Skip to main content

ik heb een soortgelijk probleem. Heb een Sony Bravia waar met een optic cable een Sonos Soundbar opbod aangesloten. Met mijn vorige KPN afstandsbediening (die witte versie waar de cijfers aan de onderkant zitten) kok ik het geluid van mijn tv (de Sonos soundbar dus want eigenlijke tvboxjes uit) via de afstandsbediening bedienen. Nu ging die andere stuk en heb ik een andere witte afstandsbediening gekregen (cijfers aan de bovenkant, witte zijkant) en die gekoppeld aan de tv. Maar nu doen de volume knoppen het niet (zie het rode record lampje oplichten op het KPN kastje). Koppelen via de Sonos app gaat ook niet; je moet op de volume knop drukken en op de soundbar richten maar er gebeurt dus niks!! Ook geprobeerd om de Tv aan de an met de serie cijfer code ipv de 1 te koppelen maar niks! 
 

kan iemand helpen????

 

*Admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Hallo @Lies298, welkom op het KPN Forum!

In de regel is het zo dat de KPN afstandsbediening alleen te koppelen is aan jouw televisie en niet aan een soundbar. Je kunt het volume van de soundbar overigens wel via de televisie regelen als je de soundbar hebt aangesloten via HDMI ARC. Je hebt hiervoor een speciale poort op de televisie. Als je dan de afstandsbediening koppelt aan jouw televisie en het volume kan regelen, dan verandert het volume van de soundbar automatisch.

Er is wel een uitzondering: de nieuwste bluetooth afstandsbediening van de Arris VIP5202 is wél te koppelen aan bepaalde soundbars. Hieronder instructies voor het koppelen van de soundbar:

  1. Zoek de snelcode voor de home cinema set of soundbar op in onderstaande lijst

     Snelcodelijst 

     Denon  1
     Harman/Kardon  2
     Marantz  3
     Philips  4
     Onkyo  5
     Panasonic  6
     Sony  7
     Yamaha  8
     Bose  9
     JBL  0
  2. Druk 3 seconden op de knop MUTE-knop en voer gelijktijdig het nummer van de snelcode in. Het LED-lampje op de afstandsbediening brandt nu rood.
  3. Druk 1 keer op de knop FastForWard-knop. Het LED-lampje op de afstandsbediening knippert 1 keer rood.
  4. Controleer of de home cinema set of soundbar reageert op de volgende knoppen op je afstandsbediening: volume harder, volume zachter en mute.
    Let op! Het kan voorkomen dat de home cinema set of soundbar wel reageert op de volume harder en zachter knop, maar andersom reageert (dus bij volume harder gaat het geluid zachter en andersom). Test dan de volgende code door stap 2 en 3 opnieuw uit te voeren, net zolang totdat de volume harder knop ook het volume op het apparaat harder instelt.
  5. Werken de knoppen goed? Druk dan op de OK-knop. Het LED-lampje op de afstandsbediening knippert 2 keer rood. De afstandsbediening is nu afgestemd op de Home Cinema Set of soundbar.
    Werken de knoppen niet of niet goed? Test dan de volgende snelcode door nogmaals stap 3, 4 en 5 te doorlopen. De afstandsbediening probeert nu de volgende sub-code van het gekozen apparatuurmerk, waarna de klant opnieuw moet testen of de afstandsbediening nu wel goed werkt.

Ha Denise,

vreemd dat deze nieuwe KPN AB geen geluid van de Sonos Soundbar kan regelen maar mijn vorige witte AB van KPN wel (zie foto) . Dat is de versie met de cijfers onderaan. Overigens staat Sonos helemaal niet in de snelcode lijst. Is het mogelijk om en nieuw exemplaar van de oude versie te krijgen dat je weer? Want die kan ik dus programmeren. 

 


Dat is inderdaad wel bijzonder, aangezien je volgens de instructie alleen de nieuwe kan koppelen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een afstandsbediening te selecteren bij het versturen van een nieuwe. Je zult dus waarschijnlijk weer een bluetooth afstandsbediening krijgen als ik een nieuwe zou sturen. Dit heeft dus geen zin, sorry.


