Skip to main content

Sinds ik een nieuwe TV heb (Samsung smart TV) moet ik om het geluid van een Netflix serie via mijn versterker (dus niet via de TV) te horen de geluidsopties in Netflix terugzetten naar origineel (standaard staat het op 5.1). Dit had ik niet met mijn oude Philips smart TV.

Volgens Netflix zit het probleem in het kastje van KPN. Maar ik kan in het KPN menu niets veranderen wat dit verhelpt.

Welkom op ons forum, @Harry L! Balen dat je problemen met het geluid op Netflix ervaart sinds je een nieuwe TV hebt. Dit probleem zit waarschijnlijk in jouw televisie. Zoals @PeterG in dit topic aangeeft, kan dit per televisie verschillen. Sommige televisies kunnen namelijk niet tegen het Dolby Digital Plus geluid van Netflix. De oplossing hiervoor is om de geluidsinstellingen aan te passen naar stereo/standaard. Ik snap dat het vervelend is om dit iedere keer te moeten doen, maar helaas kunnen we hier niets aan veranderen. Standaard staat Dolby Digital Plus namelijk aan. Als je een Smart TV hebt, kan je er eventueel voor kiezen om Netflix op de televisie zelf te gebruiken. De app die je in de appstore van jouw televisie kunt downloaden is namelijk helemaal geschikt voor jouw televisie.


Hier heb ik een Samsung TV uit 2019. Gekocht in september 2019. Van af oktober 2020 de app van Netflix in de TV zelf in gebruik; dus niet die van KPN, die viel steeds uit. Kan me niet herinneren geluidsprobleem te hebben (gehad) met Netflix via kpn-kastje tussen sept '19 en oktober ‘20.

TV is optisch verbonden met versterker. Gaat ook het 5.1 geluid van Netflix door. Kastje van KPN staat tijdens Netflix kijken doorgaans uit (standby dus).

Waarschijnlijk zul je wel goed (surround) hebben als je:

Opl. A
De N-app in de TV gebruiken en de TV optisch of via hdmi arc met je audio verbindt.
Opl. B
De kpn-kast optisch met je versterker verbindt. Want daar gaat geen DDP maar DD doorheen.

Om radio te luisteren zonder de TV aan is hier het kpn-kastje nog analoog (RCA rood/wit-minijack) verbonden met de versterker.