Skip to main content
Beantwoord

Geluid hapert bij live tv kijken op TV+ Box

• 24 februari 2025
  • 18 reacties
  • 118 keer bekeken

Ik heb sinds 2 weken de KPN tv+ box, ivm hoge verwachting met glasvezel. Alleen bij het live tv kijken, valt er af en toe een woord weg bij het geluid. Bijzonder storend dus.

De box staat zo’n 2,5 meter van de router  vandaan, dus verwacht dat dat wel moet lukken. Reset en fabrieksinstellingen gedaan, andere HDMI uitgang gedaan. Maar niets helpt nog.

Iemand een idee wat te doen?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Zou je uit testoverwegingen eens willen proberen wat JanD oppert? Dan weten we of het ook voorkomt wanneer de KPN TV+ box bekabeld is aangesloten. Via Wifi bestaat nou eenmaal de kans dat er storingen kunnen optreden, zelfs in 2025 ;) 

JanD schreef:

Beste ​ ​@Ronald Kloosterman sluit eens een geschikte LAN-kabel aan, bij voorkeur de kabel die meegeleverd is met de TV+decoder en kijk dan eens of het beter gaat.

Dit om e.e.a. uit te sluiten.

Wat je ook zou kunnen proberen is de audio kwaliteit op Stereo in te stellen. Met tv-speakers is dat vaak de geluidsinstelling die het meeste succes heeft. 

Bekijk origineel

18 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 169 reacties
  • 24 februari 2025

Kijk eens instellingen Apparaat Open Algemene Instellingen Apparaat voorkeuren Weergave en Geluid  Geavanceerde geluidsinstellingen Audio kwaliteit instellen . bekijk de opties en probeer  ze uit.Misschien helpt het ? Heb je een Soundbar ?

Bij de spraak aangepast. Het lijkt nu in ieder geval iets minder. Maar nog altijd niet weg.

Er is geen soundbar aangesloten, de box is rechtstreekt op de tv.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 169 reacties
  • 26 februari 2025

Probeer eens weet niet of het helpt ga naar instellingen Apparaat Open algemene instellingen Apparaatvoorkeuren Weergave en geluid  open HDMI CEC , CEC activeren uitzetten.Nadeel TVen TV box moeten wel apart worden aangezet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1069 reacties
  • 27 februari 2025

Hoi ​@Ronald Kloosterman. Welkom op de KPN Community. Het kan het tv-kijken behoorlijk verstoren als af en toe een woord wegvalt. Dat is niet fijn. 

Heb je het inmiddels door wat KPN TV+ instellingen aan te passen de geluidskwaliteit kunnen verbeteren? Je geeft aan dat je iets bij ‘de spraak hebt aangepast’. Wat bedoel je daarmee? 

Je geeft ook aan dat de KPN TV+ ontvanger 2,5 meter van de Experia Box af staat. Dan heb je hopelijk een internetkabel aangesloten tussen beide apparaten. Dat verkleint de kans dat er storingen kunnen optreden. 

Bij de geavanceerde geluidsinstellingen heb ik “dialoog verbetering” op “Hoog” gezet.

Ik heb geen internetkabel aangesloten. Ik mag toch aannemen dat je draadloos kan tv kijken op 2,5 meter? Anders zou ik met KPN een flinke stap terug in de tijd gegaan zijn.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 27 februari 2025

Beste ​@Ronald Kloosterman welk merk en type modem/router gebruik je van KPN, de TV+ decoder kan slechts sporadisch draadloos aangesloten worden op bepaalde typen routers en versterkers of een combi daarvan. Doe je dat anders dan voorgeschreven kan KPN een goede werking niet garanderen.

Zie onderstaand een tabel met de enigst juiste aansluitmethoden:

en

De zwarte KPN box 12. Dus dat zou moeten als ik zo kijk.

