Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Sinds deze week ben ik in bezit van de Sonos ARC.
Nu heb ik alleen het probleem dat ik via mijn Samsung tv UE55H6500sl geen dolby kan selecteren en als ik via mijn KPN kastje dolby selecteer hoor ik niets (op de meeste zenders), discovery wel alleen alleen krijg ik niet de doorvoer in mijn app. Daar staat dan nog steeds PCM stereo.. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Hallo @lesleyp, welkom op het forum. 

Wat lastig dat het geluid van jouw Sonos niet (goed) werkt. Om eerlijk te zijn ben ik niet zo bekend met Sonos apparatuur, misschien dat onze community jou wel kan helpen. Geef ons vooral meer details, wat voor TV ontvanger heb jij, en welke Experia Box? 

@PeterG, weet jij hier misschien meer over? 


Om via HDMI ARC Dolby te krijgen dienen zowel op je tv ontvanger voor HDMI out Dolby aangezet. En ook in het menu van de tv zélf moet Dolby uitvoer geselecteerd zijn.

Met de Samsung afst.bed. (zet een zender met Dolby geluid aan).
Kies op de TV :gear: instellingen en klik op ok (middentoets). Onder Geluid de Expertinstellingen. Dan Formaat van digitale geluidsuitvoer.

De Sonos op de TV aansluiten met een HDMI kabel. 


Ik heb precies geprobeerd wat u zegt.

 

Helaas werkt het alleen om de optische kabel aan te sluiten op direct op de sonos. Het lukt niet via de tv. Ik blijf pcm geluid houden... kan de optie dolby ook niet selecteren. Nadeel kan nu geen chromecast of andere tv apps gebruiken....

 


Expediabox V12, arris vip2952.…

Heb dan nu wel dolby 5.1 alleen direct via de kpn ontvanger, aangesloten op de tv krijg ik geluid alleen geen dolby....


Samsung tv UE55H6500sl

De gebruiksaanwijzing geeft voor ons geen helderheid. We zouden écht het toestel zelf bij handen moeten hebben. Voor onderstaande opties (hdmi arc en optical out) spreekt de handleiding van “beschikbaarheid afhankelijk van model en regio” daarbij ook opgemerkt dat dit geen NL/B model is.

Dit is een behoorlijk oud model televisie. Deze heeft een HDMI ARC (volgens de gebruiksaanwijzing; indien (ARC) bij een van de HDMI poorten is vermeld) en is met ARC geschikt bij deze soundbar.

Verder zou er ook optical out moeten zijn met 5.1 ondersteuning “afhankelijk van het model en regio”. 

(Tweakers)(handleiding bij gebruikershandleiding.com)

Verder is dit geen model wat door de fabrikant bedoelt/gemaakt is voor de Nederlandse situatie (Tweakers)

Waarschijnlijk moet je het voor 5.1 geluid doen via de tv-ontvanger en gaat dat met de tv zelf niet lukken.


Enige goede manier is via HDMI-ARC uitgang van de tv naar de Sonos Arc. Luidsprekers van de tv uitschakelen. TV ontvanger audio op Dolb/ DTS zetten. De tv moet dat wel ondersteunen.

 

Overigens zie ik dit in de handleiding staan.

 

● Dolby Digital Comp : Sommige digitale tv-programma's bieden 5.1-kanaals Dolby-geluid. Deze tv zet Dolby-geluid om in stereogeluid, zodat het geluid via de luidsprekers van de tv kan worden afgespeeld. U kunt kiezen uit twee methoden. RF is beter voor geluid op laag volume en Line is beter voor hoog volume.

Ik denk dat wat jij wilt @lesleyp voor jouw tv niet opgaat.


Wat u zegt klopt helemaal  uiteraard ook al eerste geprobeerd…

Als ik de kpn ontvanger op Dolby zet heb ik op een aantal zenders geen geluid. Vandaar op auto..

Gekke is ook dat ik de tv niet kan instellen op dolby of automatisch ofzo... op de enige juiste manier krijg ik geen Dolby alleen PCM. En met de ontvangen van kpn optisch na de Sonos wel dolby, gekke vind ik wel dat de tv het aan moet kunnen…

Blijft een vreemd verhaal, ook geen idee wat ik nu kan doen... baal.dat ik bijvoorbeeld cromecast niet meer kam gebruiken nu... (wel gebruiken maar alleen geluid via die  en dat geluid is uitgeschakeld haha)


@lesleyp

Heb mijn laatste antwoord na bestudering van Tweakers én de handleiding bijgesteld. Lees dat nog even !!

