Skip to main content
Beantwoord

Geluid online TV op Macbook valt nog steeds regelmatig een paar seconden weg

• June 7, 2025
  • 7 reacties
  • 71 keer bekeken

Hoi,

Zeven maanden geleden heb ik op dit forum een topic geplaatst over bovenstaand probleem. Dit topic is gesloten. Het probleem is alleen nog niet opgelost. Weet iemand misschien wat ik eraan kan doen?

Ik kijk op tv een Macbook Air.

Groetjes!

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Metaatje. Lastig dat je nog steeds hetzelfde probleem hebt. Het lastige is ook dat er niet zoveel andere meldingen van zijn. Daar heb ik nog even naar gekeken. Maar dat neemt niet weg dat ik graag met je meedenk naar een oplossing. 

Graag stel ik je even een aantal vragen om meer te weten te komen over je situatie en het probleem. Dan kunnen we eens kijken of we daarna je probleem kunnen tackelen. 

• In het vorige topic zei je dat je Safari gebruikt op je MacBook om tv te kijken. Maar ervaar je deze problemen ook als je Google Chrome of Firefox gebruikt?
  • En kun je eens een headset, speakers of draadloze oortjes aansluiten en checken of het dan ook voorkomt? 
  • Gebruik je ook iets van een Adblocker of Antivirus programma op je MacBook? 
  • Gebeurt het alleen bij live tv kijken of ervaar je het ook als je een programma terugkijkt of een opname afspeelt? 
  • Kun je ook eens een live stream opstarten via https://npo.nl/start/live en controleren of het geluid dan wel goed blijft doorlopen? 

Ik ben benieuwd naar je antwoorden!

7 reacties

• Auteur
  • Topper
  • June 8, 2025

Op tv= tv op

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 10, 2025

Hoi ​@Metaatje. Lastig dat je nog steeds hetzelfde probleem hebt. Het lastige is ook dat er niet zoveel andere meldingen van zijn. Daar heb ik nog even naar gekeken. Maar dat neemt niet weg dat ik graag met je meedenk naar een oplossing. 

Graag stel ik je even een aantal vragen om meer te weten te komen over je situatie en het probleem. Dan kunnen we eens kijken of we daarna je probleem kunnen tackelen. 

• In het vorige topic zei je dat je Safari gebruikt op je MacBook om tv te kijken. Maar ervaar je deze problemen ook als je Google Chrome of Firefox gebruikt?
  • En kun je eens een headset, speakers of draadloze oortjes aansluiten en checken of het dan ook voorkomt? 
  • Gebruik je ook iets van een Adblocker of Antivirus programma op je MacBook? 
  • Gebeurt het alleen bij live tv kijken of ervaar je het ook als je een programma terugkijkt of een opname afspeelt? 
  • Kun je ook eens een live stream opstarten via https://npo.nl/start/live en controleren of het geluid dan wel goed blijft doorlopen? 

Ik ben benieuwd naar je antwoorden!

• Auteur
  • Topper
  • June 24, 2025

Hoi ​@Arjan van KPN,

Fijn dat je meedenkt!

• De storing treedt op bij alle browsers.
  • Met een koptelefoon gebeurt hetzelfde.
  • Ik gebruik KPN Veilig. Zover ik weet geen AdBlocker.
  • Bij terugkijken of opnames heb ik volgens mij hetzelfde probleem, maar dat ga ik voor de zekerheid nog checken.
  • Via de site van NPO heb ik er geen last van. Ook niet bij andere streamingsdiensten.

Vriendelijke groet,

Metaatje

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank voor je antwoorden. Ik heb nog niet een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn. Ik vraag even aan ​@TV Apps Team of ze eens mee willen denken en hier mogelijk een verklaring voor hebben. 

Voor de volledigheid heb ik hieronder de openingspost van het vorige topic geplaatst waarin Metaatje aangeeft welke geluidsproblemen ze heeft: 

Hoi,
Als ik online tv kijk op m’n laptop, valt het geluid steeds een paar seconden weg. Momenteel kijk ik op een MacbookAir met Safari. Op mijn vorige laptop (Lenovo) had ik hetzelfde probleem.
Weet iemand een oplossing?
Groetjes

TV Apps Team
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN TV apps
  • June 26, 2025

Echt een raadsel. Geen idee helaas nog. 🤔

Even wat ‘factchecken/resumeren’:

-Dus op zowel een Lenovo in het verleden (Windows dus, maar mogelijk niet meer aanwezig?) als Macbook idem verschijnsel?
-Zowel Safari, als Chrome of Firefox is dit consequent aanwezig in dezelfde mate/hoedanigheid?
-Ook op een extern audioapparaat, duidt in ieder geval richting afhandeling OS, of de app zelf (niet speakers of speaker driver)

Dan rest weinig meer dan toch extra details te vragen:
-Kun je de klacht eens ‘meten', met een stopwatch ofzo. Geluid valt weg voor hoe lang? En is dat dan ook elke keer even lang b.v.?
-Hoeveel tijd zit er tussen de onderbrekingen? Hebben we het dan over een minuut, een paar, of elk uur paar keer? Is dit te meten?
-Kun je het op gegeven moment voorspellen? Als in, nu is er weer x tijd overeen, dan zal het wel weer voordoen?
-Welke zenders kijk je vooral? Wellicht is het toch ook nog zender afhankelijk… Wellicht brengt ons dat nog op het spoor.. ervaar je dit ook bij NPO1, 2 of 3 als je dit een keer kijkt?
-Via Chrome of Firefox, tijdens kijken, zou je de ontwikkelaars tools in de browser eens open kunnen houden. (als je ergens rechts klikt op onze pagina, dan staat er Inspect/Inspecteren. ALs je die opent, opent zich dat. Dan het tabje ‘Console’, daar zouden op het moment dat er dingen fout gaan, informatie kunnen komen. Welke?)

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2025

​@TV Apps Team 

Dankjewel voor je reactie.

De samenvatting klopt.

Ik probeer de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

- De tijd van wegvallen van geluid is ongeveer 2 seconden.

- Tijdens een programma gebeurt het een paar keer. Ik denk ongeveer elke 10 tot 15 minuten.

- Ik kijk vooral NPO 1, 2 en 3 en ervaar het dus daar ook (niet als ik via de NPO app kijk).

- Met de laatste vraag ben ik nu bezig.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je alvast voor deze antwoorden. Het zou mooi zijn als je ook de resultaten uit de ontwikkelaarstool kunt tonen. Probeer daar een screenshot van te maken als er iets naar voren komt.Â