Skip to main content

Lees even mee! Ik heb zelfde probleem.

KPN box gaat direct naar de tv en tv aangesloten via HDMI arc maar herman kardon cinema set. Dit zodat alles wat op de tv afgespeeld word de tv het geluid doorstuurd naar de Harman kardon zodat je dus eigenlijk nooit van geluidskanaal hoeft te wisselen.

Voor mij ook hetzelfde probleem. Is niet op alle zenders. RTL geeft met probleem vooral.

Ook ik heb de KPN box naar de tv en de home cinema via HDMI arc, maar ook via optisch. 

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

@adrideWijs Hi Adri goedemorgen, opvallend dat het geluid vooral op RTL zenders wegvalt. We denken en zoeken hier graag met je mee naar de oplossing.

Hoe vaak ervaar je dat het geluid wegvalt en hoe lang duurt het? Welke tv-ontvanger heb je, en hoe is deze aangesloten op de Experia Box? En hoe doet het geluid het als je het tijdelijk rechtstreeks via de tv test, dus even zonder home cinema set er tussen? 


Hoi Alexandra,

Sinds afgelopen week een nieuwe TV, wat platter waardoor ook het geluid iets minder is. Hierdoor heb ik het geluid van de Samsung via een HDMI arc naar een LG home cinema set geleid. Op sommige zenders valt er telkens een pauze van 1á2 sec als een reclame of promo wordt gewisseld. Ik heb de opties van de LG en de KPN box al bekeken maar deze lijken niet te helpen. Als het geluid via de TV speakers komt is er geen probleem. Het lijkt wel of de LG het geluid wil “afvlakken” en dat dit telkens getriggerd wordt door een reclame wissel. Misschien gebeurd dit als het “geluidsformaat” veranderd…

Het is wel vervelend, ik wil nog kijken of een ander geluidsyteem (soundbar oid) dit probleem ook veroorzaakt.


 Misschien gebeurt dit als het “geluidsformaat” veranderd…

Als je "geluid uit” op Dolby hebt is het op dezelfde zender altijd Dolby en niet ineens stereo tijdens de reclame.
Hier ervaar ik als ik van een pcm stereo zender naar een tv zender met Dolby schakel dat in de eerste anderhalve minuut er één of meerdere dipjes zijn. Daarna loopt het geluid door.


@adrideWijs Goed om te weten dat het via het geluid van de tv niet speelt. Als het lukt ben ik benieuwd naar hoe het met een andere surround set of soundbar gaat, misschien dat je even iets van een familielid of bekende kan lenen om te testen? En het kan ook nuttig zijn om contact met LG op te nemen, als fabrikant van de geluidsinstallatie - mogelijk hebben zij tips voor je qua instellingen om dit soort dingen te voorkomen of op te lossen.


Ik heb een LG soundbar, aangesloten op een LG OLED tv van hetzelfde bouwjaar. Zoals ik elders ook al heb gemeld heb ik ook regelmatig (meestal maar niet altijd enige tijd na een zenderwissel) een korte onderbreking van het geluid. Ook mijn soundbar is via HDMI-ARC aangesloten op de tv. Ik heb de soundbas ook optisch aangesloten op de ontvanger (8001) voor radioluisteren zonder de tv aan te moeten doen, en dan heb ik nimmer last van geluidsonderbrekingen. Ik heb verschillende typen ontvangers gehad, op 2 verschillende adressen, verschillende ExperiaBoxen (nu V10) met allerlei abonnementsvormen en DSL-snelheden, merken tv en soundssystemen maar het probleem gaat niet weg.  Komende maanden komt hier glasvezel, maar ik denk niet dat dat iets gaat veranderen. Op een slaapkamer heb ik een 5202 met tv zonder soundsysteem en daar is het probleem niet. Ik vermoed dus zomaar dat de kpn ontvangers niet altijd even goed HDMI-ARC ondersteunen.