Skip to main content

Beste mensen
Mijn TV is een Samsung QLED 4K 55 inch 55Q60R QE55050RALXXN (2 Jr) en mijn soundbar is een Samsung HW-MS650 ook 2 Jr oud. Ik heb een mediabox: ARRIS, Type: VIP 2852 en die heb ik al 7 jaar.
de Soundbar is via een HDMI-kabel aangesloten op de TV: HDMI ARC.
Het is zeer irritant dat als ik de soundbar instel via BRON>INSTELLING>GELUID en dan naar Soundbar ga, dat hij dan soms de andere dag gewoon het geluid via de luidspeaker van de TV weergeeft. Het kan ook wel eens een week goed gaan..
P.S. Ook heb ik regelmatig veel spikkels op mijn TV en als ik hem dan reset is het beeld weer glashelder. Kan de mediabox een oorzaak zijn??

Hoi @Gart, dat klinkt niet optimaal inderdaad. Je wilt natuurlijk dat je apparatuur automatisch de juiste verbinding pakt. We denken hier graag met je mee.

Jouw type tv-ontvanger is de VIP 2952 vermoed ik. Zijn jouw Samsung tv en de tv-ontvanger ook via HDMI aangesloten? Het lijkt erop dat de tv en soundbar elkaar niet altijd automatisch zien, waardoor je geluid dan via de tv zelf loopt. Het kan met de poort te maken hebben. Op welke poort van je tv heb je de soundbar aangesloten, op de HDMI eARC of een andere poort? De eARC poort zorgt ervoor dat de soundbar ook automatisch aan gaat als je de TV aanzet.


Beste Alexandra, bedankt voor je reactie. mijn tv-ontvanger is inderdaad de VIP 2952. Mijn tv  en tv-ontvanger zijn aangesloten via HDMI. Ook mijn soundbar is aangesloten via HDMI. Via de soundbar en de tv; allebei via de eARC poort. Is het mogelijk dat hier een speciale HDMI-kabel nodig is, b.v. een hoge resolutie kabel of een gecertificeerde kabel? Want nu werkt de soundbar al een paar dagen zonder probleem, maar het kan zomaar zijn dat het morgen weer anders is.

Groeten van Gart


@Gart Fijn dat het weer even goed werkt, maar je wilt natuurlijk ook dat het goed blíjft werken. Een HDMI kabel van goede kwaliteit is inderdaad belangrijk. Als dit een lange of oudere kabel is, kan het een goed idee zijn om 'm eens te vervangen. Zoek bijvoorbeeld naar een HDMI 2.2 kabel, dan zit je sowieso goed.


Beste Alexandra, sorry voor de late reactie. je hebt het over een 2.2 HDMI kabel, die zijn er niet. Ik heb nu een 2.1 kabel gekocht en dat werkt  tot nu goed. Bij deze sluit ik de topic