Skip to main content

Sinds 1 week klant bij KPN (Internet KPN box 12 en KPN TV+) ik ondervind echter problemen met het geluid: bij overschakeling naar andere zender direct op via de tv-gids wel direct beeld, doch het duurt enige seconden voordat er geluid is (varieert tussen de 4 en 6 sec. soms echter ook wel 10 tot 20 sec)

Dit is hoogst irritant en had dit niet verwacht (ben hier niet voor overgestapt)

 

Ook bij gepauzeerde zending en  bij terugkijken uitzending treedt dit op.

Bij films (bijv. Netflix) is er geen probleem.

Ik heb een Sony KD65AF smart tv, TV box is met officiële kabels op TV aangesloten en via wifi aangesloten op het internet. Er is door de KPN monteur een Super Wifi punt geplaatst, dus het signaal is goed( gechecked door monteur bij installatie)

De Sony TV geeft kort op het scherm informatie weer: welke ingang en 1080p, nu valt het wel op dat bij geluidsproblemen de melding 1080p afwisselt met Dolby Digital Plus1080p en dat het geluid dan werkt bij deze laatste melding. Echter de ene keer schakelt dit direct een andere keer wisselen deze meldingen

onderling diverse keren en de ene zender is soms sneller dan de ander.

Wat is de oorzaak van dit probleem en hoe kan dit opgelost worden.

 

En ter voorkoming van onnodige vragen: installatie ect is door monteur gedaan, internetsnelheid en bereik is perfect, juiste kabels gebruikt, software van KPN TV box en smart tv is up-to-date.

Hi @Arji! Welkom op het forum. En bedankt voor je duidelijke uitleg. 

En ter voorkoming van onnodige vragen: installatie ect is door monteur gedaan, internetsnelheid en bereik is perfect, juiste kabels gebruikt, software van KPN TV box en smart tv is up-to-date.

Begrepen! 😉

Ik ben nog wel nieuwsgierig hoe de geluidsinstellingen van je tv staan. En hoe de geluidsinstellingen van je TV+ ontvanger staan. 

Ter bevestiging, je gebruikt geen soundbar of andere audio apparatuur? Het geluid gaat alleen via de televisie?

 


Hi Bram

Op de KPN box is bij geluid de enige optie: Audio vertraging instellen.

Instellingen Sony:

ClearAudio+ staat aan

Geluid Modus: standaard

 

Geluid alleen via de Tv,audio systeem had ik al losgekoppeld. 

Deze week nog telef contact gehad met medewerker klantenservice. Probleem zou bekend zijn!! Wachten is waarschijnlijk op update(?) Iedere week maar reset proberen!!! Onvoorstelbaar dat KPN dit product zo in de markt zet en daarnaast zoveel reclame hiervoor maakt.

Overigens is er ook een synchronisatie probleem geluid/beeld bij Terugkijken en/of opnames en versnel doorspoelen

 


@Arji ik bedoelde met de geluidsinstellingen deze instelling onder “Geavanceerde instellingen”. Je hebt geen geluidsapparatuur aangesloten. Maar het klinkt namelijk alsof er toch iets wordt omgeschakeld wanneer je van zender wisselt.

Als dit niet helpt, laat het hier dan weten. Dat is het laatste dat ik wil vragen voor ik de technische dienst er naar laat kijken. 


Oke Bram,dank je

S/PDIF output stond aan,heb ik nu uitgezet. 

Verschil beeld/geluid varieert nog steeds tussen 3 en ca 11 sec,soms iets langer.

Zie nog wel steeds de wisselingen tussen de info op scherm

 1080p en Dolby Digital Plus1080p en dat het geluid dan pas werkt bij deze laatste melding. 

Vr gr Ron

 

 


@Arji ik heb overlegd met een expert. Die vraagt eerst nog de instellingen van de Sony toch aan te passen. 

Je geeft in je reactie van 2 september aan dat je ClearAudio+ aan hebt staan. En dat de geluidsmodus op standaard staat. 

Wil je deze nog omzetten naar de andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld automatisch? En na het wijzigen telkens de TV+ Box even kort van het stroom halen? Start deze daarna weer op en probeer te zappen. 

Verder hebben we gister een update van de TV+ ontvanger gedaan. Deze wordt op 7 september bij iedereen uitgerold. Kijk even of deze automatisch bij je is geïnstalleerd. Of dat je deze handmatig kan downloaden. 