Ha Denise, ik begrijp niet helemaal wat Bluetooth met het hele verhaal van doen heeft…Kun je mij dit uitleggen??? En waarom heeft de ene Ab dit niet en de andere wel? En wat is dan precies het verschil in werking???? Dank alvast voor de reactie


Je moet je afstandsbediening koppelen in je sonos app voor de geluidsregeling. 


Ha Denise, ik begrijp niet helemaal wat Bluetooth met het hele verhaal van doen heeft…Kun je mij dit uitleggen??? En waarom heeft de ene Ab dit niet en de andere wel? En wat is dan precies het verschil in werking???? Dank alvast voor de reactie

Hallo @Lies298 , balen dat het niet werkt. Ik heb hier zo’n bluetooth afstandsbediening en daarmee kan ik mijn Sonos Beam gewoon bedienen. Dat zou bij jou dus ook moeten werken. Welke tv ontvanger heb je?

Zou je eens kunnen controleren hoe je de app hebt ingesteld? Bij mij staat het zo:

 


Je moet je afstandsbediening koppelen in je sonos app voor de geluidsregeling. 

Dat lukt niet Jeroen. Met de vorige ging dit prima maar met de nieuwe, overigens wel infrarood want teruggezien in de specs, niet….


Ha Denise, ik begrijp niet helemaal wat Bluetooth met het hele verhaal van doen heeft…Kun je mij dit uitleggen??? En waarom heeft de ene Ab dit niet en de andere wel? En wat is dan precies het verschil in werking???? Dank alvast voor de reactie

Hallo @Lies298 , balen dat het niet werkt. Ik heb hier zo’n bluetooth afstandsbediening en daarmee kan ik mijn Sonos Beam gewoon bedienen. Dat zou bij jou dus ook moeten werken. Welke tv ontvanger heb je?

Zou je eens kunnen controleren hoe je de app hebt ingesteld? Bij mij staat het zo:

 

Is dat je Sonos app??? Die ziet er bij mij anders uit. 


Ha Denise, ik begrijp niet helemaal wat Bluetooth met het hele verhaal van doen heeft…Kun je mij dit uitleggen??? En waarom heeft de ene Ab dit niet en de andere wel? En wat is dan precies het verschil in werking???? Dank alvast voor de reactie

Hallo @Lies298 , balen dat het niet werkt. Ik heb hier zo’n bluetooth afstandsbediening en daarmee kan ik mijn Sonos Beam gewoon bedienen. Dat zou bij jou dus ook moeten werken. Welke tv ontvanger heb je?

Zou je eens kunnen controleren hoe je de app hebt ingesteld? Bij mij staat het zo:

 

Is dat je Sonos app??? Die ziet er bij mij anders uit. 

Ja, op mijn Android telefoon (donkere modus).


Zie dat de foto’s niet zijn meegekomen 

 


Instellen afstandsbediening doet niks, Sonos ziet hem niet terwijl dat bij de oude ab wel werkte (zie foto) 

 


Overigens zag ik net een topic van iemand die (net als ik ) een Sony Bravia tv heeft en bij wie de volume knoppen ook niet werken!!!! Gaat om deze nieuwe AB die me kopzorgen geeft…

 


En een ander soortgelijk probleem!!! @Kpn de oude AB’s deden het prima en nu lees ik allemaal problemen met geluid. Jullie (standaard) antwoord is dat je geen optisch gekoppelde soundbar met je AB zou moeten kunnen bedienen, maar voorheen ging dat prima!!!! Dit lijkt mij echt een euvel van die nieuwe  AB. En het zijn allemaal Sony tv’s als ik het zo lees.  Hieronder ingevoegd een foto van de andere discussie.

 


@Lies298 welke ontvanger heb je?


@Lies298 welke ontvanger heb je?

