Skip to main content

Wat mij is opgevallen dat ik geen verschil zie tussen bv love nature en love nature 4k.

Als ik op mijn tv naar diagnose ga en ingang signaal dan zijn beide 3840x2160 /50p terwijl 4k 4096x2160 zou moeten zijn .

Als de normale(uhd) uitzending al 3840x2160 is waarom dan nog een 4k kanaal met de exact hetzelfde?

Wat mij is opgevallen dat ik geen verschil zie tussen bv love nature en love nature 4k.

Als ik op mijn tv naar diagnose ga en ingang signaal dan zijn beide 3840x2160 /50p terwijl 4k 4096x2160 zou moeten zijn .

Als de normale(uhd) uitzending al 3840x2160 is waarom dan nog een 4k kanaal met de exact hetzelfde?

De 4K Ultra HD zenders zijn 3840x2160 / 50p en de HD zenders zijn 1920x1080 / 50i.

Jouw TV ontvanger is waarschijnlijk ingesteld op UHD@50 of Auto en doet bij HD zenders dus zelf de upscaling van 1920x1080 naar 3820x2160.


Staat idd op auto, uhd of 1080 als instelling lijkt mij niet handig, kijk ook veel 4k op netflix en anders moet ik telkens de instelling wijzigen 

 


Dus er is helemaal geen 4k kanaal als alles 3840x1260 is want 4k is 4096x2160


Dus er is helemaal geen 4k kanaal als alles 3840x1260 is want 4k is 4096x2160

Nee, 4K Ultra HD is 3840x2160.


Waarom krijg ik dan een 3840x2160 signaal  bij een niet 4k zender


Waarom krijg ik dan een 3840x2160 signaal  bij een niet 4k zender

Omdat jouw TV ontvanger de upscaling van SD of HD naar 4K UHD doet als deze op UHD@xx of automatisch ingesteld is.


Oké duidelijk, raar maar duidelijk. 

 

 


Oké duidelijk, raar maar duidelijk. 

Iemand moet toch die upscaling doen immers een 4K televisie heeft nu eenmaal 3840x2160 pixels en wat het formaat van de bron ook is, uiteindelijk zal het in dat formaat weergegeven moeten worden.


Oke, had meer verschil in beeld verwacht tussen full hd en 4k vandaar

 


De nieuwe 4k tv's kan de upscaling toch zelf doen door middel van de instellingen, sharpness, noise reduction, smooth reduction etc.

Of is dat totaal iets anders?

 

Als de 4k tv wel kan upscalen, wat is dan het beste?

De ontvanger niet laten upscalen maar de 4ktv dat laten doen.

Of ontvanger + 4k tv de upscaling laten doen?


Als de 4k tv wel kan upscalen, wat is dan het beste?

De ontvanger niet laten upscalen maar de 4ktv dat laten doen.

Of ontvanger + 4k tv de upscaling laten doen?

Alle 4K televisie kunnen upscalen.

Je kunt upscalen beter overlaten aan de televisie, die zijn daar veelal veel beter in.


De nieuwe 4k tv's kan de upscaling toch zelf doen door middel van de instellingen, sharpness, noise reduction, smooth reduction etc.

Of is dat totaal iets anders?

 

Als de 4k tv wel kan upscalen, wat is dan het beste?

De ontvanger niet laten upscalen maar de 4ktv dat laten doen.

Of ontvanger + 4k tv de upscaling laten doen?

Dat eerste is ets anders.

De opschaling van de beeldresolutie houd in dat voor elk pixel er een aantal omliggende bij 'bedacht' worden met de beste overeenkomende kleur. Maar geen exacte kopie.

 

Persoonlijk altijd de TV dit laten doen.In mijn ogen moet een. STB het TV signaal onveranderd naar de TV sturen.

Een resolutie keuze op een TV ontvanger is wat mij betreft overbodig. 