Als na de update op 7 septemer en het wijzigen van de instellingen het zappen nog steeds zo lang duurt maak ik direct een ticket aan. Ik hoor dan graag van je. 


@Arji ik ben wel benieuwd of je het probleem nog hebt als je op de tv+ box bij de instelling het geluid op passthrough zet. Dan kiest de zender namelijk direct voor wat ze ondersteunen, dolby 5.1 of stereo pcm 


Hi Bram

software is vandaag up-to-date

ClearAudio+ uitgezet: geen verschil

Geluidmodus is standaard, je kan dit wijzigen in Dialoog, Bioscoop, Muziek of Sport, is dus het soort geluid

Geavanceerd automatisch volume staat aan

Box aan en uitgezet: geen effect

 

Echter het advies van Pietheingrun heb ik opgevolgd en ik moet zeggen dat werkt, duurt 1,5-2 sec voordat geluid er is na beeld (bij omschakeling zender direct of via gids) en geen synchronisatie verschil na versneld doorspoelen. Is deze geringe vertraging algemeen geaccepteerd?

In ieder geval hartelijk dank voor je advies pietheingrun.

Bram ik verneem graag je reactie hierop en in ieder geval bedankt voor je support en advies tot dusver


Hi Bram

software is vandaag up-to-date

ClearAudio+ uitgezet: geen verschil

Geluidmodus is standaard, je kan dit wijzigen in Dialoog, Bioscoop, Muziek of Sport, is dus het soort geluid

Geavanceerd automatisch volume staat aan

Box aan en uitgezet: geen effect

 

Echter het advies van Pietheingrun heb ik opgevolgd en ik moet zeggen dat werkt, duurt 1,5-2 sec voordat geluid er is na beeld (bij omschakeling zender direct of via gids) en geen synchronisatie verschil na versneld doorspoelen. Is deze geringe vertraging algemeen geaccepteerd?

In ieder geval hartelijk dank voor je advies pietheingrun.

Bram ik verneem graag je reactie hierop en in ieder geval bedankt voor je support en advies tot dusver

nog een optie: onder instellingen bij informatie is het mogelijk van multicast naar unicast te gaan. dat heeft bij mij veel geholpen(blijft wel een tijdelijke oplossing) 


Maar dan lever je in op beeldkwaliteit en je geluid gaat naar stereo… dat wil je toch niet als dat niet hoeft.

ik kijk multicast, heb een Sonos beam soundbar , heb de tv en tv box allebei op passthrough staan. En ik heb nu al een week 0,0 problemen met lineaire tv. 
streaming apps kijk ik op de Apple TV ivm dynamische refresh rate


Echter het advies van Pietheingrun heb ik opgevolgd en ik moet zeggen dat werkt, duurt 1,5-2 sec voordat geluid er is na beeld (bij omschakeling zender direct of via gids) en geen synchronisatie verschil na versneld doorspoelen. Is deze geringe vertraging algemeen geaccepteerd?

Een kleine vertraging kan voorkomen. 1 tot 2 seconden zou ik zelf als acceptabel beschouwen. Ik heb thuis op mijn eigen TV+ ongeveer dezelfde vertraging.


Maar dan lever je in op beeldkwaliteit en je geluid gaat naar stereo… dat wil je toch niet als dat niet hoeft.

ik kijk multicast, heb een Sonos beam soundbar , heb de tv en tv box allebei op passthrough staan. En ik heb nu al een week 0,0 problemen met lineaire tv. 
streaming apps kijk ik op de Apple TV ivm dynamische refresh rate

daarom tijdelijke oplossing😏


Maar dan lever je in op beeldkwaliteit en je geluid gaat naar stereo… dat wil je toch niet als dat niet hoeft.

ik kijk multicast, heb een Sonos beam soundbar , heb de tv en tv box allebei op passthrough staan. En ik heb nu al een week 0,0 problemen met lineaire tv. 
streaming apps kijk ik op de Apple TV ivm dynamische refresh rate

ik heb een 7.1 thx versterker, gebruik alleen stereo hifi speakers met een ultralaag subwoofer. 

mijn versterker zet alles zelf om naar 2.1 geluid. nu os dit een high end versterker , daar zitten betere componenten in. 

bij mij staat de tv box nu op throughout 1op 1 doorvoer naar de randaparatuur.

dit helpt aardig met lipsync probleem