HMB2260

 


Dan krijg je inderdaad een afstandsbediening zonder bluetooth (die zijn alleen voor de VIP5202). Als KPN niet kan garanderen welke je krijgt (en dus wellicht weer de verkeerde stuurt) dan zou je er een op Marktplaats kunnen kopen. Daar staan er genoeg op zoals het model wat je had en dus werkt met de Sonos. Dan ben je voor ongeveer €7.50 klaar. Scheelt een hoop ellende. Tis maar een idee voor het geval je het niet werkend krijgt. 


Dan krijg je inderdaad een afstandsbediening zonder bluetooth (die zijn alleen voor de VIP5202). Als KPN niet kan garanderen welke je krijgt (en dus wellicht weer de verkeerde stuurt) dan zou je er een op Marktplaats kunnen kopen. Daar staan er genoeg op zoals het model wat je had en dus werkt met de Sonos. Dan ben je voor ongeveer €7.50 klaar. Scheelt een hoop ellende. Tis maar een idee voor het geval je het niet werkend krijgt. 

Inmiddels zo chagrijnig aan het worden van het niet werkende spul dat deze optie (2e hands)  erg aanlokkelijk lijkt. Tegelijkertijd snap ik niet dat KPN een goed werkende AB vervangt door exemplaren die geen Sonos playbar kunnen aansturen (best veel mensen die ik ken gebruiken er een) mar dat terzijde. Jij erg bedankt voor het meedenken!!!! 


Dan krijg je inderdaad een afstandsbediening zonder bluetooth (die zijn alleen voor de VIP5202). Als KPN niet kan garanderen welke je krijgt (en dus wellicht weer de verkeerde stuurt) dan zou je er een op Marktplaats kunnen kopen. Daar staan er genoeg op zoals het model wat je had en dus werkt met de Sonos. Dan ben je voor ongeveer €7.50 klaar. Scheelt een hoop ellende. Tis maar een idee voor het geval je het niet werkend krijgt. 

Inmiddels zo chagrijnig aan het worden van het niet werkende spul dat deze optie (2e hands)  erg aanlokkelijk lijkt. Tegelijkertijd snap ik niet dat KPN een goed werkende AB vervangt door exemplaren die geen Sonos playbar kunnen aansturen (best veel mensen die ik ken gebruiken er een) mar dat terzijde. Jij erg bedankt voor het meedenken!!!! 

@Lies298 die afstandsbediening zou gewoon moeten werken met de sonos soundbar. Tenminste dat doet hij bij mij op 2 verschillende sonos soundbars waarvan een aangesloten op een sony bravia tv. Dus vreemd dat hij het bij jou niet wil doen. 

Tip: haal de sonos eens 30 sec van de stroom en probeer daarna opnieuw via de app de afstandsbediening te koppelen 


Dan krijg je inderdaad een afstandsbediening zonder bluetooth (die zijn alleen voor de VIP5202). Als KPN niet kan garanderen welke je krijgt (en dus wellicht weer de verkeerde stuurt) dan zou je er een op Marktplaats kunnen kopen. Daar staan er genoeg op zoals het model wat je had en dus werkt met de Sonos. Dan ben je voor ongeveer €7.50 klaar. Scheelt een hoop ellende. Tis maar een idee voor het geval je het niet werkend krijgt. 

Inmiddels zo chagrijnig aan het worden van het niet werkende spul dat deze optie (2e hands)  erg aanlokkelijk lijkt. Tegelijkertijd snap ik niet dat KPN een goed werkende AB vervangt door exemplaren die geen Sonos playbar kunnen aansturen (best veel mensen die ik ken gebruiken er een) mar dat terzijde. Jij erg bedankt voor het meedenken!!!! 

@Lies298 die afstandsbediening zou gewoon moeten werken met de sonos soundbar. Tenminste dat doet hij bij mij op 2 verschillende sonos soundbars. Dus vreemd dat hij het bij jou niet wil doen. 

Tip: haal de sonos eens 30 sec van de stroom en probeer daarna opnieuw via de app de afstandsbediening te koppelen 

Ahhh dat is ook nog een goede optie!!!  Ga ik proberen! En anders Marktplaats….Dank voor je antwoord!