Skip to main content

Ook ik moet mij helaas aansluiten bij de berichten die ik hier lees. Het probleem lijkt wel niet erkend te worden, ik vind dat nogal wat. Sinds iets meer dan een week heb ik plots last van volume problemen. Ik heb een Bluesound pulse soundbar onder de tv hangen. Geloof me, daar zit genoeg power in. Maar nu staat deze op 80% om het geluid een klein beetje verstaanbaar te krijgen. Mijn vraag zeer specifiek:

wat gaat KPN hier nu aan doen? Ik lees update, wanneer komt die update dan? En, als dat de oplossing is, wat is dan de oorzaak van het probleem dat velen nu ervaren? 

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst van topic

Hallo @PeterSinga, welkom op het KPN forum. Je reageert in een bericht dat al een paar maanden oud is. Er zijn gedurende die periode een aantal software updates geweest die geluidsproblemen hebben opgelost. Om je goed te helpen zijn er nog een aantal vragen: Welke tv-ontvanger heb je? En hoe heb je de tv-ontvanger + soundsysteem met elkaar verbonden?

Misschien dat Peter je dan kan adviseren wat te doen :)


Hallo Nadia,

 

dank voor je bericht. Ik weet dat dit een een reactie op een wat ouder bericht is, ik kan namelijk nergens een oplossing vinden. 
 

Ik heb een Arris vip2952 v2 welke optisch is verbonden met de soundbar. De tv zelf is via HDMI Arc met de soundbar verbonden. Welk van de twee ik ook kies, het geluid is en blijft zeer zeer slecht. Instellingen bekeken, en ik kan niks afwijkends ontdekken. Het heeft zeker niet met de soundbar zelf te maken, muziek afspelen klinkt normaal zoals dat zou moeten. 
 

het geluid is dus wel goed geweest maar ineens veranderd. Ik heb de tv ontvanger ook al een rest gegeven, frisse start, nieuwe software inladen: het helpt allemaal niets. 
 

Welke tips en mogelijkheden zijn er dan nog? Die hoor ik graag. En Diana: ik heb de indruk dat het voor KPN niet helder is wat de oorzaak is van dit probleem.

 

Groet Peter


Jij als expert, @PeterG. Heb je nog advies om het geluid te optimaliseren? 


@PeterSinga

Dan moeten we toch wat dingen gaan uitsluiten.

Als eerste: is het geluid via de TV zelf, direct met HDMI v.a. de Arris, wel goed????

Ik zou zeggen… probeer het eens met een ander apparaat als de Arris 2952. Bv de optische uitgang van je tv of een BRD met optische uitgang. Als dat (wel) goed is is er misschien iets met de optische uitgang van de Arris….

Ik heb ook een Arris 2952 en die werkt zowel optisch (via de tv) als analoog prima op de versterker. Het is dus een beetje proberen en uitsluiten.

Zet ook de uitgangen (HDMI en Optisch) van de Arris eens op 'stereo’.


Dank voor je reactie. Ik ga het uitproberen


Geluid via hdmi/tv       Oké 

geluid optisch direct op de tv. Oké 

instelling tv ontvanger stereo:   Geluid oké, op beide kanalen

dus op stereo geluidsniveau oké. Die snap ik niet helemaal. De soundbar is in staat om dolby audio weer te geven. Waarom is het geluid zachter via deze instelling?

 

@peter: dank voor je hulp


De soundbar is in staat om dolby audio weer te geven. Waarom is het geluid zachter via deze instelling?

Dat is altijd zo. Heb ik hier ook. Ook via Ziggo box.

Derhalve kan bij KPN de digitale uitgang (optisch en hdmi) bij instelling Dolby of Auto voor “stereo geluid” op 4 of 8 dB zachter gezet worden. Dan is het verschil minder groot.


Reageer