Meer dan waarschijnlijk ondersteunt jou (oude) tv model geen Dolby geluid (via optical out) en dan hoor je dus niks op de soundbar. (Tenzij je geluid hdmi uit van de tv-ontvanger gewoon op 'stereo’ zet natuurlijk)

Als de TV ook geen HDMI ARC ondersteunt is ie NIET compatibel met je soundbar! Soundbar dan dus alleen optisch op kpn tv-ontvanger aan te sluiten.

Dat die instelling (Dolby) bij optical in het menu staat, maar niet aanklikbaar, betekent ook dat ie dat niet ondersteund. Dat menu wordt gewoon in meerdere modellen uit die periode gebruikt. Vandaar.

Waarom kan je geen Chromecast gebruiken? Dan doe je dát toch gewoon via de luidsprekers van de tv zelf?? Die zet je dan toch weer even aan?


Mijn tv ondersteund wel arc, dus kan hem wel gebruiken, alleen heb ik dan PCM stereo geluid... 

En volgens de gegevens moet hij ook dolby ondersteunen.…

Uiteraard kan ik cromecast wel gebruiken maar heb liever het geluid ober de sonos ;)

 


Ik vrees dat dat alleen decoderen NAAR stereo is van DTS/Dolby.

Voor gewoon uitvoer van Dolby (wat er in komt gaat er uit) is natuurlijk geen decodering nodig. Voor naar stereo (v.d. interne speakers) is wel decodering nodig in de tv.

N.B. Mijn Philips uit 2013 (maar een jaar ouder dan jou Samsung) heeft ook geen Dolby uit via optical. Daar waren indertijd ook veel klachten op het Ziggo forum over te vinden bij CI+ gebruikers.
Mijn Philips geeft ook DTS en Dolby geluid maar dan inderdaad alleen stereo via de interne speakers EN stereo via optical out. (weest niet ongerust; ik heb een prachtige 4k/uhd tv inmiddels; philips naar de slaapkamer verbannen)

Ik vrees (weet eigenlijk wel zeker) dat je met je huidige apparatuur alleen Dolby krijgt via optical out van de kpn ontvanger. Geluid via Chromecast dan alsnog via de interne tv-speakers. 

Oplossing: nieuwe tv kopen voor volledige compatibiliteit. Let op de specs. Een 'goedkoop’ model is dan niet aan te raden natuurlijk.


Modernere tv’s kunnen vaak surround DTS/Dolby doorgeven via bijvoorbeeld HDMI of optical. Mijn Philips uit 2019 (en mijn vorige uit 2016) kunnen 5.1 doorgeven, maar daar heb ik bij de aanschaf ook echt op gelet. Let daar dus goed op als je een nieuwe tv aanschaft. De meeste nieuwe tv’s hebben het maar zeker niet allemaal!


Nog gevonden bij Tweakers (ook iemand met een Samsung met alleen stereo uitgang; geplaatst bij tweakers 2016… ;)

Oplossing was simpel. Er bestaat blijkbaar een Plex app voor Samsung smart TV's. Deze speelt vrolijk alles af met Dolby Digital(plus) en ook DTS stuurt de TV netjes door naar de receiver.

Wellicht handig voor wie het zelf nog niet ontdekt had.
Voor mijn inmiddels al vrij oude budget UE40ES5500W TV is er een Plex app, en deze speelt zonder problemen 1080P content met Dolby Digital Plus en DTS af.
Zowel DD+ en DTS worden via de optische uitgang netjes doorgestuurd naar de receiver.


Hoi Allemaal,

Als aanvulling over Sonos En DTS heb ik dit artikel nog gevonden.
Weet niet of het er toe doet, maar ik zet het hier maar neer.


Hoi Allemaal,

Als aanvulling over Sonos En DTS heb ik dit artikel nog gevonden.
Weet niet of het er toe doet, maar ik zet het hier maar neer.

Die ontwikkeling is er inderdaad maar in dit geval is dat niet het probleem van @lesleyp . De oorzaak ligt namelijk in de tv en niet Sonos.

Maar toch bedankt!


Samsung en Sonos, een slechte verstandhouding. Zowel nieuw als oud. 

 

De samsung UE series heb je in 2 varianten volgens mij … series 5 series 6. 

Ik weet niet welke series je hebt, maar dat is wel even belanrijk. 

In beide series heb je pech wat betreft de SPDIF oplossing ( vooral tussen TV en Sonos ARC) 

Als je inputbron anders dan de TV zelf is, heb je niet veel aan de SPDIF van de TV . SPDIF is niet ontsloten als “passthrough” aansluiting. Wat is passthrough ? → signaal wordt ongecodeerd verzonden van bron, via de tv naar de audioinstallatie . Of te wel je Sonos ARC zal zelf het geluid  moeten decoden ( wat je wil) en niet je TV.  Heeft je TV geen passthrough ( in ieder geval bij HDMI aanluiten van de doder Wat gebeurd er dan ? je TV zal altijd de inputbron (HDMI KPN signaal) gaan decoden. Dit wordt altijd 2.0 of 2.1 omdat dat de TV alle inputs zelf decodeert. 