Maar helaas. Voetbal live kijken is alleen maar irritatie. Ik begrijp niet waar dit aan kan liggen. Het is in ieder geval de box want kijkend op mijn mobiel via de KPN app, op grotere afstand, is er niets aan de hand.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 28 februari 2025

Beste ​ ​@Ronald Kloosterman sluit eens een geschikte LAN-kabel aan, bij voorkeur de kabel die meegeleverd is met de TV+decoder en kijk dan eens of het beter gaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1069 reacties
  • Antwoord
  • 28 februari 2025

Zou je uit testoverwegingen eens willen proberen wat JanD oppert? Dan weten we of het ook voorkomt wanneer de KPN TV+ box bekabeld is aangesloten. Via Wifi bestaat nou eenmaal de kans dat er storingen kunnen optreden, zelfs in 2025 ;) 

JanD schreef:

Wat je ook zou kunnen proberen is de audio kwaliteit op Stereo in te stellen. Met tv-speakers is dat vaak de geluidsinstelling die het meeste succes heeft. 

De kabel die meegeleverd is is niet lang genoeg. De afstand is 3 meter van router tot tv box. Helaas lukt die test niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8396 reacties
  • 1 maart 2025

Dan gebruik je een geschikte kabel ​@Ronald Kloosterman 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1069 reacties
  • 3 maart 2025

Als je je profiel invult ​@Ronald Kloosterman, dan kan ik je gratis een 10 meter kabel toesturen. Dan heb je die mooi liggen als je in de toekomst nog andere zaken bekabeld wilt testen. 

Wat ik mij nog even afvroeg: Heb je ook nog eigen netwerkapparatuur aangesloten in je netwerk? Denk aan Wifi versterkers, routers, switches? Dat kan ook van invloed zijn. 

@Arjan van KPN , profiel is ingevuld. Er is in het netwerk alleen een wifi-versterker van KPN, 1 computer boven, en 3 smartphones verbonden. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1069 reacties
  • 6 maart 2025

Dank je voor het invullen van je profiel! De 10 meter ethernetkabel gaat onderweg en wordt bij je thuis afgeleverd. 

Heb je deze Wifi versterker niet te dichtbij de Box 12 staan? Dat kan soms ook voor wat problemen zorgen. En heb je ook nog gekeken naar de geluidsinstellingen van je tv zelf? Welke model en type tv heb je precies? 

Ik ben in ieder geval benieuwd als je de ethetnetkabel aansluit of het probleem blijft of verdwenen is. 

Top, ga in ieder geval de kabel aansluiten om te checken.

De wifi versterker staat verderop in het huis.

Tv is een HiSense. Geluidsinstellingen van de tv zal ik nog naar kijken.

Vanmorgen nog contact gehad met klantenservice en de box opnieuw opgestart, maar weet nog niet hoe het nu is. 

Inderdaad met kabel gaat het goed. Het blijft bijzonder op zo’n kleine afstand, en een kabel terug door het huis is een stap terug in de tijd.

Al met al spijt van deze overstap. De enige hoop is de mogelijke update van de box?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1069 reacties
  • 13 maart 2025

Op de ontwikkeling van Wifi wat betreft stabiliteit en snelheid zit voorlopig nog geen rem, dus er wordt wel steeds meer mogelijk via een draadloze verbinding. Maar zoals je merkt geeft de ‘ouderwetse’ internetkabel altijd een stabiele verbinding. Daarom worden in de meeste nieuwbouwhuizen ook in elk vertrek een ethernetverbinding gerealiseerd. De goede isolatie van zulke huizen is dan weer de belangrijkste factor waarom Wifi niet goed kan doordringen in elke ruimte. Dus ik ben het toch niet helemaal met je eens dat werken met een internetkabel een stap terug in de tijd is 😉

Je kunt nog overwegen, als je echt geen internetkabel wilt gebruiken, om de KPN TV+ box op unicast te zetten. Dat betekent wel dat de beeldkwaliteit een heel klein beetje naar beneden gaat en dat je een paar seconde achterloopt op het livebeeld. Je kunt het in ieder geval even proberen. Je zit dit aan via Instellingen (tandwieltje) → Beeld → Videomodus → Gebruik unicast. 

Reageer