Skip to main content

Bij het casten van Live-TV vanuit de iTV app is er met enige regelmaat sprake van een korte geluidsdip (geluid valt even weg, ongeveer een seconde). Het treedt alleen op bij Live-TV en niet bij het terugkijken.

De geluidsdip van ongeveer een seconde is ongeveer iedere 10 seconden en houdt een paar minuten aan waarna het een paar minuten niet optreedt, daarna herhaalt dit ‘rare fenomeen’ zich.

Ik maak gebruik van een iPhoneX en een LG-TV van 2022. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Hi HvNoord, dit is inderdaad een raar fenomeen. 

Ik denk graag mee. Is dit een ingebouwde Chromecast van de tv zelf? Of een losgekochte Chromecast? Heb je ook een ander mobiel apparaat waarmee je dit kunt proberen? Puur om te testen of het dan ook gebeurt. 


Ik heb de KPN iTV app op mijn iPhoneX van waaraf ik direct cast/stream naar de LG-TV. Ik maak dus geen gebruik van een losse Chromecast. Mijn vrouw heeft ook een iPhoneX en daar gebeurt precies hetzelfde.


Dan ligt het in ieder geval niet aan je toestel. Maar speelt dit ook als je youtube cast? Hoe is de televisie aangesloten op internet? Via WiFi of met een internetkabel? 


Voor Youtube zit op de LG-TV zelf een app die ik gebruik en die geeft geen probleem. Ik heb het nog niet met de Youtube-app vanaf mij iPhone geprobeerd, maar dat zal ik doen (zodra we weer in het huis zijn). Overigens zit er ook een KPN iTV app op de LG-TV, maar dan moet ik zeker een apart/2e abonnement nemen op KPN-iTV om daarvan gebruik te kunnen maken?

Situatie: we hebben (sinds kort) een 2e huis waar me met enige regelmaat naar toe zullen gaan. In ons 1e huis hebben we al vele jaren een KPN-abonnement met internet, vaste lijn en iTV (met opnemen en terugkijken). Ik hoopte in het 2e huis van de KPN iTV app op de LG-TV gebruik te kunnen maken, maar dan wordt het abonnementsnummer gevraagd en dat moet allicht een 2e abonnement zijn? (klopt dat?) Op het 2e adres heb ik nl. alleen glasvezel-internet.


Bericht aangepast ivm Onjuist geantwoord. 


De KPN iTV app op de tv zelf werkt inderdaad alleen op de verbinding zelf, dat zal in je tweede huis dus niet werken. 

Wat je nog even kunt doen in je tweede huis is om je modem even stroomloos te maken, en het draadloze netwerk zowel op je televisie als op je telefoon te verwijderen/vergeten. Daarna weer opnieuw verbinden zodat de instellingen opnieuw worden ingeladen. Ik sta namelijk voor een raadsel anders. 


Dat heb ik dus geprobeerd om de geluidsdip-problemen te ‘omzeilen’, maar dan wordt na het invoeren van het abonnementsnummer een melding gegeven. Ik weet nu niet precies meer welke maar iets in de trant van ‘u bent niet verbonden met het KPN netwerrk’. Daaruit leidde ik af dat je op beide adressen een iTV-abonnement moest afsluiten, maar dat is dus een verkeerde conclusie?


Dat heb ik dus geprobeerd om de geluidsdip-problemen te ‘omzeilen’, maar dan wordt na het invoeren van het abonnementsnummer een melding gegeven. Ik weet nu niet precies meer welke maar iets in de trant van ‘u bent niet verbonden met het KPN netwerrk’. Daaruit leidde ik af dat je op beide adressen een iTV-abonnement moest afsluiten, maar dat is dus een verkeerde conclusie?

Nee, die zal dus alleen op het adres werken waar het abonnement is aangesloten. 


Precies, het werd even verwarrend, maar is nu weer duidelijk: Dus:

De KPN iTV app op de LG-TV werkt alléén als je een KPN iTV-abonnement hebt (ook) voor het 2e adres!

Jammer, maar helaas en zelfs merkwaardig als je wel kunt casten vanaf de KPN iTV-app vanaf de iPhoneX.

 

Ik kom weer ‘in de lucht’ als ik de voorgestelde 'test-handelingen’ (stroomloos maken, etc.) op het 2e adres heb uitgevoerd. Tot later en voor nu al bedankt voor de reacties!!


Het probleem is (lijkt) opgelost zonder duidelijke oorzaak te hebben gevonden. Ik heb als enige de KPN iTV app opnieuw geïnstalleerd, verder niets gedaan (dus niets stroomloos gemaakt). Inmiddels een paar keer (kort) gecast: NOS Journaal en geen geluidsdip meer waargenomen. Als het zo blijft ben ik blij!!


Precies, het werd even verwarrend, maar is nu weer duidelijk: Dus:

De KPN iTV app op de LG-TV werkt alléén als je een KPN iTV-abonnement hebt (ook) voor het 2e adres!

Jammer, maar helaas en zelfs merkwaardig als je wel kunt casten vanaf de KPN iTV-app vanaf de iPhoneX.

 

Ik kom weer ‘in de lucht’ als ik de voorgestelde 'test-handelingen’ (stroomloos maken, etc.) op het 2e adres heb uitgevoerd. Tot later en voor nu al bedankt voor de reacties!!

  

Het probleem is (lijkt) opgelost zonder duidelijke oorzaak te hebben gevonden. Ik heb als enige de KPN iTV app opnieuw geïnstalleerd, verder niets gedaan (dus niets stroomloos gemaakt). Inmiddels een paar keer (kort) gecast: NOS Journaal en geen geluidsdip meer waargenomen. Als het zo blijft ben ik blij!!

Kan soms raar gaan met de technologie. Blij om te lezen dat alles nu goed werkt. 


Net als bij mijn hardnekkige ‘Ondertiteling-probleem’ is de geluidsdip toch ook hardnekkig. Ik dacht ervan af te zijn, maar nee hoor: ook deze treedt weer op.

Ik cast vanuit de KPN iTV-app met Apple-Airplay naar de LG-TV (geen Chromecast dus).
Alle software is up to date op de apparaten.


Ik sta nu voor een raadsel. Heb je de mogelijkheid om het casten op een andere tv ergens te testen om te kijken of het dan ook gebeurt? 


Dat wordt lastig…
Inmiddels heeft mijn dochter haar Chromecast meegenomen en hebben we vanmorgen gekeken hoe dat ging. Wellicht nog te kort gekeken voor echte conclusies, maar via de Google Chromecast blijft de ongewenste ‘ondertiteling’ achterwege (en dat is de eerste winst). Voor wat betreft de geluidsdip is het nog te vroeg. We gaan het de komende dagen in de gaten houden.


Dat het probleem via Apple Airplay nog steeds optreedt bleek gisteravond weer. Na enige tijd te zijn gestart met casten begint de geluidsdip (duur van een seconde ongeveer) opeens. De geluidsdip treedt dan om de 7 a 10 sec op gedurende een minuut of 2 à 3 en verdwijnt dan weer opeens. Na een aantal minuten (ook 2 à 3) begint de geluidsdip weer. Dit patroon blijft zich dan herhalen. 
Nogmaals: casten via Apple Airplay met een iPhoneX (ook die van mijn vrouw) vanuit de KPN iTV app naar een (gloednieuwe) LG TV. Alle software up to date.


Dat wordt lastig…
Inmiddels heeft mijn dochter haar Chromecast meegenomen en hebben we vanmorgen gekeken hoe dat ging. Wellicht nog te kort gekeken voor echte conclusies, maar via de Google Chromecast blijft de ongewenste ‘ondertiteling’ achterwege (en dat is de eerste winst). Voor wat betreft de geluidsdip is het nog te vroeg. We gaan het de komende dagen in de gaten houden.


Dat het probleem via Apple Airplay nog steeds optreedt bleek gisteravond weer. Na enige tijd te zijn gestart met casten begint de geluidsdip (duur van een seconde ongeveer) opeens. De geluidsdip treedt dan om de 7 a 10 sec op gedurende een minuut of 2 à 3 en verdwijnt dan weer opeens. Na een aantal minuten (ook 2 à 3) begint de geluidsdip weer. Dit patroon blijft zich dan herhalen. 
Nogmaals: casten via Apple Airplay met een iPhoneX (ook die van mijn vrouw) vanuit de KPN iTV app naar een (gloednieuwe) LG TV. Alle software up to date.

Ik sta wederom voor een raadsel waarom dit dit niet lukt. Zou je ook het modelnummer van je TV willen invullen? Ik kan niets beloven, maar ik zet het wel door. 


Het gaat om de LG55C25LB

succes!


Ik heb nu al een maand geen reactie meer ontvangen.

Het probleem is nog steeds aanwezig, maar ik heb een Google Chromecast aangeschaft en dat werkt wel goed. Het casten via AirPlay lijkt dus het probleem te zijn, niet de TV en ook niet de KPN itv app.


Ik zie dit topic nu pas. 

Het zou wel moeten kunnen.
https://www.kpn.com/beleef/blog/apple-airplay.htm

Overigens, als je ook nog gewoon via de tv wilt kunnen kijken dan zou je voor je vakantiehuis ook nog NLziet kunnen overwegen (erbij). Die app in de tv doet het namelijk wel.

http://nlziet.nl 

Zenderaanbod NLziet (breedbeeldweetjes)


Ik vermoed dat dit toch ergens aan de tv ligt. Ik heb het inmiddels ook getest op 2 televisies met airplay maar ik kan dit niet reproduceren. 


Het lijkt een raadsel te blijven, maar via de Chromecast werkt het en daarmee is dit wat mij betreft ‘opgelost’.Â