Skip to main content

Goedenavond,

Sinds gister heb ik een Unifi Dream Machine (UDM). Vanaf het KPN modem (v12) gaat er een kabel naar de WAN poort op de UDM. 

Op de UDM heb ik de UTP kabel aangesloten die verbonden is met de TV ontvanger (Arris). Daar zit bij de TV wel een switch tussen om meer apparaten te kunnen aansluiten. Helaas werkt op deze manier de interactieve TV niet. Als ik de UTP kabel rechtstreeks op het KPN modem aansluit, werkt het wel. Maar dat wil ik dus niet.

Ik heb glasvezel.

Iemand enig idee waarom dit niet werkt en tips hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt!

 

Ps. Ik heb mijn vraag onder TV geplaatst maar zou ook onder Internet kunnen.

Het werkt! Had toch een kabel verkeerd aangesloten! 1000x dank!

Helemaal top dat je alles naar wens werkend hebt gekregen @Frank141283 :smiley:

@wjb en @peter-keetfm jullie heel erg bedankt voor jullie (on topic) bijdragen!

 

Reacties hieronder verwijderd, topicstarter heeft het werkend gekregen en de reacties hieronder waren niet meer on topic.

 


De klant heeft een werkende oplossing en is tevreden.

Vervolgens word er door de ‘verkopers’ gebakkeleid over wiens oplossing beter is … dan zou ik zeggen, ga lekker een plekje in de huiskamer opzoeken en daar de discussie voeren over hoe je het beste iemand kan helpen.

Even in het algemeen.

De een zijn hobby is niet de ander zijn oplossing. Ik heb ook een afkeer van de experiaboxen sinds die v10a in mijn mik geschoven werd, maar ik ga niet anderen een eigen router opdringen omdat ik zonodig dat de beste oplossing vind.

Uiteindelijk denk ik dat het doel moet zijn dat de vraagsteller tot een voor hem werkbare oplossing komt. Daarbij is het niet verkeerd dat er verschillende opties worden voorgedragen. Nog mooier is om daarbij aan te geven wat het voordeel en nadeel is van zo'n optie.

Wat voor de een een voor de hand liggende optie is kan voor een ander een onoverkomelijk probleem zijn, dat geeft niet maar is wel een punt om te realiseren.

Mocht een optie niet aanvaard worden of als een ander daar kanttekeningen bij plaatst dan moet je daar ook mee kunnen leven.

Afijn, dat is mijn standpunt.


De klant heeft een werkende oplossing en is tevreden.

De topicstarter wel, maar als je je bedenkt dat er vele anderen zijn die met een soortgelijke vraag zitten en via Google op dit topic uit kunnen komen dan is het goed om ook die gedachteuitwisseling (want meer is het niet) tot je te kunnen nemen.

Helpen doe je door kennis te delen en niet alleen met de topicstarter maar met iedereen die dit topic onder ogen krijgt. Als je daarbij een andere denkwijze, advies of mening hebt, dan moet je die vooral delen want niemand heeft de waarheid in pacht.


Het werkt! Had toch een kabel verkeerd aangesloten! 1000x dank!

Helemaal top dat je alles naar wens werkend hebt gekregen @Frank141283 :smiley:

@wjb en @peter-keetfm jullie heel erg bedankt voor jullie (on topic) bijdragen!

 

Reacties hieronder verwijderd, topicstarter heeft het werkend gekregen en de reacties hieronder waren niet meer on topic.

 

@Maja_ 

met respect haal ook even mijn berichten vanaf hier even weg

heeft ook niks met het topic te maken

bedankt


@wjb 

 

Beste wjb,

Sinds gisteravond loopt ineens het beeld weer vast na maanden prima te hebben gewerkt. Ik heb niks veranderd in de configuratie van de twee switches en in het aansluiten van de kabels. Wel onlangs mijn UDM een keer herstart..

 

Het enige wat mij opvalt is dat de Netgear switch in het TV meubel ineens een 192.168.2.x IP adres heeft, terwijl dit eerder een 192.168.1.x IP adres was. DHCP staat aan op de switch. Heb jij enig idee?
Ik zie de Switch met 192.168.2.x IP ook niet in mijn UDM, daar zie ik enkel 192.168.1.x IP adressen. Ik moest de switch opzoeken via de Netgear Switch discovery tool. Overigens vind ik via die tool de Switch in de meterkast dan weer niet 😞 Die is nergens zichtbaar, ook niet in de UDM.

Ik lever graag meer informatie aan.


Ik denk dat je voor het vastlopen van de televisie niet naar die switches moet kijken maarnaar de IGMP proxy server op jouw UDM.

Wat heb je moeten doen om de televisie weer aan de gang te krijgen?

Wat is het subnet dat je ingesteld hebt staan voor jouw LAN?

Gebruik je ook nog andere vlans op jouw thuisnetwerk en zo ja, wat zijn daar de subnets van?


Excuus @wjb, ik was iets te voorbarig. Ik heb de switch in de meterkast herstart (stroom eruit, stroom erin) en nu werkt het weer. Ik zie deze switch ook weer in de Netgear Switch discovery tool en kan hem benaderen. 

De switch in het TV meubel heeft nog wel een 192.168.2.x IP adres maar dat is dan logisch denk ik?

 

Dank voor je snelle reactie!


