Skip to main content

De vraag is momenteel dus nog niet afdoende beantwoord ! Probleem nog NIET opgelost !

Ik kan mij namelijk aansluiten bij beschreven probleem. Net overgestapt van Hussel abonnement naar KPN+ abonnement. Het Hussel kastje nooit problemen mee gehad.

Na overstap op KPN+ valt gedurende grofweg het eerste half uur regelmatig het beeld en geluid even weg. In het begin vaker en langer. Het lijkt er op dat de nieuwe KPN+ decoder "tijd nodig heeft om probleemloos te werken".

Dat het aan het signaal zou kunnen liggen of andere apparatuur lijkt mij sterk, want met de Hussel decoder had ik geen problemen dus.

Herstarten van de decoder lijkt misschien een oplossing, maar is het volgens mij niet echt. Het zit echt in grofweg het eerste half uur van TV kijken.

Tot nu toe ontevreden over KPN+ en "shame on you KPN" dat jullie een halfbakken werkende decoder bij een abonnement in de markt zetten. Ooit van testen gehoord ? Problemen kunnen er altijd zijn, maar frequent wegvallend beeld en geluid mag en kan dus niet.

Zit erover te denken om de decoder (DIW7022) te laten omwisselen, maar vrees dat dat het probleem niet gaat verhelpen, zo lezende.

@ KPN: weten jullie inmiddels wat het probleem is ? Mag toch onderhand wel. Werken jullie hard aan een oplossing ? Stuur aub deze klacht door aan de techneuten.

Wanneer hoeven we op z'n minst de TV niet minimaal een half uur van tevoren aan te zetten zodat we ons favoriete programma ongestoord kunnen kijken ?

 

Admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

 

Hoi @Makiye, da's niet fijn tv kijken. Kun je wat meer vertellen over wat je in huis hebt aan apparatuur, en hoe dit op elkaar is aangesloten?

Het gaat me dan vooral om merk en type van tv en eventuele geluidsapparatuur. Hoe tv, en die eventuele geluidsapparatuur, op elkaar en de TV+ Box zijn aangesloten. En, hoe de TV+ Box op je modem is aangesloten (wifi, rechstreeks bekabeld, of bekabeld met een switch of homeplug ertussen)?


Hallo Erik,

Daar gaat 'ie dan:

TV is een Panasonic TX-48JZT1506 welke met een goede HDMI kabel is aangesloten op een Netgear switch (GC510P).

De Netgear switch krijgt z'n ethernet indirect via het KPN modem:

Vanaf glasvezel aansluitpunt loopt een utp kabel naar het KPN modem en vanaf het KPN modem loopt een utp kabel naar de Netgear switch om die van ethernet te voorzien.

De HDMI poort van de KPN+ box is via een goede HDMI kabel rechtstreeks aangesloten een receiver (zie hieronder).

Kortom, alles is bekabeld aangesloten.

Voor geluid maak ik gebruik van een Onkyo receiver (TX-L20D). Waarom ? Omdat ik het TV geluid over een standalone speakerset laat lopen en geen gebruik maak van de TV speakers. De receiver heeft instellingen die het geluid verrijken en bovendien klinkt het geluid over een goede speakerset veel beter.

De rest van m'n (Onkyo) stereoapparatuur is ook aangesloten op de receiver.

De ethernetpoort van de KPN+ box is via een goede utp kabel verbonden met de Netgear switch.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen maken en je er misschien iets mee kunt.

Ik heb het idee dat de software van de KPN+ decoder nog niet goed of voldoende doorontwikkeld is.

Los van wensen qua functionaliteit en gebruiksgemak etc etc, zou ik graag stabiliteit van de KPN+ decoder zien.

Als ik de TV en decoder aanzet heb ik grofweg in het eerste half uur last van af en toe wegvallend beeld en geluid, in het begin iets frequenter en langduriger.

Na grofweg dat halve uur is en blijft alles stabiel. Het lijkt wel een dieseltje dat op stoom moet komen :-)

KPN+ decoder aan-/uitzetten, resetten heeft het probleem tot nu toe niet verholpen.

Mijn vorige KPN decoder (die bij Hussel abonnement), een vergelijkbare decoder (uiterlijk althans), nooit problemen mee gehad.


Excuses, @Makiye, ik had helemaal gemist dat je gereageerd had. Manier van aansluiten ziet er goed uit. Dus daar pik ik niet direct iets uit dat ik als oorzaak kan aanwijzen.

Zou in de basis twee dingen kunnen zijn. Internet, of de apparaten onderling. Misschien dat de verbinding niet helemaal 100% is, en dat het even duurt voor de boel zich stabiliseert. Maar, gezien je glasvezel hebt, en de switch inderdaad een prima ding is, lijkt me dat niet direct plausibel.

Het kan ook zijn dat de TV+ Box, de tv en de Onkyo apparatuur onderling wat meer tijd nodig hebben om communicatie op orde te krijgen. Om te testen of dit een factor is raad ik aan om de TV+ Box eens aan de TV te verbinden zonder overige apparatuur. En dan kijken of de boel nog onstabiel is. Als dat niet zo is, dan zit het hem in de communicatie met de Onkyo apparaten. Dan kan het zijn dat je het beter krijgt door te kijken of je de manier van aansluiten daarvan kunt aanpassen. 

Als het ook zonder Onkyo's nog hapert, test dan nog wat andere poorten op de tv om uit te sluiten dat in een daarvan een probleem zit. Test ook met andere HDMI kabels, als andere poorten geen verschil maakt. 

Als het ondanks alles blijft haperen, laat het weten. Ik heb er dan waarschijnlijk niet direct een oplossing voor, maar het kan dan in ieder geval als feedback meegenomen worden.Â