Skip to main content
Vraag

Geluid nieuwe TV+ box vervormt, optisch aangesloten op een DAC en op stereo versterker

• May 18, 2025
  • 14 reacties
  • 152 keer bekeken

Een paar dagen de nieuwe TV+box. Ik heb de zelfde aansluitingen als de voormalige TV box. Nu vervormd het geluid enorm. Zoals bij Film met veel actie of voetbalwedstrijden met gejuich van het publiek. Dan ontstaat er een soort “hol” geluid en lijkt of de spraak en het omgevingsgeluid uit elkaar lopen. Dit is erg storend. 

Ik heb de box aangesloten via een Optical kabel naar een DAC en zo naar mijn stereo versterker. Werkte dus altijd goed en nu niet om aan te horen..

Wat te doen

14 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 18, 2025

Beste ​@Dave DAB om e.e.a. uit te sluiten, sluit de TV+ decoder eens rechtstreeks aan op de TV via de HDMI kabel, is het geluid dan ook niet goed? Dus zonder optical aangesloten.

Al een andere HDMI-kabel geprobeerd, al een andere HDMI poort op de TV geprobeerd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 18, 2025

Dank Jan voor je reactie.

net even getest. Zonder optical geen geluid over de dac/stereo receiver. Alleen geluid over tv zelf.

vreemde is met optical zette ik mijn stereo receiver op 0 en kwam er toch geluid over de speakers…..?

dit zorg waarschijnlijk voor galmende geluid… 

maar krijg het niet opgelost… tips?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 18, 2025

Volume van je TV op nul zetten?

geluid over tv + geluid over receiver, hoeft maar iets verschillende vertraging in te zitten en je krijgt galm.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 18, 2025

@Dave DAB Aangezien je een stereo installatie hebt, heeft het geen nut om meerkanaals geluid te gebruiken. Het center kanaal is voor spraak ontbreekt dan of heel weinig over stereo kanalen te horen. Ga naar geluid instelling van de TV+box en zet het vast op stereo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 18, 2025

Nee het volume van mij receiver op 0 zetten gaf nog geluid… das vreemd

eens dat het geluid niet perfect is maar beter dan tv geluid. Vreemde is dat met de vorige tv kast van KPN er geen problemen waren. Met de tv+ box wel

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 18, 2025

Is je receiver ook verbonden met je TV? (Via HDMI ARC)

Kun je geluid via HDMI uitzetten op TV+ box?

(ik neem aan dat je geluid via optical aan hebt staan)

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 19, 2025

Niet rechtstreeks. Via een DAC met een optical kabel voor het geluid, aangezien het een stereo versterker is. 

Ik zal even testen hoe ik het geluid via HDMI kan uitzetten.

Dankjewel voor de tips alvast

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • May 19, 2025

Dus: een optische kabel vanuit TV+ ontvanger naar de dac, en daarnaast ook een optische kabel vanuit je TV naar de dac?  Of begrijp ik je verkeerd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 20, 2025

Nee een HDMI tussen TV+ en TV en een optical vanaf TV+ naar dac en dan tulpkabels tussen dac en stereo versterker

Dit was ook de setup die op de oude TVkpn kast werkte.

• Helper
  • June 5, 2025

ivm bovenstaande artikelen vraag ik me het volgende af;

als je met de TV+ Box en DAC naar een analoge bron gaat, waar wordt het audiovolume

geregeld, in de TV+ Box of in de tv zelf?

ik zou graag actieve studio monitors willen aansluiten, maar die hebben geen volume regelaars.
ik heb de TV+ Box net in huis en de bijbehorende afstandsbediening nog Niet geïnstalleerd, waarschijnlijk is dat wel noodzakelijk 

Erwin van KPN
Moderator

@Freddo . Het is gebaseerd op android dus je kunt het volume eventueel vanuit de tv-ontvanger regelen. 

• Helper
  • June 10, 2025

Hallo Erwin, dank voor je info. Ja, ik weet dat de techniek op Android is gebaseerd, maar wat betekend dat tov de TV aansturing. Verder zeg je dat ik “het volume kan regelen vanuit de tv-ontvanger” Dat is nou net wat ik niet wil. Is er geen “work around” om de Android fpga (oid) aan te sturen met de afstandsbediening?

Erwin van KPN
Moderator

Ik weet niet precies wat jij van plan bent aan te sluiten en hoe.  Ga je een optisch kabeltje gebruiken? Of via HDMI?  Begrijp ik dat je een versterker hebt met een AB en dat je daarmee het volume wilt regelen? Want daar is een optie voor, Je kunt je receiver koppelen en dan neemt onze AB de volume functie van je versterker over.   Kleine disclaimer :  de meeste versterkers worden ondersteund maar ik kan GEEN garantie geven of ze allemaal gekoppeld kunnen worden. 

• Helper
  • June 17, 2025

Eigenlijk vrij eenvoudig:

vanuit jullie DAC analoog naar een paar actieve Genelec monitors. Deze hebben geen

volumeregeling, dat is nu eenmaal zo in pro audio land.. tot zover geen probleem.

De TV+ box is via HDMI verbonden met de TV.

de vraag is; waar regel ik het audio volume in deze keten, in welk van de twee interfaces wordt er een potmeter aangesproken, of, regel ik dan weer alleen/ of en het volume van de TV?

Andere vraag; uit de beschrijving van de TV+ box meen ik op te maken dat ik de bijbehorende nieuwe afstandsbediening moet installeren voor een optimale functionaliteit. Ook om Bluetooth te kunnen gebruiken. Is er een beschrijving beschikbaar, hoe de BT oortjes(in ons geval) gekoppeld kunnen worden en kunnen er naar jou weten ook meerdere (van verschillende merken) tegelijkertijd werken?

bijgaand een schema met een passieve splitter / volumeregelaar. Dit was mij eerste opzet, maar het nadeel is dat je MoCo niet op afstand regelbaar is…

BVD