Skip to main content
Beantwoord

Geluid valt steeds kort weg bij gebruik van optische kabel naar versterker

• January 27, 2026
  • 2 reacties
  • 32 keer bekeken

Ik heb mijn KPN+ box rechtstreeks op mijn versterker aangesloten met een optische kabel. Het geluid valt steeds om de paar tellen heel kort uit. Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik er aan doen?

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hoi ​@ErikW62 

Welkom op de community van KPN.

Er bestaat een kans dat dit aan de optische kabel zelf ligt, dat er ergens een breukje zit waardoor het geluid telkens een paar tellen wegvalt.

Ik zou als eerste beginnen met een splinternieuwe optische kabel aan te sluiten, tussen de KPN TV+ Box en jouw versterker, en te dan te horen of het probleem daarmee is opgelost.
Zorg er wel voor, dat je een kleine klik hoort bij het aansluiten op zowel de KPN TV+ Box en jouw versterker.

Mocht het probleem met een nieuwe optische kabel niet verdwenen zijn, dan zou het kunnen liggen aan de aansluiting op de KPN TV+ Box of de versterker.

Maar begin eerst met een nieuwe optische kabel!

2 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@ErikW62 

Welkom op de community van KPN.

Er bestaat een kans dat dit aan de optische kabel zelf ligt, dat er ergens een breukje zit waardoor het geluid telkens een paar tellen wegvalt.

Ik zou als eerste beginnen met een splinternieuwe optische kabel aan te sluiten, tussen de KPN TV+ Box en jouw versterker, en te dan te horen of het probleem daarmee is opgelost.
Zorg er wel voor, dat je een kleine klik hoort bij het aansluiten op zowel de KPN TV+ Box en jouw versterker.

Mocht het probleem met een nieuwe optische kabel niet verdwenen zijn, dan zou het kunnen liggen aan de aansluiting op de KPN TV+ Box of de versterker.

Maar begin eerst met een nieuwe optische kabel!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@ErikW62 en welkom bij de KPN Community! Niet fijn dat het geluid wegvalt en super dat je al wat tips hebt gekregen hier. Heb je al een nieuwe optische kabel kunnen testen? 

Zo niet, kijk dan ook eens in de geluidsinstellingen van de TV+ Box en probeer daar verschillende instellingen. 
Bijvoorbeeld Dolby Digital of PCM/stereo. Hoe gaat het dan?

Ik ben benieuwd!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 1, 2026

Dank voor alle hulp. Ik heb de instellingen in mijn kpn box aangepast. Dat was nog niet de oplossing. Daarna de instellingen in de versterker aangepast naar wat minder gevoelig. Daarmee is het opgelost.