Skip to main content

Alles geprobeerd, maar het geluid van TV kijken is slecht. Is vooral krakerig.

Bij radioluisteren is de kwaliteit ook niet 100% maar wel beter.

 

 

Is de ontvanger direct met een kabel aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch?


Ik heb 2 ontvangers bekabeld aangesloten. Bij beide  hetzelfde probleem. Resetten van alle apparaten gaf geen verbetering.


Dat is toch wel heel vreemd. Welke ontvangers heeft u en heeft u ze al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen?


Heb je de ontvangers via HDMI aangesloten op je tv? Zo ja, heb je het geluid voor HDMI in de ontvanger wellicht ingesteld op Dolby? En zo ja, hoeveel luidsprekers gebruik je, of alleen die van de tv? In dat laatste geval kun je de geluidsinstelling voor HDMI in de ontvanger  beter op stereo instellen.


Dank voor de reacties. De bekabeling is inderdaad via HDMI met instelling op stereo, zoals ook KPN adviseert. Toch nog maar eens de tijd genomen om fabrieksinstellingen terug te zetten. De eerste keer haalde dat niet veel uit, maar (wonderlijk) bij een tweede keer ging dat een stuk beter. Hier kan ik het wel mee doen.


@Cornelis Antonius Welkom op het forum. Hoe is de situatie op dit moment? Is het op beide tv ontvangers met het herstellen van de fabrieksinstellingen opgelost?


Wat latere reactie door omstandigheden.

Na herstel fabrieksinstellingen is het geluid op beide ontvangers oké, maar dan vooral overdag. Radiozenders staat de hele dag aan en zijn prima. Ook tv is wel goed. Aan het begin van de avond begint het geluid van de TV-zenders slechter te worden. Zou daar een verband kunnen zijn met het aantal gebruikers/kijkers/luisteraars, waardoor het signaal zwakker wordt? Het geluid wordt dan krakerig en lijkt wel “incompleet".


Lijkt me niet. Het is een digitaal signaal, dat is er helemaal of helemaal niet. 


@Cornelis Antonius In principe zou dat inderdaad niet uit mogen maken. Op het moment dat er bijvoorbeeld te weinig bandbreedte zou zijn dan zou over het algemeen het beeld nog eerder storingen geven dan het geluid. 


Hallo, graag wil ik hierbij inhaken op dit topic.

Ook ik ervaar thuis geluidsproblemen met de interactieve TV van KPN. Het volume (lees dynamiek) is wisselend van hard naar zacht. Het geluid wordt of is vervormd en irritant om naar te luisteren.

Het geluid klinkt dan schel en scherp. Ik mis mis met name de midden- en lage tonen.

Het beeld is goed, niets mis mee! Internet via Wifi werkt ook prima. Geen haperingen of uitval.

Ik heb vele malen met de klantenservice gebeld. Telkens kreeg ik min of meer dezelfde uitleg. Mijn aangeboden signaal voldoet aan het abonnement, mijn software in de modem en HD ontavanger is up to date.

Meerdere malen heb ik de HD ontvangers en de Experia V10 modem zelf gereset of teruggezet naar fabrieksinstellingen. Ik heb zelfs een tweede ongebruikte E-V10 modem + HD ontvanger van KPN gekocht via Marktplaats die hetzelfde euvel vertoond.

Mijn audio installatie is nieuw. ik maak gebruik van goeie HDMI en optische kabels die goed zijn aangesloten. Tig maal gecheckt en opnieuw aangesloten. De overige apparaten werken goed zoals de NAS en CD speler. Het geluid daarvan is prima zoals het hoort te zijn.

Er is een monteur van KPN langs geweest die geen storingen heeft ontdekt.

Er is eigenlijk helemaal niets gedaan door de KPN monteur, behalve dat ik er € 45,- voor heb moeten betalen. Voor nop.

Mijn vragen zijn de volgende:

Kan er in het signaal voor mijn huis aansluiting en modem een storing zitten in de hardware van KPN?

Bij voorbeeld in een versterker of een geluidskaart in in een (wijk) verdeelkast van KPN?

Kan ik in de Experia V10 modem instellingen wijzigingen die met het geluid te maken hebben?

Kun je bijvoorbeeld het uitgangssignaal (gain) aanpassen in de modem?

Als het signaal voor de modem (volgens KPN) goed kun je dat ook meten aan de uitgaande HDMI kabel net voor de HD ontvanger van de TV?

Kan de elektrische installatie van mijn woning invloed hebben op het geluidskwaliteit van de interactieve TV?

Heeft u eventuele andere suggesties?

 

mvg. Jan.

 

 

 

 


De EB geeft de bitstream ongefilterd door. Het is dus zinloos om daaraan te gaan sleutelen. Heb je de ontvanger direct via HDMI op je tv aangesloten en zo ja, heb je audio dan op stereo staan? 


Hoi Henk,

 

De HDMI is aangesloten via de HD ontvanger naar de TV. Via een optische kabel van de TV (geluid uit) naar de optische ingang van de versterker.

Allemaal nieuwe kabels van Audioquest. Geen rommel!