Beste kans op Dolby digital is de volgende opstelling en de hoop dat je een series 6 tv hebt en geen series 5 ( die hebben namelijk zeker geen passthrough op hun HDMI switchboard) 


KPN decoder op HDMI1 
Sonos op de ARC aansluiting van de samsung ( vaak HDMI2 , check even de achterkant, is het HDMI 1 , dan KPN op 2 → in ieder geval sluit de KPN decoder zo dicht mogelijk tegen de aansluitind met ARC aan) 

Vervolgens controleer of HDMI-CEC ( anynet + ) aanstaat .  (onder tandwieltje (algemene instellingen) 

Zit de Sonos op de ARC aansluiting, dan zou je onder hetzelfde menu onder ontvanger iets moeten zien ( receiver/ of misschien zelfs wel sonos ).   Check wel even onder de extra instellingen of je geluidspoor Dolby digital kunt kiezen ipv PCM. (let op DTS werkt niet ) 
Heb je een series 6 en je KPN decoder staat op dolby digital op de HDMI uitgang. Dan zou je DD.5.1 als geluidspoor moeten zien in de Sonos app. 

Heb je een series 5 dan blijf je helaas hangen op PCM 2.0, maar het zou wel moeten werken !

 

Let wel de HDMI kabel naar de samsung moet wel een HDMI 1.4 kabel zijn. En die van de TV naar de sonos arc de fabrieksHDMI kabel van Sonos.  

Bitstream/dolby digital  loopt niet goed door kabels met specs lager dan HDMI 1.4 en de samsung is daar ook gevoelig voor.  Heb je een series 5 samsung ? dan kom je uberhaupt niet verder dan PCM 2.0

 

Ik heb nog een UE46ES6570 (series 6 bouwjaar 2012)  daar kon ik DD5.1 via de ARC naar mijn receiver krijgen (netflix app op de TV zelf) en via een chromecast op HDMI3 (ARC zat op 2).. KPN ( op HDMI1) voor geen meter DD. 
Dit omdat bij mij alleen HDMI 3 een passthrough had naar HDMI 2 
(3 en 2 zaten bij elkaar, hdmi 1 zat apart)

Passtrough ( dat wat je dus nodig hebt voor vlekkeloos Dolby digital of beter aansluiten)  werd pas in 2016 geloof ik algemeen beschikbaar op alle HDMI aansluitingen bij samsung. Daarvoor was het een loterij. Ook zijn er in het verleden firmware updates geweest die passthrough ook eruit sloopte. ( onduidelijk of dit een licensie of een hardware issue was). 


 

Good luck 

 

 

 


Bedankt voor uw tijd. Ik ga hiermee aan de slag.

Zelf heb ik een 6 serie denk ik UE55H6500sl

Maar als ik u zo lees zou cromecast sowieso niet werken, maar mogelijk wel de apps op tv? Zoals videoland, pathé ....? 

Als dat sowieso niet gaat werken heeft het veranderen ook niet zo veel zin, omdat ik nu bijvoorbeeld de netflix app van KPN zelf gebruik, en het huren van een film.

Ik ga het checken💪


Zelf heb ik een 6 serie denk ik UE55H6500sl

Jou tv is al best ‘oud’ (uit voorjaar 2014). Dus hoe die in elkaar steekt is absoluut geen graadmeter voor heden ten daagse Samsung TV's. De mijne doet het prima met erop aangesloten HTS. Er komt gewoon Dolby uit zoals ik dat vanaf de decoder erin stuur via hdmi.


Peter, hoe heb jij deze aangesloten?


Peter, hoe heb jij deze aangesloten?

Vanaf ontvanger met HDMI naar tv. Vanaf tv met HDMI CEC en optisch** naar HTS.
Op de ontvanger staat voor geluid hdmi Dolby ingesteld.

** de HTS is nog nét van voor de HDMI ARC tijd, maar wel CEC. Moet hier dan ook nog met HDMI (voor CEC) én optical (voor het geluid) aangesloten.

Ik kan in het menu van de Samsung tv wel Dolby uitvoer aanzetten. Heel ander menu ook. 4k/UHD tv uit 2019.

 

Dat dat (Dolby) bij jouw niet als uitvoer kan is écht de ouderdom én het type van de tv. Alle modellen van zo'n serie hebben hetzelfde menu. Afhankelijk van het type kan iets wel (wit) of niet (lichtgrijs) gebruikt worden.


Had vorige week via de Netflix app van KPN DD5.1 nu ineens niet meer? gewoon tv wel 5.1( aangesloten optical aan de Sonos)
Verder KPN in HDMI1.