Wat is het subnet van jouw thuisnetwerk?

M.a.w. welke IP range gebruik je voor jouw LAN achter de UDM?

Is dat 192.168.1.x?


Wat is het subnet van jouw thuisnetwerk?

M.a.w. welke IP range gebruik je voor jouw LAN achter de UDM?

Is dat 192.168.1.x?

In de UDM is subnet 192.168.1.0/24 ingesteld..


Wat is het subnet van jouw thuisnetwerk?

M.a.w. welke IP range gebruik je voor jouw LAN achter de UDM?

Is dat 192.168.1.x?

In de UDM is subnet 192.168.1.0/24 ingesteld..

Welke firmware versie staat er op jouw Netgear switches?


De switch in de meterkast is een GS308E en daar staat firmware V1.00.08EN op.

De switch in het TV meubel is een GS105Ev2 en daar staat firmware V1.6.0.6 op.


Je doet er verstandig aan om in ieder geval de laatste firmware versie op jouw Netgear switches te installeren. In dit geval betekent dat dat jouw GS308E naar firmware versie V1.00.10EN geupgrade kan worden en jouw GS105Ev2 naar 1.6.0.10.

 

Daarnaast doe je er waarsvhijnlijk verstandig aan om jouw switches op de switch zelf te voorzien van een vast IP adres uit het subnet van de UDM. De reden is dat die switches op twee vlans aangesloten zijn die allebei een DHCP server hebben en dat leidt blijkbaar tot de situatie dat de switch soms een IP adres krijgt van de DHCP server op het éne vlan en dan weer van die op het andere vlan.

Wel apart want ook mijn switches (GS105Ev2 en GS108Ev3) zijn op meerdere vlans aangesloten maar krijgen hun IP adres altijd via hetzelfde vlan (vlan 1) die ik overigens overal als untagged heb staan.


Hmm geprobeerd de GS105Ev2 te updaten. Naar Loader mode gegaan maar nu is de switch niet meer bereikbaar via IP adres 😞 In de Netgear tool vind ik em nog wel met hetzelfde IP maar onbereikbaar.

Enige idee wat nu te doen? Ik wil liever geen fac. reset want dan moet ik alles voor KPN weer opnieuw instellen.

 

Update; geprobeerd via de NetGear PROSafe Plus utility. De GS308 is gelukt. Bij de GS105 krijg ik de melding dat deze niet in hetzelfde subnet zit (wat klopt). Kan ik deze dan het beste updaten door een laptop direct aan de betreffende switch te verbinden?


Hmm geprobeerd de GS105Ev2 te updaten. Naar Loader mode gegaan maar nu is de switch niet meer bereikbaar via IP adres 😞 In de Netgear tool vind ik em nog wel met hetzelfde IP maar onbereikbaar.

Enige idee wat nu te doen? Ik wil liever geen fac. reset want dan moet ik alles voor KPN weer opnieuw instellen.

Heb je hem al even uit en weer aan gezet?


Hmm geprobeerd de GS105Ev2 te updaten. Naar Loader mode gegaan maar nu is de switch niet meer bereikbaar via IP adres 😞 In de Netgear tool vind ik em nog wel met hetzelfde IP maar onbereikbaar.

Enige idee wat nu te doen? Ik wil liever geen fac. reset want dan moet ik alles voor KPN weer opnieuw instellen.

Heb je hem al even uit en weer aan gezet?

Nee maar zie mijn update die ik zojuist heb toegevoegd ;)


Update; geprobeerd via de NetGear PROSafe Plus utility. De GS308 is gelukt. Bij de GS105 krijg ik de melding dat deze niet in hetzelfde subnet zit (wat klopt). Kan ik deze dan het beste updaten door een laptop direct aan de betreffende switch te verbinden?

Het heeft geen zin om een PC rechtstreeks op die switch aan te sluiten.

Wat je wel kunt doen is de PC even op de Experia Box aan te sluiten zodat de PC daardoor een IP adres uit het subnet 192.168.2.0/24 krijgt.


Update; geprobeerd via de NetGear PROSafe Plus utility. De GS308 is gelukt. Bij de GS105 krijg ik de melding dat deze niet in hetzelfde subnet zit (wat klopt). Kan ik deze dan het beste updaten door een laptop direct aan de betreffende switch te verbinden?

Het heeft geen zin om een PC rechtstreeks op die switch aan te sluiten.

Wat je wel kunt doen is de PC even op de Experia Box aan te sluiten zodat de PC daardoor een IP adres uit het subnet 192.168.2.0/24 krijgt.

Check. Ik heb beide switch een static IP gegeven en ze zijn geupdate. Helaas is door de update de VLAN configuratie op de GS105 verwijderd. Deze ga ik nu weer proberen toe te voegen en kijken of het werkt!


Het werkt weer! 1000x dank @wjb !


Het was noet zo moeilijk om die vlan configratie terug te zetten.

Wat je zou kunnen doen is een backup maken van de.configuratie…

...zodat je die bij calamiteiten altijd weer terug kunt zetten.

 


Het was noet zo moeilijk om die vlan configratie terug te zetten.

Wat je zou kunnen doen is een backup maken van de.configuratie…

...zodat je die bij calamiteiten altijd weer terug kunt zetten.

 

Heb ik nu inderdaad gedaan! Ik ben er nu verder vanaf haha ;)