Skip to main content
Vraag

Geen geluid op bepaalde zenders

• August 2, 2025
  • 10 reacties
  • 147 keer bekeken

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img

Sinds vanavond op bepaalde zenders geen geluid meer. Sowieso op NPO 1 en RTL 4 geen geluid en wellicht zijn er meer. Hoe kan dit en wat kan ik doen om dit te herstellen. De tv is een Sony Bravia. 

10 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 2, 2025

Wat vervelend. 

De tv is een Sony Bravia. 

Zo heetten de beeldbuis televisies al. Sony Bravia is de volledige naam ook al staat er alleen Sony op de voorkant. 

Maar goed. Belangrijker. Gebruik je de app in de tv? Of een ontvanger? En dan, welke?

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2025

Peter G,

Ten eerste, je hoeft me niet te verbeteren als het gaat op de benaming van de tv. Beeldbuizen zijn al jaren verleden tijd.

Ik gebruik de nieuwste tv ontwerpen van KPN. Inmiddels ben ik erachter, dat na de laatste update er iets veranderd is qua geluid. Na enig zoeken heb ik dit hersteld. De tv ontvanger was van pcm afgegaan naar een ander type. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

Ik geef alleen maar aan dat je met Bravia het type nog niet aangeeft. 

Beeldbuizen zijn al jaren verleden tijd.

Je begrijpt m'n opmerking dus kennelijk niet, helaas. Sorry.

Ah, geluidsinstelling. Wel apart. Stond dan op Dolby Digital Plus? Gek genoeg wil een Sony daar nog wel eens moeite mee hebben. Mijn Sony uit 2017 geeft op Netflix via de ontvanger geen geluid. Ik moet dan steeds Netflix op 'stereo’ zetten. Helaas houdt netflix dat niet vast, maar op dié tv kijk ik überhaupt weinig.

Weer veel plezier van tv kijken! 😎

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2025

Inderdaad begrijp ik je vraag dan niet, maar die had je dan iets specifieker moeten stellen. Welke type bijvoorbeeld. Hij stond inderdaad op dolby digital plus. Overigens heb ik dat niet gedaan en wellicht is dat met een update gebeurd. Type is de 55X90J.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

Oh, wel een vrij nieuwe Sony. Dan zou je die 'bug' zoals in mijn tv op de slaapkamer niet meer mogen verwachten. Aar ja, als je geen surround systeem hebt is stereo (pcm) wel het beste.

Of passthrough. 

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2025

Ik heb er wel een soundbar voor staan. De Sony HT-5000 welteverstaan. Deze kan ik apart instellen natuurlijk, maar als de KPN ontvanger het niet doorgeeft, dan heb ik er wellicht niets aan. Is het handig om alles vooraan eens uit te zetten en na pakweg 5 minuten het weer op te starten? Dan van pcm naar ddp te zetten? Overigens is de soundbar ook erg kritisch, want die volgt het geluid. Ik bedoel als er iemand links in beeld praat en plotseling helemaal rechts staat, dan zit daar tijd tussen eer het geluid er weer is. Dat zal wellicht anders kunnen, maar kan dat nergens terug vinden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2025

Probeer de instelling Passthrough eens.

Dan moet het mijns inziens ook goed gaan. 

Het is een Dolby Atmos soundbar en daarvoor is sowieso die instelling nodig. (D.A. alleen met streamingdiensten, vaak met het duurste abonnement)

Voor Dolby Atmos. Ontvanger op een HDMI ingang tv maar NIET de ARC aansluiting. Want dáárop sluit je de soundbar aan.

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2025

Leuk Passthrough gebruiken. Het woord ken ik, maar waar moet ik deze zoeken? TV, Soundbar of KPN.

Dolby Atmos gebruik ik niet. Heb ten eerste geen achterspeakers en ik heb het eens bij iemand anders beluisterd. Is voor mij geen toegevoegde waarde. Surroundgeluid is voor mij goed genoeg.

De soundbar zit in een HDMI Arc poort.

Fotomansje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • August 3, 2025

Heb het gevonden. Werkt tot nu toe ook. Zal het moeten ondervinden. Dank voor je uitleg 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Fotomansje! Wat fijn dat het dan wel gelukt is. Mocht je meer informatie zoeken over de geluidsinstellingen dan kan je ook altijd even kijken op onze kennisbank: