Skip to main content

Als ik gewoon TV kijk valt met regelmaat het geluid onder het beeld even weg. Met ‘even’ bedoel ik 1-2 seconden. Het beeld loopt intussen gewoon door: dus qua beeld geen ‘glitches’ o.i.d. Het geluidsprobleem gebeurt sowieso als ik wissel van TV kanaal. Na 1-2 minuten kijken op het nieuwe kanaal, valt het geluid altijd 1-2 seconden weg. 

In een uitzonderlijk geval (laat ik zeggen eens per 2-3 dagen) hoor ik in eerste instantie helemaal geen geluid als ik wissel van TV kanaal. Als ik zapp en weer terugzapp heb ik weer geluid.

Omdat het in de afgelopen weken steeds vaker gebeurt (als ik linear kijk of een opname terugkijk) begint het storend te worden. Wat heb ik inmiddels ondernomen?

Ik heb: 

-meerdere keren de TV ontvanger herstart (ARRIS VIP 2952 V2)

-meerdere keren de TV ontvanger teruggezet naar fabrieksinstellingen (“een frisse start”)

-meerdere keren het modem (Box 12) herstart

-3 verschillende HDMI kabels geprobeerd

-(bij wijze van test) de ontvanger (qua geluid) middels ‘optical’ aangesloten op de TV.

Met bovenstaande acties lijkt het probleem in eerste instantie opgelost, maar na een paar kanaalwissels komt het probleem toch weer terug.

 

Daarnaast heb ik ook mijn smart TV ge-update, maar ook dat lost het probleem niet op. Kijken via de smart TV app kent dit probleem niet (maar is om meerdere redenen minder gebruiksvriendelijk dan de TV ontvanger) vandaar dat ik denk dat er iets met de TV ontvanger mis is?

De TV ontvanger en de smart TV delen dezelfde internetkabel (dmv een switch NETGEAR GS105) en die kabel is rechtstreeks aangesloten op het modem. Omdat de KPN app op de smart TV en Netflix op de smart TV het probleem niet hebben, sluit ik een internetkabel-probleem uit.

 

Heeft iemand suggesties/acties die ik kan doen/toepassen zodat er geen onderbrekingen meer zijn in het geluid?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

Hoi @Adam72 . Welkom op het forum.

Fijn dat je zelf al zoveel hebt geprobeerd. Heeft jouw smart-tv ook verschillende HDMI ingangen? Heb je die ook getest?


Goede suggestie! Ik heb daar niet aan gedacht omdat ik slechts 3 HDMI aansluitingen heb, die allemaal in gebruik zijn. Ik ga in de komende dagen kijken of dit een verbetering oplevert.


Mocht dat niet de oorzaak zijn, laat het mij weten dan kijken we verder. 


In de afgelopen dagen het een en ander geprobeerd met de verschillende HDMI ingangen. Dit leek in eerste instantie te werken, maar ook nu -na verschillende testjes/manieren van aansluiten- blijft het probleem zich toch openbaren. Wat heb ik zoal gedaan?

De TV ontvanger op alle HDMI poorten aangesloten. De uitkomst vergeleken met het tevens wisselen van mijn blu-ray speler op alle HDMI poorten. De blu-ray speler geeft geen audioproblemen: niet via HDMI, niet via optical. De TV ontvanger geeft vroeg of laat wel weer het omschreven geluidsprobleem. Wederom ook geprobeerd ivm de optical kabel. Via de optische kabel lijkt het probleem zich iets minder vaak te openbaren dan via een HDMI kabel, maar het is geen oplossing. Ook de HDMI kabel heb ik weer “vervangen”, in dit geval de HDMI kabel van de blu-ray speler gebruikt omdat zich met die kabel tussen de apparatuur geen problemen openbaren. Maar vroeg of laat openbaart het probleem zich weer. Voor de volledigheid: qua beeld is er dus niks aan de hand, het probleem openbaart zich puur in de geluidsonderbrekingen.

Heb/weet je misschien nog een andere suggestie?

 

 


Je hebt niet toevallig nog een twee tuner?  Kun je in ieder geval je profiel aanvullen en mij dan hier een seintje geven?


Ja, ik heb een tweede ontvanger en inmiddels zijn ze een paar dagen van plek verwisseld. Daarmee is ook het probleem verwisseld van plek. Haha. De TV waar ik nu het meeste kijk (woonkamer) kent door de ruil het probleem niet meer. Op de andere TV (waar ik minder kijk) blijft hetzelfde probleem bestaan. Voordeel van deze ruil is wel dat ik er letterlijk minder last van heb, maar écht opgelost is het natuurlijk niet…

Ik zal kijken wat ik in kan invullen qua profiel…


Leuk je even gesproken te hebben, @Adam72 .  

Morgen zorg ik er voor dat je een nieuwe tuner toegestuurd krijgt ;-)  Laat je tzt weten of het probleem daarmee is verholpen?


@Adam72 Als het goed is heb je zojuist een SMS met logistieke informatie ontvangen. Mocht dat niet zo zijn, laat het even weten. 


Nieuwe tuner ontvangen. Geïnstalleerd. Het werkt weer ouderwets! (wat ook weer even wennen is, haha) Heel fijn.

Een puntje van aandacht. Via het pick-up point kon ik wel de nieuwe tuner afhalen, maar de oude niet terugsturen, ondanks het antwoordnummer. Het pick-up point gaf aan dat ze uitsluitend pakketjes aannemen voorzien van een sticker/label met barcode (met bijvoorbeeld een 3S nummer dat PostNL hanteert). Dus de oude tuner is via een ander PostNL punt verzonden.

Wat mij betreft is het probleem prettig opgelost!


Beste Erwin van KPN,

dit is het probleem wat ik ook al maanden ondervindt. Het is zo duidelijk verwoordt door Adam72 dat ik dit probleem niet meer hoef te vertellen. Ook bijna alles geprobeerd om dit probleem op te lossen.
Graag zou ik hier ook een oplossing voor zien.

alvast bedankt.

met vriendelijke groet,

An54


@An54 . Dus jij hebt ook twee tuners waarvan ééntje deze storing vertoont?


Zelfs drie. Degene met probleem is HMB 2260
dit staat op de voorkant.

Ik heb een foto van de sticker op de achterkant gemaakt maar weet niet hoe ik die moet versturen. 

Een andere is ARRIS

Is dit voldoende informatie?

ik hoop dat dit voldoende is.

alvast bedankt

 

 


Excuses voor de late reactie. Is dit probleem nog steeds gaande? 


Ja nog steeds. Als ik tv 2 aanzet dan heb ik op tv 1 geen geluid meer als ik van kanaal wissel.


@An54 Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? Dan kijk ik met je mee.


Profiel is aangevuld


Och, ik heb dit al jaren, met 2 veschillende abo's, verschillende ontvangers, tv's en met en zonder soundbars. Is nogal ongrijpbaar, maar vaak wel een aantal minuten nadat er van zender gewisseld is, en regelmatig ook later in de uitzending nog wel.

Je went er wel aan🤔😇


@An54 Leuk je even gesproken te hebben.

 

Je vertelt dat er een Sonos is aangesloten. Dit gaat via een optische kabel. 

Mijn advies is om de instellingen van het itv-kastje te controleren →  Instellingen → geluid →  optisch →  en die vervolgens op dolby (of stereo) zetten. Gewoon om te experimenteren.

Mocht dit geen zoden aan de dijk zetten, wil ik je vragen om de HMB kastjes om te ruilen en te kijken of het probleem zich dan nog steeds voordoet.

Ik lees graag hoe het afloopt.


Beste Erwin,

Bij instellingen, geluid optisch op stereo gezet I.p.v. dolby. Probleem was nu opgelost! Maar dat houdt in dat ik dolby niet meer kan gebruiken. Ik heb alle drie de kastjes geprobeerd en alle gaven hetzelfde probleem.

ik hoop dat je een oplossing hebt.

alvast bedankt. 
 

 

 


Die heb ik helaas niet.  Ik weet bar weinig van Sonos :-(

Het lijkt er op dat de sonos het dolby signaal niet snapt.  Zijn er nog extra instellingen op die Sonos mogelijk waardoor íe het wel snapt?


Dank je ik ga het opzoeken 


Ook bij mij valt af en toe zo om de 5 - 15 minuten het geluid heel even weg. dit duurt niet langer dan 1 seconde. het beeld is gewoon okee en blijft tijdens de uitval van het geluid gewoon goed.
ontvanger is een arris 5202 die nu 1,5 jaar werkt. het probleem is van de laatste maand.
Er is niets veranderd in de bekabeling gedurende de laatste 1,5 jaar.
Alles is bekabeld aangesloten. Het geluid loopt via LG tv naar de sonos playbar.
de playbar is optical aangesloten aan de TV.

wisselen van HDMI ingang en opnieuw starten van de arris heeft geen effect gehad.
Ik heb maar een arris in huis, wisselen is dus geen optie.

tips zijn welkom..


Beste allemaal,

Mijn hopelijk oplossing voor kpn tv+ met sonos 

Ik heb sinds gisteren kpn tv+, hiervoor het oude kpn kastje. Inclusief sonos arc. Gisteren viel het geluid soms weg. Vandaag was het niet aan te krijgen enkel als ik het geluid zoals hierboven beschreven op stereo zet. Heb via de sonos app nu bij instellingen, thuisbioscoop,  Tv installatie opnieuw ingesteld en het probleem lijkt tot nu toe opgelost.