Heb je de optische kabel al eens rechtstreeks van de ontvanger naar de versterker aangesloten. Zelf heb ik:

  • Ontvanger > HDMI > TV.
  • tv > HDMI-ARC > soundbar.
  • Ontvanger > TOSLink optisch > soundbar.

Die laatste om radio te luisteren zonder de tv aan te zetten. 


Hoi Henk,

Ja, ik heb de optische kabel voor het geluid rechtstreeks aangesloten op de versterker. Ook een gewone “analoge” kabel van de hoofdtelefoon aangesloten op een analoge ingang van de versterker.

De kwaliteit van het geluid van beide aansluitingen is helaas niet goed. Sterker nog, tijdens de uitzendingen veranderd de kwaliteit voortdurend. Voor mij is het alleen maar te verklaren dat de kwaliteit van het aangeboden signaal van de KPN of zelfs al bij de (zowel de publieke als de commerciële) omroepen niet goed is. Compressie, lage geluidskwaliteit, te laag vermogen. Ik weet het niet.

Maar het kan wel goed klinken! Als ik naar Netflix of Youtube kijk, zie ik films of b.v. reclame bij YouTube filmpjes waar de dynamiek en kwaliteit letterlijk ervan af spat. Je wordt bijna uit je stoel geblazen.

Ik mocht willen dat de omroepen dit als voorbeeld zouden nemen.

Zelfs als ik het glasvezel signaal van Caiway (geleend van de buren) gebruik is het resultaat gelijk. (lees niet goed)

Minder dan een jaar geleden was de geluids- (en ook) beeldkwaliteit prima.

Ik ben ervan overtuigd dat het probleem buiten mijn huisaansluiting ligt. En KPN wil of kan mij niet helpen om dit probleem op te lossen. Dat is jammer want ik ben meer dan 20 jaar klant bij KPN.

 


Die analoge aansluiting is volgens mij niet nodig. Zou ik weghalen. Een stream is er wel of niet. De geluidskwaliteit wordt digitaal bepaald. En dat signaal is er wel of niet. Dus je hebt geluid of niet. En als je geluid hebt is dat van constante kwaliteit, het is immers niet analoog. Wat is de snelheid van het internetsignaal dat op je EB binnenkomt? Als dat meer is dan zeg 10 Mb/s en je dus HD TV hebt, komt er ruim voldoende binnen voor een constante geluidskwaliteit. Kijk ook eens naar de hoeveelheid CRC errors in de EB. 


Er komt ruim 30 Mb/s binnen op mijn modem gemeten via de Speedtest van KPN.

CRC errors in de EB heb ik niet kunnen vinden.

Ik vraag me wel af waarom de mogelijke oorzaak bij mij thuis wordt gezocht. Kan het echt niet aan het netwerk of hardware van KPN liggen? Geen enkele vraag die ik hierover heb gesteld is beantwoord.

Dezelfde ervaring heb ik telkens bij KPN!

Probleem ligt bij de klant, nooit niet bij KPN.

Het zou toch eens wat zijn als KPN de kant van de klant kiest als het om het specifieke klachten gaat.

Ik ben toch niet gek, ik hoor en ervaar elke dag een vreselijke geluidskwaliteit die ik ontvang uit het netwerk van KPN. 

Uiterst frustrerend allemaal.


Ik begrijp je frustratie, maar bij digitale geluidsoverdracht is het uiterst onwaarschijnlijk dat geluidsfluctuaties veroorzaakt worden door de provider. Het is er of het is er niet. Het kan er niet een beetje zijn zoals bij analoge geluidsoverdracht wel mogelijk is. En 30 Mb/s is ruim voldoende voor HD beeldsignaal dus dan is het zeker meer dan voldoende voor geluid. 


bedankt voor je reacties, evengoed een goeie jaarwisseling en een gezond 2021 toegewenst.


Zelfs als ik het glasvezel signaal van Caiway (geleend van de buren) gebruik is het resultaat gelijk. (lees niet goed)

Dat is een mooie manier om te vergelijken, maar dan kunnen we toch concluderen dat het in de aanvoer al mis gaat ?

Minder dan een jaar geleden was de geluids- (en ook) beeldkwaliteit prima.

Dat is wel merkwaardig, op welke zenders heb je er last van, met name ?

Je zou nog een vergelijking kunnen doen met een stream (NPO) op een computer.

Of met een DVB-T (“digitenne”) ontvanger, lenen of kopen voor een paar tientjes (alleen voor de vrije zenders).

ZIt er tussen de bronnen die je noemt veel niveau verschil ? Sommige versterker ingangen kunnen snel overstuurd worden bij een te hoog signaal.


Er komt ruim 30 Mb/s binnen op mijn modem gemeten via de Speedtest van KPN.

CRC errors in de EB heb ik niet kunnen vinden.

Dank je voor je goede wensen, insgelijks uiteraard!

Ga naar 192.168.2.254 en login. Kies dan vervolgens Status > Geavanceerd. Bij Actual Rate kun je de technische snelheid van je lijn zien; dat is meestal hoger dan wat je via W-Fi meet. Bijna onderaan kun je de CRC errors zien; wat staat daar?