Skip to main content
Goedenavond,ik heb het volgende probleem sinds kort hebben wij een nieuwe Tv die alleen beschikt over een optische geluidsuitgang.Deze uitgang heb ik gesplitst via een actieve splitter.

Het geluid via de soundbar is uitstekend.DE andere uitgang is verbonden met een streamer voor gehoorapparaten.Als ik tv kijk via de kpn ontvanger prima geluid in de gehoorapparaten,als ik een you tube filmpje bekijk geen problemen.Als ik echter via internet(bekabelt)via de kpn app kijk is het geluidsniveau voor de streamer te laag en hoor ik niets, ditzelfde geldt voor uitzendingen van NPOstart.

Wij weet een oplossing.
Hoi @wejiniti, het is een duidelijke vraag maar je raakt me een beetje kwijt bij het gedeelte over de app. Als ik het goed begrijp werkt via de TV alles goed maar via de app (en de NPO app) niet. Hoe maken die apps dan precies verbinding met de streamer? En op welk apparaat gebruik je de app precies?
Hallo Joran,het betreft een smart Tv van samsung,als we kijken via de inter actieve ontvanger van kpn dan is het geluidniveau van de optische uitgang van de tv goed.

Als we echter tv kijken via internet is het geluidsniveau van zowel de kpn app als de npostart app zodanig laag dat de streamer niet meer werkt.Via de soundbar werkt alles prima voor de horende.

filmpjes via de you tube appdus ook via internet werken wel die hebben kennelijk een sterkere audio component dan

kpn en npo.
Als aanvulling op het voorgaande bestaat er een mogelijkheid om het ethernet signaal van de experiabox 10a te versterken
Op welk apparaat gebruik je deze apps dan precies? Een tablet of laptop?



Het ethernetsignaal heeft niet te maken met dit probleem.
OP de Smart Tv.

Kpn heeft op de Samsung smart TV's een app net als npostart.
Wat betreft het ethernet signaal daarin is wel degelijk de audio-component verschillend per aanbieder.

Als ik zelf een filmpje upload op Youtube kan ik ook bepalen wat het volume wordt via het ethernet signaal.
Overigens denk ik het probleem te hebben opgelost door een converter met signaalversterking te bestellen die het optische audio uitgangs signaal omzet naar een analoog signaal.
Het optisch (toslink) signaal is ook digitaal, dus als dat te zacht is, dan wordt het

door de bron ook zacht verstuurd. (aantal bits dat gebruikt wordt bepaald signaal sterkte)



Blijkbaar wordt door de ITV ontvanger het signaal voldoende hard verstuurd,

maar door de TV zelf niet...



Als het goed is is er een audio menu in de Samsung TV, daar zouden dan

instellingen moeten zijn om het Toslink signaal nivo in te kunnen stellen.



Heeft de soundbar toevallig geen optisch uit, die je zou kunnen gebruiken ?



Dan zou je ook nog de koptelefoon uitgang van de TV kunnen gebruiken.
Wim dank voor je antwoord helaas is het toslink signaal door de tv niet te versterken en de soundbar beschikt helaas niet over uitgangen alleen alle soorten ingangen.De tv beschikt ook niet over een koptelefoon uitgang.

Fijn dat jij het probleem begrijpt.
Dat is wel vervelend als er geen analoge uitgangen meer zitten op nieuwe TV's,

daar zal ik dan ook op moeten letten als in mijn omgeving iets nieuws wordt aangeschaft.

Reageer