Skip to main content
Vraag

Geluid TV+ box valt steeds een paar seconden weg

• July 16, 2025
  • 14 reacties
  • 155 keer bekeken

Bij het gebruik van de TV+ box valt het geluid geregeld een of twee seconden weg.
Dat geldt zowel bij de ITV app als andere apps zoals Netflix en NL Ziet.

De KPN ‘help’desk gebeld en na het gebruikelijke riedeltje (UIT/AAN - Software updaten - Terugzetten fabrieksinstellingen) blijft het toch haperen.

KPN bellen heeft geen zin. Die weten blijkbaar niet wat er aan de hand is. En komen weer met het telefoonscript om de hoek.

Wie kan mij verder helpen.

14 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Ik heb hetzelfde, zie dit bericht van mij

Hier is het vooral bij opnames, maar minder tot amper bij live-tv. Hoe het bij apps zoals Netflix is hier, durf ik niets over te zeggen omdat ik dat niet heb.

Het viel mij laatst op dat, als ik na zo'n dropout in de opname even terugspoel, op dezelfde plek die dropout dan niet gebeurt. Het zit 'm dus niet echt in de opname.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

Het gaat om de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) begrijp ik.

Zelf heb ik het geluid nu op Passtrough gezet en sindsdien loopt het geluid overal zonder wegvallen.

Nadeel van Passtrough is dat het volume de ene keer hoger is en de andere keer lager.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 16, 2025

---

Zelf heb ik het geluid nu op Passtrough gezet en sindsdien loopt het geluid overal zonder wegvallen.

Nadeel van Passtrough is dat het volume de ene keer hoger is en de andere keer lager.

Ik had het geluid op ‘Stereo’ staan, maar heb het net op ‘Passthrough’ ingesteld. Ik ben benieuwd of ik nu van die hinderlijke dropouts af ben.

Dank voor de tip!

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

Hoi Joop,

Ook ingesteld en hoop dat het werkt.

alvast bedankt,

Arwin

• July 16, 2025

---

Ik had het geluid op ‘Stereo’ staan, maar heb het net op ‘Passthrough’ ingesteld. Ik ben benieuwd of ik nu van die hinderlijke dropouts af ben.

Dank voor de tip!

Ik heb het geluid standaard op Passthroug staan en dan gebeurt het ook, al is het bij mij eerder minder dan een seconde dan twee seconden. Overigens ook bij Netflix en volgens mij ook wel bij live programma's, zodat het niet lijkt te komen van multicast versus unicast. Al weet ik dat laatste niet zeker, want live kijken en uitgesteld of opnames lopen hier vaak door elkaar heen: het ene moment kijken we live en even later een opname of uitgesteld. 

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

Hmmm, ik hoop dat het bij mij wel gaat werken

• July 16, 2025

We kijken niet vaak naar Netflix, maar toevalig vanmiddag wel een paar kinderfilmpjes. En dan valt het op dat het geluid iedere paar minuten wel even een korte onderbreking kent. M'n kleinzoons valt 't nog niet op maar ik erger me er mateloos aan.

Netflix Standaard is on-demand dus zal wel in unicast worden doorgegeven. Net als opnames en terugkijken. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? 

• Auteur
  • Topper
  • July 16, 2025

Geen idee. Ik hoop dat het hier op dit forum wat duidelijker wordt

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Niwra . Hoe is het nu, nadat je het geluid op passthrough hebt gezet?

• Auteur
  • Topper
  • July 18, 2025

Tot nu toe gaat het al drie dagen goed.

Toch jammer dat KPN dit niet kan oplossen en dat klanten het zelf (onderling) moeten oplossen 

Erwin van KPN
Moderator

@Niwra  fijn dat het nu goed lijkt te werken.  

Ik snap wat je zegt over 'het onderling moeten oplossen’ maar dat klopt niet helemaal.  We hebben uitgebreide kennisbank artikelen .  Het probleem is dat de thuissituatie bij iedereen anders is en bepaalde instellingen bij de een perfect werkt terwijl de andere eerst aanpassingen moet doen.  Daar kun je hier alles over lezen:

• Auteur
  • Topper
  • July 21, 2025

@Erwin van KPN 

Nou, daar wil ik eigenlijk nog wel even op reageren.

1. ‘Goed te werken’ is nog wel betrekkelijk. De instelling van het geluid staat nu op Passthrough, en dat is een instelling die ergens anders voor bedoeld is. Het geluid wordt niet meer onderbroken maar is ook nét niet synchroon met het beeld. Oftewel: kiezen tussen twee euvels. Ik heb gekozen voor ononderbroken geluid.
  2. De thuissituatie is inderdaad bij iedereen verschillend, maar een goede verstaander van de klacht (en dat was de medewerker aan de lijn zeker niet), snapt dat in dit geval het louter aan KPN kon liggen. Immers, het ging louter om het geluid dat via de box gehoord werd.
  3. En het na het gebruikelijke riedeltje: UIT/AAN - Software updaten - Fabrieksinstelling herstellen, was de medewerker aan het eind van zijn script en moest ik het maar uitzoeken.

Mijn zwager werkt bij KPN en daar is veel liefde voor het eigen bedrijf. Dat mag en dat snap ik. Maar hier kan echt nog heel veel beter.

Komt deze passthrough-oplossing (nou ja, oplossing) nu in de kennisbank? Ik denk van niet. Jij?

@Erwin van KPN ik heb precies hetzelfde probleem. Heb alles geprobeerd:

1. reset van modem, kpn box
  2. geluid op pass through gezet
  3. beeld aangepast 
  4. Andere HDMI kabel geprobeerd
  5. Wifi en bekabeld geprobeerd
  6. chexk of software en firmware

niets helpt. Het is enorm frustrerend omdat het niet alleen live tv is, maar ook alle apps.

wat is hier aan te doen?

• Auteur
  • Topper
  • July 23, 2025

@Erwin van KPN Tja Erwin. Vertel het maar. Wat is hieraan te doen?