Skip to main content

Ik heb een nieuwe Philips 4k televisie met soundbar gekocht. Ik krijg het geluid en beeld niet synchroon. Het geluid is later dan het beeld.

Wat speelt is dat beide na het aanzetten van tv goed (nagenoeg, maar niet spot on) synchroon zijn. Pas na een paar minuten treedt het verschil op. Het gebeurt zowel met de tv als ook op de soundbar (heb de soundbar uitgeschakeld omdat ik dacht dat hier het probleem zat).

Ik heb al nieuwe HDMI kabels gehaald, maakt geen verschil. Het treedt ook op bij Netflix. Diverse instellingen geprobeerd, niets lost het op. Vooral het feit dat het beeld en geluid pas na even uit elkaar gaan lopen vind ik heel raar.

Ik heb het KPN kastje met een high speed HDMI kabel op de tv aangesloten. De soundbar zit met eenzelfde kabel op de tv. Heb ook een optische kabel uit het tv kastje rechtstreeks op de soundbar aangesloten. Gaf hetzelfde probleem. Moest het geluidsspoor dan op stereo zetten, bij Dolby had hij alleen ruis.

Wie heeft tips?

Hoi @Marsman1980 . Welkom op het forum.

Wat vreemd dat dit gebeurt. Laten we die soundbar even buiten beschouwing laten en eerst testen of we het op de tv goed kunnen krijgen.

Jij hebt de itv tuner met een HDMI kabel op de tv aangesloten? Gebruik je nog een special HDMI poort?

Welk type tuner heb jij? Zou je deze sowieso een reset willen geven? → instellingen → 2 x de gele knop → terugzetten naar fabrieksinstelingen en software verwijderen → niet vergeten op deze instellingen op te slaan.

Op deze manier zou je in ieder geval op de tv geen sync problemen mogen hebben. 


Heb ik gedaan, syncproblemen op de tv zijn nu opgelost. In overleg met Philips heb ik de soundbar direct met een optische kabel aangeslote. Dat werkt nu ook, maar ik mis dan helaas wel de voordelen van de ARC koppeling.:sweat:


Ik zie het vaker en ik vrees dat de itv tuner en die soundbar/tv elkaar dan niet helemaal snappen. Daar heb ik niet direct een oplossing voor.

Ik vraag @PeterG  ook nog even naar zijn mening. 


Je kunt op een goede soundbar het geluid syncen (audio delay bijvoorbeeld). In je tv ontvanger is het ook mogelijk geluidsvertraging op de HDMI UIT in te stellen (i.c.m. instelling Dolby of automatisch; standaard is dat pcm stereo). Dat heeft natuurlijk ook invloed op ARC van TV naar soundbar.

P.S. je kunt de soundbar ook optisch op je tv aansluiten. Dan kun je ook het geluid van de apps in je tv via de soundbar ten gehore brengen.

En voor radio luisteren met de tv uit is het sowieso nodig een directe verbinding van de ontvanger naar de soundbar te hebben. Met de Arris vip5202 kan dat alleen optisch. De andere ontvangers ook analoog.


Ik kan idd geluidvertraging instellen. Echter is het juist geluid dat achterloopt. Het geluid moet dus juist sneller. Ook is het niet gelijk. Bij het aanzetten van de tv en soundbar is alles goed, na een seconde of 20 begint het uit de pas te lopen. Enig idee hoe dat te fixen is? Het moet ergens in de communicatie zitten tussen het kpn kastje via de tv naar de soundbar. Dit omdat alles via de optische kabel wel goed is.

Wel is het zo dat er een minime verschil is. Als ik de tv en soundbar tegelijk aanzet, dan hoor ik een galm. Geluid tussen tv en soundbar zijn net niet gelijk. Ik zet dan de tv speakers uit en luister dan alleen via de soundbar. Lipsync is dan goed, maar blijkbaar zit er toch ergens een miniem verschil.


Ik zet dan de tv speakers uit en luister dan alleen via de soundbar. Lipsync is dan goed, maar blijkbaar zit er toch ergens een miniem verschil.

Oh dat! Dat is normaal. Uiteraard gebruik je het geluid van de TV NIET (dus mute of op 0) bij gebruik van een soundbar of Home Theater System.

Dat minieme verschil, resulterend in galmeffect. heb ik hier ook. Toch is alles voor het oog lipsynchroon.

Verder:

Een significant achter lopend geluid is niet te corrigeren. Er is alleen geluidsvertraging beschikbaar op alle apparatuur; geen beeldvertraging.
Een achterlopend geluid is ook vreemd omdat het via digitaal op het beeld vooruit gaat. Er zit een sync signaal in waardoor het op je tv a.h.g.i. ongemerkt en vanzelf weer synchroon is. Met randapparatuur voor audio moet je vaak zelf het geluid wat vertragen.


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Met de optische kabel direct uit het KPN kastje op de soundbar werkt het n