Hoi @Gorbatjov 

Als je echt een UHD of 4K signaal wilt zien dan moet je een satellietantenne aanschaffen en een 4K zender opzoeken, dan zie je pas echt het 4k signaal.
En er zit wel degelijk verschil in 4K en UHD
4K Heeft iets meer lijnen 4096 t.o.v. UHD die er dus 3840 heeft, beide met 2160 pixels per lijn.
Maar dat verschil zie je bijna niet.
Hopelijk gaat de KPN de UHD zenders ook in de originele stream doorgeven want dan zie je wel degelijk een duidelijk verschil.


Ook met de huidige 4K zenders van KPN zie je uiteraard een enorm verschil, daar heb je echt geen satellietantenne voor nodig. Kijken eens naar LoveNature 4K (693) en vergelijk dat met LoveNature HD (34).

Er is overigens ook niets mis met de 4K streams van KPN met een bitrate van 26Mbps o.b.v. h.265!

De compressie factor van h.265 en ruim twee keer zo hoog als die van h.264 en als je je dat bedenkt dan kan je uitrekenen dat de stream voor LoveNature 4K ruim 7 keer meer data bevat dan die voor LoveNature HD. Uiteraard zal je dat ook zien.


Mee eens @wjb 
Maar je ziet wel duidelijk het verschil met een satellietzender dan met de KPN en die van Ziggo is helemaal niet om aan te kijken.
Verder zijn we het wel eens en dat mag ook in de krant 🤗


Mee eens @wjb 
Maar je ziet wel duidelijk het verschil met een satellietzender dan met de KPN en die van Ziggo is helemaal niet om aan te kijken.
Verder zijn we het wel eens en dat mag ook in de krant 🤗

Bij Ziggo is het maar de vraag of je wel het 'echte' UHD kanaal ziet. Hun principe van twee soorten streams achter 1 kanaal nummer is een bron van ellende.

 

Bij Love Nature moet je ook op het productie jaar letten pas na 2015 zijn ze ongeveer 200 uur content per jaar in UHD gaan produceren.

 

De hamvraag blijft is dat kanaal de extra € 2,50 waard voor mij persoonlijk niet. Dat is omdat we al nooit naar de HD variant kijken.

 

Verder en ook dat is persoonlijk hecht ik meerwaarde aan de HDR toevoeging dan de hogere resolutie.


Een 4K stream van KPN is 26Mbps terwijl een 4K stream van Netflix gemiddeld zo'n 16Mbps is en een 4K stream via Apple TV+ wel 40Mbps kan zijn.

Netflix beweert een betere encoding te gebruiken waardoor ze zonder kwaliteitsverlies meteen lagere bitrate zouden kunnen distribueren.

 

Ook 4K via de satelliet komt, als ik deze site mag geloven, veelal niet boven een bitrate van 16Mbps.

Er zijn uitzonderingen zoals Canal+ 4K (20,1Mbps) en Sky Cinema 4K (23,3Mbps) maar ook daar blijft LoveNature 4K op 15,6Mbps steken.


En wat is het punt van die cijfers? Wat je daadwerkelijk ziet op je scherm de kijkbeleving is het enige wat telt.

Wie het beste wilt kijk vanaf een schijf.


Galdor68 schreef:

De hamvraag blijft is dat kanaal de extra € 2,50 waard voor mij persoonlijk niet. 

De enige reden voor het afnemen van een 4K pakket zou voor mij zijn dat je dan een 5202 krijgt i.p.v. een 2260 of 2952 en dat je die dus uit het zicht kunt plaatsen.

Maar zelfs daarvoor is het 4K pakket niet interessant meer in het huidige TV+ pakket immers de TV Box kan ook uit het zicht geplaatst worden.


Je kan de 5202 nemen met 4k abb,.

Als je daarna de 4k opzegt, mag je de 5202 gewoon blijven gebruiken, zonder de 4k kosten.