAN poort op poort 3 van de switch in de meterkast is aangesloten?

Klopt het dat

  • de twee switches onderling via poort 1 met elkaar verbonden zijn?
  • de TV ontvanger op poort 2 van de switch in het TV meubel aangesloten is?
  • de Experia Box met een LAN poort op poort 2 van de switch in de meterkast is aangesloten?
  • de UDM met een LAN poort op poort 3 van de switch in de meterkast is aangesloten?

Ja, vanaf Switch meterkast, poort 1 gaat de kabel naar een wall outlet in het TV meubel. Vanaf de wall outlet gaat de UTP kabel in poort 1 van de switch in de woonkamer


Klopt

 

Nee, deze zat op poort 4 op het KPN modem. Nu op 2 maar nog geen beeld op de TV.

 

De UDM zat op poort 1, nu op poort 3 maar nog steeds geen TV verbinding. Foutcode stb-nmc-400.


Het werkt! Had toch een kabel verkeerd aangesloten! 1000x dank!


Ik zie de fout niet, IGMP snooping op het juiste vlan gezet?

 


Ik zie de fout niet, IGMP snooping op het juiste vlan gezet?

 


Laat maar … :wink:


Haha bedankt allen, het is gelukt!

 

Wat ik mij nog wel afvraag, is waarom ik één van de twee switches niet bij verbonden devices op mijn UDM zie? Iemand een idee? Ik zie alleen de switch in het TV meubel in de UDM, de andere niet. Die kan ik wel bereiken op IP adres.


Ik zou niet weten wat je met deze opstelling wil 

Dan dat je 2 netwerken vlan door een kabel drukt

Dat is nu precies waar vlans voor uitgevonden zijn, meerdere netwerken door één kabel.

Ik snap heel goed wat @Frank141283 met deze opstelling wil en ik kan me er ook volledig in vinden.

Ook ik "druk" meerdere vlans door één kabel.


Ik vind het best een elegante oplossing eigenlijk. Scheelt ook weer een hoop fysiek werk, ‘een kabeltje' erbij klinkt vaak gemakkelijker dan de praktijk doet blijken.


Bij @Frank141283 zou het plaatsen van extra switchen niet nodig maken

Oh, is dat zo? :confounded:

Hoe sluit @Frank141283 dan naast de TV ontvanger en televisie ook zijn Shield Pro, Versterker en Xbox aan in zijn woonkamer?


Peter, jij ook bedankt voor je adviezen. Ik heb echter gekozen voor het advies van @wjb. Een kabel is namelijk niet zomaar even gedaan en nu heb ik 2 kwalitatief goede switches.

 

Ik ben helemaal tevreden!


Dat is er nu zelfs op de fritzbox 5530

Als je die wilt aanschaffen, dan moet je dat vooral doen. Het is echter niet mijn keuze, ik wil namelijk geen wifi in mijn meterkast maar in mijn woonkamer, tuinkamer en werkkamer.

Ik kies dus bewust voor een router zonder wifi en goede accesspoints. Een andere keuze en dat is prima.

 

jij weet ook dat ik de fritzbox niet als wifi punt gebruik en dat ik nu een complete tp-link omada wifi systeem heb (achter een r9000)

de fritzbox is gewoon mooi met het dect centrale en makkelijk in te richten

 

Dit bakje wil ik er nog achter doen 

 


jij weet ook dat ik de fritzbox niet als wifi punt gebruik en dat ik nu een complete tp-link omada wifi systeem heb (achter een r9000)

de fritzbox is gewoon mooi met het dect centrale en makkelijk in te richten

Mag ik je dan vragen wat de 5530 je meer zal brengen dan de 7590 die je nu gebruikt als je de wifi-6 van de 5530 niet zal gaan gebruiken?


dat mag wjb ik wil de NT vervangen en de fritzbox 7590

ik wil een directe verbinding

ik ga ook de switches 24p netgear vervangen door omada

en wil op die manier samen met de ap,s vlans opbouwen

mijn doel vanaf de fritzbox gasten en lan naar de 605 2 x wan de rest opbouwen omada


dat mag wjb ik wil de NT vervangen en de fritzbox 7590

ik wil een directe verbinding

Dat is prima dat je dat wil, maar wil je dan zeggen dat je (waarschijnlijk) €250,- gaat uitgeven puur en alleen om de NTU er tussenuit te halen?

Wat is het voordeel wat je daarmee denkt te gaan behalen?


dat mag wjb ik wil de NT vervangen en de fritzbox 7590

ik wil een directe verbinding

Dat is prima dat je dat wil, maar wil je dan zeggen dat je (waarschijnlijk) €250,- gaat uitgeven puur en alleen om de NTU er tussenuit te halen?

Wat is het voordeel wat je daarmee denkt te gaan behalen?


geld maakt mij niet zo uit ik vindt het een leuke hobby

net als 1000/500 heb ik niet nodig maar ben aan het klooien met tp-link ap,s om te testen

wjb je hebt gelijk ik zoek het te ver op


O ja voor mensen die willen weten wat een glasvezel kastje gebruikt